کمی تا تاسوعا مانده ‌است کمتر از یک قدم گویی... کمی‌تا عاشورا مانده‌است...در تلاطم عاشورایی شهر خبرها بسیارند!

دوچرخه

نوگلان حسینی

سال‌های پیش هم برایتان گفته‌بودیم که سازمان فرهنگی، هنری شهرداری هر سال همایش نوگلان حسینی را برگزار می‌کند. امسال هم ششمین همایش نوگلان حسینی ع در فرهنگ‌سرای اندیشه برای دانش‌آموزان در همه‌ی پایه‌های تحصیلی برگزار می‌شود.

به گزارش دوچرخه، احسان تدین مسئول روابط‌عمومی فرهنگ‌سرای اندیشه می‌گوید:« امسال هم در یک فراخوان در مدرسه‌ها از دانش‌آموزانی که در حوزه‌ی مداحی استعدادی دارند، دعوت می‌کنیم که در این همایش شرکت کنند. بعد از انتخاب اولیه یک کارگاه برای آن‌ها برگزار می‌شود و انتخاب بهترین‌ها پایان آذرماه صورت می‌گیرد.»

البته اگر اطلاعات بیش‌تری بخواهید، می‌توانید با شماره‌ی 88766030 فرهنگ‌سرای اندیشه تماس بگیرید.

اشعار محتشم

کاش آن زمان که پیکر او شد درون خاک

جان جهانیان همه از تن برون شدی

ترکیب بند محتشم کاشانی همیشه با محرم همراه است. حالا این روزها معاونت هنری سازمان فرهنگی، هنری ‌انتشار کتاب اشعار محتشم کاشانی را به خط استاد مجتبی ملک زاده از گنجینه‌ی موزه‌ی هنر امام علی ع را آماده می‌کند. انتشار و رونمایی از آلبوم عاشورایی «ساقی سرمست» با آهنگ‌سازی آریا عظیمی‌نژاد و صدای محمد علی کریم‌خانی نیز، از دیگر کارهای این معاونت است.

10 مجلس تعزیه

نمی‌دانم چه قدر با هنر تعزیه آشنایی دارید؟ این مراسم از دیر باز صحنه‌هایی از ماجراهای روزهای عاشورا و تاسوعا و آن‌چه بر امام حسین ع و یارانش رفته را بازسازی‌ می‌کند. مراسم تعزیه در برخی از فرهنگ‌سراها در حال اجراست. اما 10 مجلس تعزیه هم‌زمان با ماه محرم در محوطه‌ی باز تئاتر شهر اجرا می‌شود.

این مراسم از سه‌شنبه30 آبان‌ پس از اذان مغرب و عشا شروع می‌شود و به مدت 10 شب ادامه خواهد داشت. گروه شبیه‌خوانی «شب دهم» به سرپرستی علاءالدین قاسمی این مراسم را اجرا می‌کند.

نمایشگاه تجسمی عاشورایی

یک نمایشگاه تصویرگری عاشورا هم در موزه‌ی امام علی ع از 24 آبان تا 12 آذر برپاست. داستان از این قرار است که موزه‌ی هنرهای دینی امام علیع وابسته به معاونت هنری سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران در دو ماه محرم و صفر بخشی از آثار تصویرسازی با موضوع عاشورا که شامل 38 اثر تصویرگری است در طبقه‌ی همکف موزه به نمایش درآورده است.

در این نمایشگاه ، آثاری از هنرمندانی چون بنفشه احمدزاده، لیلا درخشانی، سیدحسام‌الدین طباطبایی، فاطمه رادپور، عطیه مرکزی، هاله لادن، مریم رضایی و ... را می‌بینیم.
(شماره‌ی 22024848 ).

البته اگر طالب آثار تجسمی هستید، یک نمایشگاه هنرهای تجسمی با مضامین عاشورایی دیگر از 29 آبان تا 12 آذرماه در نگارخانه‌ی شماره 1 هنر ایران نیز در حال برگزاری است.

به گزارش روابط عمومی مرکز هنرهای تجسمی، دراین نمایشگاه، 15 اثر نقاشی و عکس از گنجینه‌ی مؤسسه‌ی‌ توسعه‌ی هنرهای تجسمی معاصر در این نگارخانه‌ به نمایش درآمده است.

آثاری از جمشید بایرامی، علی اکبرلرنی، رضوان صادق‌زاده، احمد خلیلی‌فرد، حمیدرضا ناظمیان، فاطمه هدایتی، طاهره ایوبی، مونا هنرمند، سید حسین حسینی و ... را می‌توان در این نمایشگاه دید.نگارخانه‌ی هنر ایران در ضلع غربی تالار وحدت، خیابان خارک، شماره 19 قرار دارد.

یک نمایشگاه‌ نقاشی‌ قهوه‌خانه‌ای با موضوع عاشورا نیز در موزه‌ی سعد آباد برپا شده است. این نمایشگاه از 28 آبان شروع به‌کار کرده و تا هفتم آذر ادامه دارد.

کد خبر 192135
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز