شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۶
۰ نفر

اصغر بادپر: فالوئرها و دوستان مجازی به‌جای خود، هم‌مدرسه‌ای‌ها و‌کلاس زبانی‌ها هم به‌جای خود، از بچه‌محل‌هایتان چه خبر؟

دوچرخه‌ی شماره‌ی ۸۰۲

«بچه‌محل» شايد براي خيلي‌ها از ما مفهوم زيادي نداشته باشد! دوستان اين‌روزها از مدرسه‌ها و كلاس‌هاي مختلف انتخاب مي‌شوند و خيلي از ارتباط‌ها، در فضاي مجازي برقرار مي‌شود.

با همه‌ي اين حرف‌ها،  بچه‌محل‌ها يعني بچه‌هايي هم‌سن و سال كه در يك خيابان، يك كوچه يا حتي يك منطقه هستند كه مي‌توانند دوستان خوبي براي هم باشند. آن‌ها دوستان كم‌دردسري‌‌اند، چون معمولاً خانواده‌ها‌ي ساكن در يك محل هم‌ديگر را مي‌شناسند و اغلب پدرها و مادرها با هم دوست يا آشنا هستند.

البته هم‌آپارتماني‌ها، همسايه‌ها و برخي از هم‌كلاسي‌ها هم جزء بچه‌محل‌ها محسوب مي‌شوند؛ البته اگر با آن‌ها دوست باشيم. دوست هستيم؟

دوچرخه‌ی شماره‌ی ۸۰۲

يك بناي محكم

سهيل 16 ساله را در خيابان در حال گل‌كوچك بازي‌كردن مي‌بينم. او مي‌گويد: «اين‌جا محله‌ي خودمان نيست. دوست‌هاي مدرسه‌ام اين‌جايند و من هم از محل خودمان به اين‌جا مي‌آيم تا با آن‌ها فوتبال بازي كنم. راستش خيلي بچه‌هاي محل خودمان را نمي‌شناسم. آخر تازه محله‌مان را عوض كرده‌ايم.»

اميرعلي 15 ساله هم كه در دروازه ايستاده است. او مي‌گويد: «اين‌جا محله‌ي خودمان است. اما من به آن‌ها بچه‌محل نمي‌گويم، چون بعضي‌هايشان همسايه‌‌اند و بعضي‌ها هم هم‌كلاسي.»

مهدي را هم در پارك مي‌بينم. 16ساله است و با بچه‌هاي محلشان به پارك آمده. او از اين‌كه بچه‌محل‌هايي به اين خوبي دارد خوشحال است. آن‌ها از كودكي با هم بزرگ شده‌اند. اگرچه بعضي‌هايشان از اين محل رفته‌اند، اما مهدي و دوستانش قرار گذاشته‌اند بناي دوستي بچه‌هاي محل را محكم نگه دارند.

 مهدي مي‌گويد: «خوبي‌اش اين است كه خانواده‌ام بچه‌محل‌ها را مي‌شناسند و ما حتي رفت‌وآمد خانوادگي داريم و براي همين مشكلي در دوستي‌هايمان نداريم.»

ادامه‌ي خانواده

البته كه نسل قبل از ما تعريف ديگري از بچه‌محل دارند. اگر از پدرهايتان بپرسيد به شما مي‌گويند كه چه‌طور در گذشته بچه‌محل‌ها از هم دفاع مي‌كردند و اگر براي هركدام از آن‌ها اتفاقي مي‌افتاد، همه در كنار هم بودند. آن‌ها براي حل مشكلات اقتصادي به كمك هم مي‌آمدند و آن‌روزها محله به‌نوعي ادامه‌ي خانواده بود.

بچه‌محل‌ها در جريان پيروزي انقلاب اسلامي ايران در سال 1357 و در هشت سال دفاع‌مقدس نقش مهمي ايفا كردند و در بسياري از فيلم‌هاي ايراني كه داستانشان در آن دوره‌ها روايت مي‌شود، مفهوم بچه‌محل وجود دارد.

دوچرخه‌ی شماره‌ی ۸۰۲

محله‌ي مجازي!

گروه‌هاي اجتماعي موبايلي گرچه در نگاه اول باعث مجازي‌شدن ارتباط‌ها بين دوست‌ها شده‌اند، اما گاهي مي‌توانند وسيله‌اي براي تقويت اين نوع از دوستي‌ها شوند؛ البته از يك زاويه‌ي ديگر!

مثلاً بچه‌هاي بعضي از محله‌ها و خيابان‌ها براي خودشان گروه هايي تشكيل داده‌اند و در اين گروه‌ها خواسته يا ناخواسته، خبر بسياري از اتفاق‌هايي كه در محله مي‌افتد رد و بدل مي‌شود.

 مثلاً اگر در بوستان محله، نمايشگاه يا برنامه‌اي برقرار باشد و يكي از بچه‌محل‌ها آن‌جا برود با گذاشتن تصويرش، اهالي محل را باخبر مي‌كند.

اين گروه‌هاي مجازي مي‌توانند به تقويت روابط افراد واقعي ساكن در يك محله هم كمك كنند.

کد خبر 307055

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha