چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۸۶ - ۱۹:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: هلند یکی از کشورهای اروپای غربی است که به کشور آسیاب‌های بادی، دوچرخه، پنیر و گل لاله مشهور است.

هلند

هلند بخش اصلی و اروپایی پادشاهی هلند است که جزایری را در آمریکای مرکزی نیز شامل می‌شود. این کشور با کشورهای آلمان و بلژیک همسایه است.

هلند کشور هنرمندان هم هست. بسیاری از هنرمندان مشهور جهان از رامبراند گرفته تا ون‌گوگ، نقاشان معروف، در این کشور زندگی می‌کردند.

تقریبا ۲۰ درصد از مساحت هلند را آب تشکیل می‌دهد. در عین حال پایین بودن ارتفاع مناطق خشکی آن نسبت به سطح دریا باعث شده هلندی‌ها سدهای زیادی احداث کنند.

۲۵درصد مساحت آن، از عقب نشینی و  خشک شدن آب دریا ، تشکیل شده است. هلند کوه ندارد و ارتفاع بلندترین تپه در جنوب این کشور ۳۲۲ متر است.

باشگاه آلکمار  | باشگاه هیرنفین | باشگاه آژاکس |

فرانک ریکارد | یوهان کرایف | لوئیز فان گال | مارکو فان باستن | رود گولیت  | گاس هیدینک | رود فان نیستلروی |

هلند عضو اتحادیه اروپا و پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است و پیمان کیوتو را نیز امضا کرده است.

با وجود اینکه آمستردام پایتخت رسمی کشور هلند است برای تمرکززدایی، بسیاری از وزارتخانه‌های این کشور در شهر لاهه یا اطراف آن مستقر شده‌اند.

سیاست در هلند

حکومت هلند پادشاهی مشروطه ‌است که در آن شاه یا ملکه به عنوان رئیس حکومت، نقش چندانی در سیاست ندارد. ملکه آن در حال حاضر بئاتریس ویلهلم یناآرمگارد است.

دو مجلس نمایندگان در این کشور وجود دارد و نخست وزیری که حزب حائز اکثریت در کشور معرفی می‌کند دولت را تشکیل می‌دهد. نخست‌وزیر در هلند رئیس دولت محسوب می‌شود و مهم‌ترین مقام سیاسی کشور است.

مجلس اعیان هلند ۷۵ عضو دارد که هئیت مقننه استان‌ها برای دوره‌ای شش ساله آنها را تعیین می‌کنند. در مجلس عوام هلند ۱۵۰ نماینده که مستقیما از طرف مردم به مدت چهار سال انتخاب می‌شوند.

فعالیت احزاب در هلند آزاد است و بیش از ۷۰ حزب سیاسی در آن فعالیت دارند که مهمترین آنها احزاب دموکرات مسیحی، کارگر، سبز، خلق برای آزادی و دموکراسی هستند.

هلند در سال ۱۵۸۱ استقلال یافت و روز ملی آن ۳۰ آوریل است.

اقتصاد در هلند

این کشور از بزرگترین تولیدکنندگان لبنیات در جهان بوده و علاوه برآن، مقادیر زیادی گندم، جو و سیب‌زمینی از مزارع این کشور به دست می‌آید.

اکثر صنایع هلند، در شهر بندری روتردام ‌در جنوب غربی هلند متمرکز شده‌اند. بندر روتردام دومین شهر بزرگ هلند است و از نظر مساحت و تعداد اسکله‌هایی که دارد، بزرگ‌ترین بندر اروپا نیز به شمار می‌رود.

نیروی کار این کشور ۴۹/۷ میلیون نفر است و نرخ بیکاری آن ۵/۵درصد. ۵۰/۱ درصد از مردم آن در سال ۱۹۹۹ میلادی زیر خط فقر زندگی می‌کردند.نرخ تورم درهلند۱/۱ درصد در سال است.

صادرات هلند شامل ماشین آلات و تجهیزات، مواد شیمیایی، سوخت و مواد خوراکی است که به کشورهای آلمان، بلژیک، انگلیس ، فرانسه ، ایتالیا و آمریکا  صادر می‌شود.

محصولات وارداتی به این کشور شامل ماشین‌آلات و تجهیزات حمل‌ونقل، مواد شیمیایی، سوخت، مواد خوراکی و پوشاک است که از کشورهای آلمان، بلژیک، چین، آمریکا، انگلیس، روسیه  و فرانسه وارد می‌شوند.

مردم هلند

جمعیت هلند در سال ۲۰۰۷ میلادی ۱۶ میلیون و ۵۷۰ هزار و ۶۱۳ نفر بود که میانگین سنی ۳۹/۷سال داشتند. امید به زندگی در این کشور ۱۱/۷۹ سال است.

زبان رسمی هلند، هلندی است. این زبان شاخه‌ای از زبان‌های ژرمن محسوب است و به آلمانی شباهت‌هایی دارد.

ارتباطات در هلند

هلندی‌ها به مطالعه روزنامه علاقه فراوانی دارند و روزنامه‌های زیادی در این کشور منتشر می‌شود اما به گزارش بی.بی.سی روزنامه‌نگاری زرد در این کشور طرفداری ندارد.

هلند در یک نگاه

مساحت ۴۱،۵۲۶ کیلومتر مربع
جمعیت ۱۶،۵۷۰،۶۱۳ نفر
پایتخت آمستردام
واحد پول یورو
دامنه اینترنتی nl.
پیش شماره ۳۱+
کد خبر 41840

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز