همشهری‌آنلاین: آکا صفوی خواننده نام‌آشنای منطقه جنوب و گروه لیان بعد از چند سال پژوهش روی اشعار فایز دشتی آن را در قالب کتابی از سوی انتشارات نگاه به بازار کتاب و موسیقی عرضه کرده است.

کتاب فایز

به گزارش همشهری‌آنلاین کتاب«اشعار فایز دشتی» حاوی ۵۷۹ دوبیتی از این شاعر است که در کتاب‌هایی که بیش از این اشعار فایز در آن‌ها به چاپ رسانیده‌اند این رقم مشهود نبوده و از این حیث این کتاب کامل‌تر از‌آثار گذشته این شاعر است. کتاب با نگاهی انتقادی، به دنیای شاعرانهٔ این دوبیتی‌سرای یگانهٔ جنوب می‌پردازد.

نکته مهم در این پژوهش این است که پژوهشگر خود از فایزخوانان نام آشناى بوشهر است.
دکتر سید جعفر حمیدی در دیباچه این اثر می‌نویسد: «مولف این کتاب با‌شناختی که از محل زندگی فایز و با خاندان، اعقاب و فامیل او دارد چندین دوبیتی جدید را از آن منابع به دست آورده و به این مجموعه افزوده یا اگر نکته‌ای از زندگی شاعر شنیده، به آن دوبیتی‌ها افزوده است. اطلاعات تازه و نوشته نشده‌ای که مولف از زمان حیات، گذران زندگی یا نحوهٔ برخورد فایز با جامعه و دیگران داشته، در متن قرار داده است.»

آکا صفوی همچنین سعی کرده است از منابع مختلف و متعددی در جمع‌آوری اشعار فایز استفاده کند که می‌توان به مشوش‌نامه سدید، نسخه دست‌نویس شاعر و نسخه دست‌نویس فیض زیرودی از شاعران هم‌عصر فایز اشاره کرد.

دوبیتی‌های فایز از مهم‌ترین اشعار جهت شروه‌خوانی‌ست.

دوبیتی‌‌ همان شروه آواز عاشقانه و حزین مردم جنوب است و جالب است بدانید دوبیتی و شروه در طول سال‌ها پیوندی ناگسستنی را بین خود ایجاد کرده‌اند. تا جایی که مترادف شروه‌خوانی در جنوب ایران را فایزخوانی می‌گویند و بزرگ‌ترین نقش حفظ و انتقال اشعار فایز را شروه‌خوانان به عهده داشته‌اند.
خوانش این دوبیتی‌ها توسط شروه‌خوان که مقبول‌ترین آواز جنوب است، راوی درد‌ها و آرزو‌های نهفته هزاران زن و مرد جنوبی‌ست.
«آکا صفوی» به عنوان خواننده و با همراهی گروه موسیقی «لیان» در بسیاری از جشنواره‌های مختلف بین‌المللی به اجرای برنامه پرداخته است.

کتاب اشعار فایز دشتی به قیمت ۱۵ هزار تومان از سوی انتشارات نگاه به بازار کتاب عرضه شده است.

کد خبر 306917

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha