یکشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: تصور کنید تمامی ساکنان خانه‌های ۲۹ ایالت آمریکا، بیشتر در غرب و غرب مرکز، خانه‌های خود را ترک کنند، این یعنی تمامی ساکنان اوهایو، کنتاکی و شمال تگزاس تا کالیفرنیا، که نسبت آن با کل جمعیت آمریکا با نسبت آوارگان سوری با کل جمعیت سوریه برابری می‌کند.

براساس گزارش CNN، ميليون‌ها انسان ساكن اين ايالت‌ها 49 درصد از جمعيت كل آمريكا را تشكيل مي‌دهند، يعني برابر با همان بخشي از جمعيت سوريه كه از قتل‌عام در اين كشور گريخته و آواره شده‌اند، 49 درصد از جمعيت سوريه.

جنگ در سوريه به اندازه‌اي خونين و بي‌امان است كه بيشتر ساكنان اين كشور طي سال‌هاي اخير زادگاه خود را ترك كرده‌اند، به بياني ديگر، از هر پنج فرد آواره در جهان يك نفر سوري است.

  • جنگ نيمي از سوري‌ها را آواره كرده‌است

ظهور داعش در منطقه باعث شد 10.6 ميليون نفر خانه‌هاي خود را ترك كرده و آواره شوند، اين يعني نيمي از جمعيت سوريه پيش از آغاز جنگ.

نمودار

  • پناه گرفتن در كشورهاي همسايه

بيشتر اهالي سوريه كه خانه‌هاي خود را ترك كرده‌اند به عنوان پناهجو توسط سازمان ملل متحد در كشورهاي همسايه اسكان داده شده‌اند. از هر چهار سوريه‌اي سه نفر به تركيه، لبنان و اردن پناهنده شده‌اند. براساس آمار موجود 4.1 ميليون سوري تاكنون به عنوان پناهنده وارد كشورهاي ديگر شده‌اند.

سوریه

  • پناه بردن اكثريت به اروپا

جمعيت سوري‌هايي كه درجستجوي امنيت به اروپا هجوم مي‌برند طي سال گذشته بيش از دوبرابر افزايش داشته‌است. بسياري از آنها تركيه راترك كرده‌اند تا از اروپا درخواست پناهندگي كنند تا بتوانند به صورت قانوني در كشورهاي اروپايي كار و زندگي كنند. تاكنون بيش از صدها هزار سوريه‌اي از كشورهاي اروپايي درخواست پناهندگي كرده‌اند.

سوریه

درجستجوي امنيت در اروپا

  • تنها سوري‌ها نيستند

درسرتاسر جهان 59.9 ميليون نفربه عنوان آواره يا پناهجو از كشورهاي خود جا‌به‌جا شده‌اند، جمعيتي كه مي‌تواند آنها را به بيست و چهارمين كشور پرجمعيت جهان تبديل كند. جا‌به‌جايي كه در تاريخ بشر بي‌نظير است. سازمان ملل متحد در ماه ژوئن اعلام كرد جنگ‌ها، آشوب‌ها و نا‌امني‌ها بيش از هميشه انسان‌ها را وادار كرده تا از خانه‌هاي خود فرار كرده و به مكاني امن پناه ببرند. مسبب اين پديده را مي‌توان آغاز دست كم 15 جنگ و درگيري در آفريقا، خاورميانه و آسيا دانست.

براساس آمار موجود،‌ جنگ، درگيري و فقر جمعيت آوارگان و پناهجويان جهان را به بيشترين ميزان ثبت شده در تاريخ بشريت رسانده‌است كه بيشترين آنها از كشورهاي افغانستان، سوريه، عراق و اريتره خارج شده و در تركيه، لبنان، اردن، ليبي و مجارستان سكونت يافته‌اند و اميدوارند بتوانند خود را به آلمان، اتريش،‌ بريتانيا، فرانسه، ايتاليا، يونان و سوئد برسانند.

  • وضعيت كشورها

از هر پنج سوريه‌اي سه نفر به دنبال پناهنده شدن به كشور آلمان، سوئد و يا صربستان است و در عين حال جمعيت زيادي از آنها نيز در تلاشند تا در مجارستان، اتريش، بلغارستان، هلند و دانمارك پناهنده شوند. كمترين ميزان پذيرش پناهجو توسط كشورهاي لاتويا، استوني، ليتواني،‌اسلواكي و ايسلند انجام مي‌گيرد، درحالي كه كشورهاي خليج فارس، عربستان، قطر، كويت و بحرين به خاطر عدم پذيرش پناهجويان سوري با وجود يكسان بودن زبان و فرهنگ و مذهب مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. اگرچه اين كشورها مدعي شده‌اند ميليون‌ها دلار به آوارگان سوري كمك مالي كرده‌اند. در اين ميان تنها امارات است كه از سال 2011 تاكنون به بيش از 100 هزار آواره سوري مجوز اقامت داده‌است.

آمريكا نيز كه از سال 2011 تاكنون تنها به 1500 آواره سوري پناه داده‌است،‌

کد خبر 306916

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha