سه‌شنبه ۳ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۵:۲۸
۰ نفر

اسدالله افلاکی: خشک شدن دریاچه ارومیه و وضعیت اسفبار جزیره اشک در این دریاچه، گوزن‌های زرد موجود در این جزیره را با تهدید جدی مواجه کرده است.

380راس، جمعيت كل گوزن‌هاي زرد ايراني است كه در زيستگاه‌هاي مختلف ايران پراكنده‌اند؛ اما بنا به اعلام مسئولان محيط‌زيست آذربايجان غربي، جزيره اشك زيستگاه حدود 250راس از جمعيت گوزن‌هاي زرد است.

آنطور كه مهندس هوشنگ ضيايي استاد حيات وحش به همشهري مي‌گويد جزيره اشك كه تا پيش از خشك شدن درياچه اروميه موقعيتي استثنايي براي زندگي گوزن‌ها ايجاد كرده بود با خشك شدن درياچه اروميه امنيت خود را از دست داده است و اكنون خطرات مختلفي گوزن‌هاي زرد موجود در اين جزيره را تهديد مي‌كند. اين استاد دانشگاه كه 30سال سابقه خدمت در سازمان محيط‌زيست را در كارنامه كاري خود دارد به پيشينه حفاظت از گوزن‌هاي زرد اشاره كرد و گفت: در سال 56قرار بود گوزن‌هاي زرد در زيستگاه زاگرس و منطقه بين‌المللي ارژن و نيز دز و كرخه كه زيستگاه اصلي اين‌گونه حيات وحش بود رها‌سازي‌ شوند اما اين طرح عملي نشد و در سال 60 يك گوزن نر و 2ماده به جزيره اشك درياچه اروميه منتقل شدند زيرا اين جزيره محل امني براي گوزن‌ها بود و نه شكارچيان به گوزن‌ها دسترسي داشتند و نه دشمن طبيعي (گرگ و سگ) گوزن‌ها را تهديد مي‌كرد.

به گفته ضيايي هر چند جزيره اشك منطقه امن و زيستگاه مطلوبي براي گوزن‌ها بود اما با خشك شدن درياچه، ازيك سو، شماري از گوزن‌ها از جزيره خارج شدند از سوي ديگر، قوچ وميش‌ها از ساير نقاط به اين جزيره آمدند و آبشخورها را اشغال كردند ضمن آنكه نمك روي برگ گياهان را پوشاند و نبود آب و علوفه گوزن‌ها را با مشكل مواجه كرد. ضيايي كه خود از دست اندركاران انتقال گوزن زرد به جزيره اشك بوده است با تأكيد براينكه گوزن زرد نيازمند زيستگاه مطمئن و امني است كه بايد با بررسي‌هاي دقيق علمي و فني ايجاد شود، خاطرنشان كرد: متأسفانه جنگل‌هاي كرخه هم كه زيستگاه اصلي گوزن بود به‌دليل احداث سد در حال نابودي است و نمي‌تواند زيستگاه مناسبي براي اين حيوان باشد.

  • تلاش براي نجات گوزن زرد

رئيس اداره نظارت بر حيات وحش اداره كل حفاظت محيط‌زيست آذربايجان غربي اما آمار گوزن‌هاي زرد را 450راس اعلام كرد و گفت: حدود 250راس آن در پارك ملي درياچه اروميه و جزيره اشك زيست مي‌كنند.
اميد يوسفي ديروز در گفت‌وگو با خبرنگار ايرنا افزود: سازمان حفاظت محيط‌زيست كشور براي حفاظت از گوزن زرد ايراني برنامه‌اي را تحت عنوان برنامه ملي مديريت گوزن زرد در كشور از 2 سال پيش با حضور كارشناسان ملي و بين‌المللي آغاز كرده است.

آنطور كه يوسفي مي‌گويد: در اين برنامه زيستگاه‌هايي كه حدس‌زده مي‌شد براي زيست اين‌گونه مناسب باشند، در سطح كشور شناسايي و همچنين زيستگاه‌هاي در حال زيست گونه مورد بررسي قرار گرفت و در نهايت اين برنامه از تابستان امسال وارد فاز اجرايي خود شد. وي گفت: هم‌اكنون كليه تمهيدات لازم براي زيست گوزن زرد ايراني و نيز مشكلات موجود در زيستگاه‌هاي آن بررسي شده است. يوسفي ادامه داد: امسال در راستاي حفاظت از اين‌گونه با ارزش در استان، 7 تن علوفه براي تأمين نياز غذايي حيات وحش در جزيره اشك خريداري شد.

وي اظهار كرد: ميزان ذخيره آب در آب انبار جزيره اشك 85هزار ليتر و دبي چشمه اين جزيره نيز 300ليتر در شبانه روز است.

  • ضرورت ايجاد زيستگاه حفاظت شده براي گوزن زرد

به گفته كارشناسان براي حفاظت از اين‌گونه زيبا و نادر حيات وحش كه تا انقراض فاصله چنداني ندارد ضروري است منطقه وسيعي در زاگرس براي زيستگاه گوزن زرد درنظر گرفته شود و با اعلام اين منطقه به‌عنوان منطقه حفاظت شده، شرايط امن و مناسب براي اين حيوان ايجاد شود.

کد خبر 304948

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha