یکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۶ - ۱۹:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: جمهوری بلغارستان یکی از کشورهای بالکان است که کوه‌های بی‌نظیری دارد و در گذشته بخشی از امپراتوری عثمانی محسوب می‌شد.

بلغارستان

به همین دلیل فرهنگ آن ترکیبی از فرهنگ ترکی و اروپایی است. بلغارستان با کشورهای یونان، ترکیه، رومانی، صربستان و جمهوری مقدونیه همسایه است. پس از جنگ جهانی دوم، نظام کمونیستی بر این کشور حاکم شد و بلغارستان یکی از کشورهای بلوک شرق شد.

بعد از فروپاشی نظام کمونیستی در این کشور تلاش‌هایی برای رسیدن به دموکراسی و دست‌یابی به بازار آزاد آغاز شد اما این تلاش‌ها هنوز نتیجه چندانی در بر نداشته است و مردم بلغارستان در میان کشورهای اروپایی از کیفیت زندگی پایین‌تری برخوردارند.

Bulgaria

در دهه ۹۰ به دلیل بی‌ثباتی‌های سیاسی با بحران اقتصادی مواجه شد. این وضعیت تا اوایل دهه بعد از آن ادامه پیدا کرد.

در این دهه دگرگونی‌های اقتصادی ایجاد شد که به بهبود وضعیت زندگی مردم کمک کرد.

در فاصله سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ میلادی سیمون دوم، پادشاه سابق بلغارستان، که در سمت نخست‌وزیر ایفای نقش می‌کرد توانست وضعیت اقتصادی کشور را بهبود دهد.

بلغارستان یکی از کشورهای عضو سازمان ملل متحد است که در سال ۲۰۰۷ میلادی به عضویت اصلی اتحادیه اروپا در آمد.

این کشور همچنین در سال ۲۰۰۲ میلادی به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پیوست.

سیاست در بلغارستان

گئورگی پاروانوف از سال ۲۰۰۲ میلادی رئیس‌جمهور بلغارستان است. او در انتخابات سال ۲۰۰۶ میلادی برای بار دوم بر مسند ریاست‌جمهوری بلغارستان نشست.

در بلغارستان رئیس‌جمهور که رئیس حکومت است با رای مستقیم مردم برای دوره‌ای چهار ساله انتخاب می‌شود. رئیس‌جمهور در بلغارستان رئیس نیروهای مسلح هم هست.

از سال ۲۰۰۵ میلادی سرگئی استانیشف نخست‌وزیری این کشور را به عهده دارد. او ریاست هیات دولت که متشکل از ۲۰ وزیر است را به عهده دارد.

مجلس این کشور ۲۴۰ نماینده دارد که با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شوند. دوره نمایندگی آنها چهار سال است. انتخابات بعدی مجلس بلغارستان در سال ۲۰۰۹ میلادی برگزار می‌شود.

اقتصاد در بلغارستان

تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۰۶ میلادی ۰۵/۷۹میلیارد دلار بود که ۵/۸ درصد آن در بخش کشاورزی، ۵/۳۱درصد در بخش صنعت و ۶۰ درصد آن در بخش خدمات تولید شده بود.

نیروی کار این کشور سه میلیون و ۴۱۶ هزار نفر است که ۵/۸ درصد آنها در بخش کشاورزی، ۶/۳۳ درصد در بخش صنعت و ۹/۵۷ درصد در بخش خدمات فعالند. نرخ بیکاری در این کشور ۶/۹ درصد است.

۱۴/۱درصد از مردم این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند. نرخ تورم در این کشور ۳/۷درصد است.

صادرات این کشور شامل البسه، کفش، آهن و فولاد، ماشین‌آلات و سوخت است.

واردات به این کشور شامل ماشین آلات، آهن‌آلات، مواد شیمیایی و پلاستیکی، سوخت، مواد معدنی و مواد اولیه است.

مردم بلغارستان

جمعیت این کشور ۷ میلیون و ۳۲۲ هزار و ۸۵۸ نفر است که میانگین سنی آنها ۹/۴۰ سال است. امید به زندگی در این کشور ۵۷/۷۲ سال است.

۸۲/۶ درصد مردم مسیحی ارتودوکس و ۲/۱۲درصد مسلمان هستند. در بلغارستان هشتاد هزار شیعه زندگی می‌کنند.

ارتباطات در بلغارستان

بلغارستان آخرین کشوری بود که قوانین مربوط به رادیو و تلویزیون را تصویب کرد. در سال ۲۰۰۰ میلادی کمپانی خبری بالکان، یکی از بخش‌های از موسسه خبری روپرت مورداک، تلویزیون bTV‌ را در این کشور راه‌اندازی کرد که نخستین شبکه تلویزیونی تجاری در این کشور بود.

چندین تلویزیون خصوصی و بیش از ۱۳۰ شبکه رادیویی خصوصی در بلغارستان فعال است.

بلغارستان در یک نگاه

مساحت ۴۲،۸۲۳ کیلومتر مربع
جمعیت ۷،۳۲۲،۸۵۸ نفر
پایتخت صوفیه
واحد پول یورو
دامنه اینترنتی bg.
پیش شماره ۳۵۹+
کد خبر 38702
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز