همشهری آنلاین: سی و یکمین شماره نشریه موسیقی«فرهنگ و آهنگ» پس از پنج‌سال وقفه با خاطرات محمدرضا شجریان از محمدرضا لطفی و پرویز مشکاتیان بر دکه مطبوعات قرار گرفت.

 فرهنگ و آهنگ ۳۱

به گزارش همشهری آنلاین سی و یکمین شماره فرهنگ و آهنگ با یاد محمدرضا لطفی و پرویز مشکاتیان پرونده‌ای درباره آثار و فعالیت‌های این دو را منتشر کرده است که مهمترین بخش آن روایت محمد رضا شجریان از این دو آهنگساز و نوازنده برجسته سه دهه اخیر ایران است. شجریان در این گفتگو خاطرات مشترکش از همکاری با لطفی و مشکاتیان گفته است.

تاثیر گروه عارف و شیدا بر گروه‌های موسیقی و شکل‌گیری کانون چاووش از دیگر مطالب این پرونده است.

در این شماره نشریه«فرهنگ و آهنگ» فصل‌تازه‌ای با عنوان تاریخ شفاهی باز می‌شود که به روایت‌های نانوشته شده موسیقی معاصر خواهد پرداخت. در نخستین بخش از مجموعه تاریخ شفاهی از کنسرت‌هایی که در سال‌های انتهایی دهه پنجاه و دهه شصت برگزار شده در روایت هنرمندان خواهید خواند. حاشیه‌هایی ارکستر سمفونیک تهران نیز بخش دیگری از این شماره فرهنگ و آهنگ است.

بررسی آثار و زندگی ارکان ائور آهنگ‌ساز برجسته ترک تبار و حسن بن‌علی پیانیست سبک جاز و مطالبی درباره موسیقی تلفیقی و موسیقی الکترونیک را نیز در این شماره«فرهنگ و آهنگ» دیده می شود که از پنج‌شنبه ۸ مرداد با قیمت ۱۵ هزار تومان به دکه‌ها می‌آید.

بهرنگ تنکابنی سردبیر فرهنگ و آهنگ در بخشی سرمقاله این شماره «فرهنگ و آهنگ» آورده است: موسیقی دیگر موجودیتی است غیر قابل انکار چون تپش جریان زندگی آدمیان. امروز موسیقی یک اصل است، یک اصل اساسی فرهنگ مملکت. {...} آمده‌ایم تا احترام موسیقی را نگه‌داریم.

نکته قابل توجه درباره بازگشت دوباره فرهنگ و آهنگ علاوه بر تغییرات محتوایی گرافیک متفاوتی است که تحت سرپرستی فرهاد فزونی در آن به وجود آمده و این نشریه تخصصی را از سایر نشریه‌های موجود متفاوت کرده است.

«فرهنگ و آهنگ» مجله تخصصی موسیقی بود که از نیمه دهه هشتاد با مدیر مسئولی کیوان فرزین و سردبیری بهرنگ تنکابنی منتشر می‌شد. انتشار این نشریه در شماره سی‌ام که همزمان با ششمین سال فعالیتش بود متوقف شد.

کد خبر 305247

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha