چهارشنبه ۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۰
۰ نفر

از اسم کتاب هم معلوم است که با دلهره و هیجان مواجهیم. البته نام نویسنده‌ی کتاب هم این تصور را ایجاد می‌کند.

دوچرخه شماره‌ی ۸۰۱

سيامك گلشيري قبل از «خانه‌اي در تاريكي» هم چندين كتاب با  ژانر وحشت نوشته است. شروع داستان با قصه‌اي است از خيلي وقت پيش كنار يك جنگل و خانه‌اي كه نيمه شب براي هميشه سرنوشت اعضاي آن عوض مي‌شود. شبي كه دختري درِ آن خانه را به صدا درمي‌آورد و مي‌گويد پدر و مادرش چند ماه پيش مرده‌اند. راستي اگر يك شب دختري با چنين داستاني سراغتان بيايد و از شما بخواهد به او پناه بدهيد حرف او را باور مي‌كنيد؟

نويسنده اين‌جا شما را در تعليق مي‌گذارد و در فصل دوم از نوجواناني مي‌گويد كه نيمه شب از خانه‌شان بيرون آمده‌اند. قرار است جايي بروند و  كمي كه مي‌گذرد مي‌بينيد يك ماجراجويي نوجوانانه در پيش است، مي‌خواهند نيمه شب در كانال شنا كنند. همان‌جاست كه پايشان به جنگل كشيده مي‌شود.

مي‌توانيد يك عصر حوصله‌سربر را با خواندن اين رمان، هيجان‌انگيز كنيد و البته از معماهايي كه تا حالا درباره‌شان گفتيم هم سر در بياوريد.

خانه‌اي در تاريكي

نويسنده: سيامك گلشيري

ناشر: نشر افق (66413367)

176 صفحه

8000 تومان

دوچرخه شماره‌ی ۸۰۱


مردمي كه كج راه مي‌روند

هر شهري حتماً آداب و رسوم خودش را دارد كه شايد به نظر ما عجيب برسد. اما فكر نمي‌كنم هيچ چيزي مثل اين‌كه اهالي يك شهر مجبور باشند كج راه بروند و ديوار خانه‌هايشان به بيرون كج باشد عجيب باشد. شهري كه كسي در آن با هيچ‌كس مسابقه نمي‌دهد و در مدرسه‌هايش نمره‌اي در كار نيست. آرمان ساكن چنين شهري است و يك روز به ذهنش مي‌رسد كه براي بيش‌تر شناخته شدن شهرش در مسابقه‌ي وبلاگ‌نويسي شهر من شركت كند، اما مگر مي‌شود بزرگ‌تر‌هاي چنين شهري را راضي كرد؟ تازه، آن هم براي كسي كه بايد به جاي اين‌ كارها برود شاعر بشود و پا جاي پاي بابا جانش بگذارد.

«آرمان در جست‌وجوي دوست»، ماجراي شهري عجيب با مردماني عجيب راروايت مي‌كند. همين هم مي‌تواند شما را پاي اين رمان متفاوت نگاه دارد تا لحظه‌هايي پر از غافلگيري سپري كنيد.

آرمان در جست‌وجوي دوست

نويسنده: حميد اباذري

ناشر: نشر چكه (88547295)

185 صفحه

9800 تومان

دوچرخه شماره‌ی ۸۰۱

داستان رنج‌ها و اميدواري‌ها

اگر رمان‌هاي دختران كابلي را خوانده باشيد، نام «دبورا اليس» برايتان آشناست. نويسنده‌اي كانادايي كه وقتي خبر تسلط طالبان بر افغانستان را شنيد، سفرش را به اردوگاه‌هاي پناهندگان افغانستاني شروع كرد و داستان زنان و دختراني را نوشت كه زندگي دشواري را سپري مي‌كردند.

رمان كودكان كابل، كتاب ديگري از اين نويسنده است كه حاصل سفر او به افغانستان در سال 2011 است. او داستان فرانوز، صدف، كريمه، امان، شريفه و نوجوان‌هاي ديگري را مي‌گويد كه جنگ و طالبان زندگي آن‌ها را براي هميشه عوض كرده‌است. ليزا مي‌گويد:‌«اين‌جا يك زن به سختي‌ مي‌تواند درآمد كافي براي امرار معاش داشته باشد يا بتواند از خود و فرزندانش مراقبت كند. مادرم مجبور بود براي زندگي خود به فرد ديگري يعني دايي‌ام تكيه كند. در واقع مجبور شد از او گدايي كند.» و امان كه 16 ساله است مي‌گويد:‌ «من اكنون در كلاس نهم درس مي‌خوانم و بهترين دانش‌آموز كلاس هستم. البته دلم ‌مي‌خواهد دكتر شوم. اين رؤياي بسياري از افغان‌هاست زيرا ما شاهد مرگ‌ها و رنج‌هاي بسياري بوده‌ايم.»

سرگذشت هر كدام از اين نوجوان‌ها كه چند صفحه‌اي از كتاب را به خود اختصاص داده، داستان يك زندگي پر فراز و نشيب را پيش‌رويمان مي‌گذارد. داستان‌هايي آكنده از رنج‌ها و اميدواري‌هايي كه اين نوجوان‌ها را براي داشتن آينده‌اي بهتر به تلاش وا مي‌دارند.

كودكان كابل

نويسنده: دبورا اليس

مترجم: شهلا انتظاريان

ناشر: نشر قدياني (66404410)

176 صفحه

7000 تومان

کد خبر 306551

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha