جمعه ۳ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۵:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: جمهوری اسلواکی کشوری در اروپای مرکزی است که تا دهه ۹۰ در کنار کشور چک، کشور چکسلواکی را تشکیل می‌داد.

اسلواکی

اسلواکی با جمهوری چک، اوکراین، لهستان، مجارستان و اتریش همسایه است.

اسلواکی سرزمینی نیمه کوهستانی است. کوه‌های آن در شرق و شمال و قسمتی از غرب کشور واقع شده‌اند. آب و هوای آن معتدل و مرطوب است.

قوم اسلواک در قرن پنج و شش میلادی در این منطقه ساکن شدند. در سال‌های بین دو جنگ جهانی، چکسلواکی همواره در داخل از طرف اقلیت‌های آلمانی و مجاری متشنج بود.

این تشنجات سرانجام منجر شد که آلمان ناحیه سودت، مجارستان ناحیه سلوواکی و لهستان ناحیه تشن از این کشور را تصرف کنند.

در سال ۱۹۴۵ با سقوط پراگ عملیات نظامی در طی جنگ دوم جهانی در چکسلواکی پایان یافت و این کشور با به دست آوردن نواحی سودت، تشن و سلواکی و از دست دادن ناحیه روتنیا دوباره وحدت خود را به دست آورد.

در سال ۱۹۴۶ پس از انتخابات پارلمانی، حزب کمونیست بر سایر رقبا برتری یافت و از آن زمان سیاست خارجی چکسلواکی متمایل به روسیه شد.

در سال ۱۹۹۳ کشور چکسلواکی با توافق دو طرفه به دو کشور چک و اسلواکی تقسیم شد. اسلواکی عضو اتحادیه اروپا، پیمان آتلانتیک شمالی و سازمان تجارت جهانی است.

سیاست در اسلواکی

دموکراسی در چکسلواکی بر پایه مجلس استوار شده است. آخرین انتخابات مجلس در این کشور در سال ۲۰۰۶ برگزار شد. انتخابات ریاست جمهوری هم در سال ۲۰۰۴ برگزار شد و طی آن ایوان گاسپاروویچ به این سمت انتخاب شد.

رئیس جمهور، رئیس حکومت است و با رای مستقیم مردم برای دوره‌ای پنج ساله انتخاب می‌شود. اما بیشتر قدرت اجرایی کشور در دست نخست‌وزیر است.

نخست‌وزیر در اسلواکی رئیس دولت است و برکابینه نظارت می‌کند. دوره نخست وزیری چهار ساله است و معمولاً نخست وزیر، رئیس حزب برنده در انتخابات مجلس ملی است.

مجلس اسلواکی ۱۵۰ کرسی دارد که نمایندگان آن برای دوره‌ای چهار ساله انتخاب می‌شوند.

اقتصاد در اسلواکی

تولید ناخالص داخلی اسلواکی ۶/۱۰۷ میلیارد دلار است. دو میلیون و ۶۶۱ هزار نفر نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند و نرخ بیکاری در آن ۶/۸ درصد است.

نرخ تورم در اسلواکی ۷/۲ درصد است و ۲۱ درصد از مردم آن زیرخط فقر زندگی می‌کنند.

محصولات صادراتی این کشور شامل ماشین‌آلات و تجهیزات الکترونیک، وسایل نقلیه، مواد فلزی، مواد شیمیایی و معدنی و مواد پلاستیکی است که به کشورهای آلمان، جمهوری چک، روسیه، مجارستان، اتریش، لهستان و ایتالیا صادر می‌شود.

محصولات وارداتی آن شامل ماشین‌آلات و تجهیزات حمل و نقل، محصولات مختلف کارخانه‌ای، سوخت و مواد شیمیایی است که از کشورهای آلمان، جمهوری چک، روسیه، مجارستان، اتریش، لهستان و ایتالیا  وارد می‌شود.

مردم اسلواکی

جمعیت این کشور پنج میلیون و ۴۴۷ هزار و ۵۰۲ نفر است که میانگین سنی آنها ۳۶.۱ سال است.

امید به زندگی در بدو تولد برای زنان ۱۱/۷۹سال و برای مردان ۷۱ سال است. 

۸۵/۸درصد از مردم این کشور از نژاد اسلواک، ۷/۹ درصد مجار، ۷/۱ درصد کولی هستند. اغلب مردم این کشور مسیحی هستند و ۹/۶۸درصد آنها پیرو کلیسای رم.

۹۹/۷ درصد از جمعیت بالای ۱۵ آن باسواد هستند. زبان رسمی این کشور اسلواکی است.

ارتباطات در اسلواکی

همه روزنامه‌ها در کشور اسلواکی خصوصی هستند و بیش از ۲۰ شبکه رادیویی خصوصی در آن فعال است. تلویزیون دولتی این کشور در سال‌های اخیر اغلب مخاطبانش را به شبکه‌های خصوصی تلویزیونی باخته است.

همچنین مردم این کشور به تماشای شبکه‌های تلویزیونی کشورهای همسایه به ویژه جمهوری چک و مجارستان هم می‌نشینند.

اسلواکی در یک نگاه

مساحت ۴۸،۸۴۵ کیلومتر مربع
جمعیت ۵،۴۴۷،۵۰۲ نفر
پایتخت براتیسلاوا
واحد پول کرون اسلواکی
دامنه اینترنتی sk.
پیش‌شماره ۴۲۱+
کد خبر 44935

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز