همشهری آنلاین: رییس کارگروه علمی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: اگر نتوانیم در دو تا سه سال آینده آب کافی به دریاچه ارومیه برسانیم به شوره‌زاری تبدیل می‌شود که احیای آن بسیار دشوار خواهد شد.

دریاچه ارومیه برای احیا تا سه سال فرصت دارد

به گزارش ايرنا، مسعود تجریشی روز سه‌شنبه گفت: عمده نگرانی ما در احیای دریاچه ارومیه شوره‌زار شدن آن است که در این صورت احیای آن به‌راحتی صورت نخواهد گرفت.

وی اظهار کرد: دریاچه ارومیه چندین بار در شرایط خشکسالی قرار گرفته اما هیچ وقت تا این حدی که اکنون در آن قرار دارد، نبوده است.

تجریشی درباره وضعیت کنونی دریاچه ارومیه گفت: در 10 سال گذشته هر سال 40 سانتی‌متر تراز آب دریاچه افت می‌کرد اما امسال تا هفته گذشته که آب دریاچه اندازه‌گیری شد نسبت به مدت مشابه سال قبل کمتر از 5 سانتی‌متر افت داشته است.

رییس کارگروه علمی ستاد احیای دریاچه ارومیه افزود: پیش‌بینی می‌کنیم تا آخر شهریور حدود 20 تا 25 سانتی‌متر نسبت به مدت مشابه سال گذشته کمتر افت آب داشته باشد.

وی ادامه داد: تاکنون اقدامات زیادی برای آبرسانی به بستر دریاچه ارومیه صورت گرفته است که بر این اساس درسال آبی جاری (ابتدای مهر تا آخر شهریور) 135 میلیون متر مکعب آب از سدهای بالادستی و لایروبی رودخانه‌های منتهی به دریاچه، وارد این حوضه آبی شده و در تلاشیم بهمن ماه سال جاری نیز آب بیشتری وارد بستر دریاچه شود.

وی گفت: بحث چاه‌های غیرمجاز حوضه آبریز دریاچه ارومیه، بهبود وضعیت کشاورزی و اراضی موجود در اطراف دریاچه با مشارکت افراد بومی برخی از اقداماتی است که آغاز شد اما آثار و نتایج این اقدامات بر حیات دریاچه نیاز به زمان دارد.

تجریشی درباره آرتمیای دریاچه ارومیه گفت: ما نگران از بین رفتن آرتمیای دریاچه نیستیم زیرا این نوع آرتمیا در تالاب‌های منطقه، آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی نگه‌داری می‌شود.

دریاچه ارومیه، بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه آب شور دنیا است. آب این دریاچه بسیار شور است و بیشتر از رودخانه‌های زرینه‌رود، سیمینه‌رود، تلخه‌رود، گادر، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می‌شود.

این دریاچه چند سالی است با بحران خشکی مواجه شده و بیش از 95 درصد آب خود را از دست داده است، اکنون ستاد احیای دریاچه ارومیه با تصویب 26 پیشنهاد در قالب مصوبه‌ای تلاش می‌کند این حوضه آبی ارزشمند را نجات دهد.

کد خبر 304397

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha