شهریور با خودش دلشوره‌هایی می‌آورد. یکی از آن‌ها دلشوره‌ی سرویس مدرسه است. خانواده‌ها نگرانند که چه سرویسی برای فرزندان خود بگیرند که هم مطمئن باشد و هم راننده‌ی متعهدی داشته باشد. البته نرخ سرویس مدرسه‌ها هم یکی از دغدغه‌های اول ماه مهر است.

قانون، روان‌شناسی و بهداشت

حالا رانندگان سرویس‌های مراکز آموزشی با برخی نکات مهم در این شغل آشنا می‌شوند. شهرام جباری‌زادگان، معاون آموزش سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این‌باره به خبرنگار هفته‌نامه‌ی دوچرخه می‌گوید: «آموزش 10 هزار راننده‌ی سرویس مدارس پایتخت در قالب «طرح تعالی تاکسی مدرسه» به‌انجام می‌رسد و این طرح به‌عنوان پروژه‌ای مشترک با مشارکت چهار مجموعه‌ی سازمان حمل و نقل و ترافیک، سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی، پلیس راهور تهران بزرگ و سازمان آموزش و پرورش تهران به اجرا در‌می‌آید.»

پهنه‌ی شمال و شمال‌شرقی تهران، این هفته، دومین هفته‌ی آموزش رانندگان سرویس را پشت سر می‌گذارد. مهندس پوریا محمدیان، معاون حمل و نقل شمال تهران به خبرنگار دوچرخه می‌گوید: «هم‌اینک حدود هزار راننده‌ی سرویس که در مناطق یک، هشت، سه و چهار کار می‌کنند در دوره‌های آموزشی حضور دارند. این راننده‌ها، بیش‌تر رانندگان تاکسی، ون و مینی‌بوس هستند. روزهای پنج‌شنبه و جمعه در ساعت‌های 8 تا 14 و 14 تا 18 این آموزش‌ها صورت می‌گیرد.»

او می‌گوید: «مهم‌ترین موضوع‌های مطرح در این کارگاه‌ها عبارتند از: قوانین جدید راهنمایی و رانندگی، موضوع بهداشت و سلامت روانی. چون مخاطبان سرویس مدارس کودکان و نوجوانان هستند، باید این رانندگان آموزش روان‌شناسی ببینند. هم‌چنین تأکید بر قوانین و رعایت ایمنی سوار شدن و پیاده‌شدن و نوع تردد دانش‌آموزان هم مورد بررسی قرار می‌گیرد.»

 

رانندگان سرویس و مدیریت بحران

البته در منطقه‌ی یک تهران آموزش بحران هم در این کلاس‌ها مورد توجه است. محمدی در این مورد می‌گوید: «آموزش به رانندگان تاکسی و ون در موقعیت بحران، در هنگام وقوع سیل و زلزله یکی از موضوع‌های آموزشی این کارگاه‌ها خواهد بود.»

رانندگان تاکسی و ون در هنگام بحران در تهران احتمالاً کم‌تر آسیب می‌بینند واین‌ها اگر کمک‌های اولیه بلد باشند، می‌توانند از نوعی کپسول‌های آتش‌نشانی که پشت ماشین دارند،‌ استفاده کنند و در کمک‌رسانی به شهروندان نقش مهمی خواهند داشت.»

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۱۳

عکس:محمود اعتمادی

کد خبر 229653
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز