قدیم‌ترها زمستان، یعنی نشستن کنار رادیو و گوش کردن به صدای گوینده‌ی اخبار که اعلام کند به‌خاطر بارش برف، تهران تعطیل است یا خیر.

سالاد رنگی رنگی بخورید!

اگر تعطیل بود، ما و همه‌ی دوستان هم‌محله‌ای‌مان توی کوچه آدم برفی می‌ساختیم  یا وقتی پشت‌بام‌ها را می‌روفتند، از کپه‌ی برف‌های توی کوچه تونل درست می‌کردیم. اما این روزها هشدارپشت هشدار، تعطیلی تهران به‌خاطر آلودگی‌هوا... تعطیلی‌ای که بوی خوبی نمی‌دهد!

 می‌دانم امتحان‌هایت هم به خاطر تعطیلی تهران عقب افتاد. اما در روزهایی که هوا آلوده است چه‌کار کنیم که کم‌تر آسیب ببینیم؟

راحله ویسی، کارشناس بهداشت، در گفت‌وگو با دوچرخه می‌گوید:«در مواقع آلودگی هوا، مایعات زیاد مصرف کنید و شیر و لبنیات را هم فراموش نکنید. خوردن میوه‌ها و سبزی‌های آنتی‌اکسیدان‌دار مثل انار و لیمو و دیگر مرکبات  خیلی مفید است.»

او می‌گوید: «لازم است خوردن سالادهای رنگی میوه‌ را یادمان باشد. چون هر چه میوه‌ها رنگی‌تر باشند میزان آنتی‌اکسیدان آ‌ن‌ها بیش‌تر است  و این میوه‌ها  به انسان کمک می‌کنند که سموم بدنش را راحت‌تر دفع کند. پس، خوردن سالاد میوه و سبزیجات را فراموش نکنیم!»

ویسی خوردن هله‌هوله، غذاهای سنگین و  فست‌فود‌ها  را که ادویه‌ و چربی  زیادی دارند، در این شرایط خطرناک می‌داند و می‌گوید:«از عوارض این شدت آلودگی هوا می‌شود به خستگی شدید، تنگی نفس، التهابات گلو، ضربان قلب و... اشاره کرد.»

این کارشناس بهداشت می‌گوید:«کودکان و نوجوانان یادشان باشد که هرگز ورزش‌های هوازی انجام ندهند و از بازی در هوای آزاد هم خودداری کنند.»

به گفته ویسی:«آلودگی هوا برای سالمندان و کودکان و نوجوانان، زیان‌های زیاد‌تری را به همراه دارد. سرطان، کاهش هوش کودکان، اختلال بیش‌فعالی، مشکلات ریوی و تنفسی و قلبی از مشکلاتی هستند که آلودگی هوا ایجاد یا تشدید می‌کند.»

 

نکته، نکته، نکته

در روزهایی که تهران به خاطر آلودگی شدید هوا تعطیل است، متأسفانه بسیاری با خانواده‌های خود به گشت و گذار در شهر می‌پردازند و بی‌خیالِ همه چیز یاد خرید می‌افتند. یادمان باشد وقتی هوا این همه آلوده است باید در خانه‌ها ماند و ماشین‌های کم‌تری در شهر رفت‌وآمد کنند. این نکته‌ها را می‌توان به بزرگ‌ترها هم گوشزد کرد.

 

همشهرى، دوچرخه‌ى شماره‌ى 683

کد خبر 197400
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز