یکشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۴:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: جمهوری استونی کوچک‌ترین و شمالی‌ترین کشور منطقه بالتیک است و از تعداد زیادی جزیره در ساحل جنوبی خلیج فنلاند تشکیل شده است.

استونی

این کشور از جنوب با لیتوانی و از شرق با روسیه مرز زمینی دارد و از طریق مرز آبی با کشورهای فنلاند و سوئد همسایه است.

استونی از سال ۲۰۰۴ میلادی عضو اتحادیه اروپا است و از همین سال به عضویت پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درآمد.

۲۲ درصد از خاک این کشور را جنگل پوشانده که از چوب آن برای کاغذ و کبریت‌سازی استفاده می‌شود. استونی از نظر آب و هوایی در محدوده سردی واقع شده اما بادهای گرم گرم خلیجی آب و هوای آن را نسبت به همسایگان شمالیش معتدل‌تر کرده است.

زمانی که کمونیست‌ها در سال ۱۹۱۷ قدرت را در روسیه به دست گرفتند استونی از این کشور جدا شد اما آلمان آن را اشغال کرد.

در پیمان عدم تعرض که در سال ۱۹۳۹ بین هیتلر و استالین امضا شد استونی به شوروی واگذار شد. در سپتامبر ۱۹۹۱ شوروی استقلال استونی را به رسمیت شناخت.

سیاست در استونی

نظام جمهوری در استونی بر پایه دموکراسی پارلمان بنا شده و حکومت به سه قوه مجریه، قضائیه و مقننه تقسیم می‌شود.

مجلس ملی استونی ۱۰۱ کرسی دارد که نمایندگان آن با رای مستقیم مردم برای دوره‌ای چهار ساله انتخاب می‌شوند.

کابینه استونی را نخست‌وزیر تشکیل می‌دهد. این کابینه ۱۱ وزیر دارد.

رئیس جمهور رئیس حکومت است که مصوبه‌های مجلس برای او فرستاده می‌شود تا او آنها را تصویب کند. در عین حال قدرت رد کردن این مصوبه‌ها را هم دارد.

رئیس جمهور را مجلس انتخاب می‌کند. کاندیداها باید حداقل دو سوم آرای مجلس را به دست آورند تا بتوانند به عنوان رئیس‌جمهور سوگند یاد کنند.

اقتصادر در استونی

تولید ناخالص داخلی این کشور ۳۵/۲۹میلیارد دلار است که ۹/۲درصد آن در بخش کشاورزی،  ۹/۲۸ درصد آن در بخش صنعت و ۲/۶۸درصد آن در بخش خدمات تولید می‌شود.

۶۸۸ هزار نفر نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند و نرخ بیکاری در آن ۲/۵درصد است. پنج درصد از جمعیت این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند و نرخ تورم استونی ۳/۶ درصد است.

صادرات استونی شامل ماشین‌آلات و تجهیزات، چوب و کاغذ، منسوجات، مواد غذایی، مبلمان، فلزات و مواد شیمیایی است که به کشورهای فنلاند، سوئد، لیتوانی، روسیه، آمریکا، آلمان و لتونی  صادر می‌شود.

واردات این کشور شامل ماشین‌آلات و تجهیزات، مواد شیمیایی، منسوجات، مواد غذایی و تجهیزات حمل و نقل است که از کشورهای فنلاند، روسیه، آلمان، سوئد و لتونی وارد می‌شود.

مردم استونی

جمعیت این کشور ۱٬۳۱۷٬۷۹۷ نفر با میانگین سنی ۳۹.۴ سال است و رشد جمعیت آن منفی است.

زبان رسمی این کشور استونیایی است که ۳/۶۷درصد مردم به ان سخن می‌گویند. زبان روسی نیز در این کشور در بین نزدیک به ۳۰ درصد مردم رایج است.

ارتباطات در استونی

استونی به خوبی توانسته خود را با دنیای اینترنت وفق دهد و حتی دولت آن یک دولت الکترونیک است. رای‌گیری اینترنتی از سال ۲۰۰۵ میلادی در این کشور اجرایی شد.

استونی در یک نگاه

مساحت ۴۵٬۲۲۷  کیلومتر مربع
جمعیت ۱٬۳۱۷٬۷۹۷
پایتخت تالین
واحد پول کرون استونی
دامنه اینترنتی ee.
پیش‌شماره ۳۷۲+
کد خبر 45638

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز