همشهری آنلاین: توزیع گوشت قرمز در برخی شهرها و مرغ و تخم مرغ توسط اتحادیه تعاون روستایی به منظور تامین نیاز روزه‌داران در ماه رمضان از پنجشنبه 15 شهریور آغاز می‌شود.

به گزارش ایسنا، مهندس صدرالله دولت، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام، در حاشیه‌ی افتتاح فروشگاه دائمی عرضه محصولات کشاورزی شبکه تعاونی‌های روستایی و کشاورزی به خبرنگاران گفت: در راستای استقبال از ماه رمضان تمهیدات لازم به منظور توزیع محصولات اساسی مورد نیاز روزه داران اندیشیده شده و برنامه‌ریزی لازم صورت گرفته که گوشت قرمز و گوشت مرغ و تخم‌مرغ در حد کافی و نیاز مصرف‌کنندگان در سطح کشور عرضه شود.

وی با بیان اینکه ذخیره به میزان کافی در سطح استان‌ها و در سردخانه‌ها وجود دارد، تصریح کرد: می‌توان گفت ذخیره‌ای که در حال حاضر در سردخانه‌ها وجود دارد در تاریخ شرکت پشتیبانی بی‌سابقه بوده است.

دولت درباره‌ی جلوگیری از افزایش قیمت گوشت، اظهار کرد: امسال برخلاف سال‌های گذشته میزان تولید گوشت مرغ افزایش یافته است به طوریکه بازار با مازاد عرضه روبروست، در حال حاضر هم قیمت در بازار ثبات دارد که این نشانگر این است که تولید و عرضه بیش از تقاضا است. امیدواریم با جوجه‌ریزی که در مردادماه و روزهای گذشته صورت گرفته است شاهد ثبات قیمت در گوشت مرغ و تخم مرغ در سطح کشور باشیم. همچنانکه چند روز گذشته شاهد ثبات گوشت قرمز بودیم با عرضه گوشت قرمز در سطح کشور تا پایان ماه رمضان این ثبات قیمت را خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام افزود: هر کیلوگرم گوشت قرمز به صورت مخلوط برای مصرف‌کننده حداکثر سه هزار و 900 تومان و قطعات کیلویی سه هزار و 500 تا چهارهزار تومان است. گوشت مرغ نیز باید به طور متوسط کیلویی هزار و 850 تومان به دست مصرف کننده سراسر کشور برسد. قیمت تخم مرغ هم کیلویی 990 تا هزار و 30 تومان است.

وی تصریح کرد: امسال از شبکه‌های توزیع سال‌های گذشته مانند تعاونی‌های مصرف کارمندی، کارگری، محلی و صنوف عرضه کننده گوشت قرمز و گوشت مرغ در سراسر کشور استفاده خواهد شد و در صورت نیاز از کامیون‌های سیار در مراکز پرتردد و شلوغ استفاده خواهیم کرد.

دولت اظهار کرد: اصلا کمبود جو در کشور مشهود نیست، تولید جو در کشور به حدی است که تا ماه 10 و 11 هیچ کمبودی در کشور قابل مشاهده نیست، ضمن اینکه به اندازه کافی جو خریداری و ذخیره شده است و اگر کمبودی احساس شود در ماه‌های پایانی سال مشابه سال گذشته عرضه می‌شود و نگرانی دامداران را برطرف می‌کنیم.

وی تصریح کرد: واردات گوشت قرمز همچنان در راستای تنظیم بازار ادامه دارد و برای ماه رمضان هم عرضه خواهد شد. این ذخیره سازی پاسخگوی نیاز مردم است.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام با اشاره به دو تا سه درصد کسری گوشت قرمز در کشور گفت: این میزان کمبود به دلیل مسائل مختلف به خصوص خشکسالی سال‌های اخیر در شرق کشور است که با برنامه‌ریزی انجام شده تا چند سال آینده این کمبود جبران خواهد شد و به خودکفایی می‌رسیم. برای تامین اولیه درصد کمبود در کشور برنامه‌ریزی شده که نیاز بازار از محل واردات تامین شود و همچنان تا زمان نیاز بازار این واردات ادامه خواهد داشت.

دولت خاطرنشان کرد: واردات گوشت قرمز هم برای تامین نیاز داخل و هم به منظور شکستن قیمت‌ها انجام می‌شود.

وی واردات مرغ را به میزان جزئی دانست که برای تنظیم بازار و در مناسبت‌های پرمصرف وارد شده و در سردخانه‌ها ذخیره شده است.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام در زمینه افزایش قیمت سویا از هفته گذشته تاکنون (کیلویی 60 تومان افزایش) اظهار کرد: 70 درصد عرضه سویا در کشور در اختیار شرکت پشتیبانی است که از دو ماه گذشته تاکنون قیمت شرکت پشتیبانی هیچ تغییری نکرده است و قرار بر این اساس که حداقل تا دو - سه ماه آینده تغییری نکند.

وی افزود: حداقل 300 هزار تن سویا آماده است که به قیمت قبلی (340 تومان) به مرغداران عرضه شود.

دولت اظهار کرد: نزدیک به یک میلیون تن نهاده برای مرغداران در انبارهای شرکت پشتیبانی ذخیره است؛ به عنوان پشتیبان طرح ساماندهی مرغ و تخم مرغ این میزان ذخیره هم در تاریخ شرکت پشتیبانی بی‌سابقه است که با توجه به قیمت‌های جهانی قیمت مناسبی‌ دارد و هم به میزان کافی تامین کننده نیاز مرغداران است و جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

وی درباره تامین ذرت مرغداران گفت: زمان برداشت ذرت در کشور از نیمه دوم شهریورماه است و تا چند روز آینده برداشت داخلی آغاز می‌شود که علاوه بر برداشت داخلی، ذخیره شرکت در انبارها نیاز مرغداران را تامین خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام اظهار کرد: قیمت خرید مرغ و تخم مرغ تحمیلی نیست و قیمت با توافق نمایندگان مرغداران تعیین شده و این قیمت مورد استقبال و رضایت همه مرغداران کشور است و تاکنون هیچ اعتراضی در ارتباط با قیمت مرغ زنده از سوی مرغداران نبوده است.

وی در پایان تصریح کرد: پیش‌بینی شده اگر در طول سال قیمت نهاده تغییر کند به همان نسبت قیمت مرغ زنده تغییر خواهد کرد، اما با تمهیداتی که صورت گرفته به اندازه کافی نهاده به قیمت سابق ذخیره شده بنابراین پیش‌بینی ما این است که تا چند ماه آینده نهاده‌ها با قیمت ثابت عرضه شود و تاثیر در قیمت مرغ نخواهد داشت.

کد خبر 30687

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز