همشهری‌آنلاین: اسامه النجیفی، معاون رئیس جمهور عراق، نوری المالکی، نخست وزیر پیشین این کشور را در وخامت اوضاع کنونی عراق مسئول دانست.

به گزارش واحد مركزي خبر، اسامه النجیفی، معاون رئیس‌جمهور عراق در گفت‌‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن،  در مقایسه نوری المالکی و حیدر العبادی گفت: تفاوت اصلی بین این دو نفر وجود دارد. المالکی، سلطه‌طلب بود و کشور را به سمت سلطه‌طلبی و فردگرایی کشاند. در صورتی که العبادی، انعطاف بیشتری دارد و دمکرات‌تر است و عملا می‌خواهد با روحیه‌ای مثبت با همه مسائل برخورد کند اما مشکل این است که او بر همه نهادهای اصلی کشور تسلط ندارد و قدرت‌هاي دیگری هستند که برای مانع‌تراشی در فعالیت‌های او تلاش می‌کنند. ائتلاف ملی، که العبادی را برای نخست‌وزیری نامزد‌ کرد، از او حمایت نمی‌کند و این‌گونه به نظر می‌رسد که در میان رهبران شیعه، ضعیف ترین فرد است. علاوه بر این، العبادی مشکلاتی با کردها و اهل سنت دارد. توافق نفتی امضا شده با منطقه کردستان عراق، در اجرا با مشکلاتی روبرو شد و خواسته های اهل سنت در چارچوب سند توافق سیاسی نیز تا کنون اجرا نشده است. 

الشرق الاوسط از او پرسید: آیا منظور شما سند توافق سیاسی است که بخش اعظم آن به خواسته ائتلاف قدرت‌های عراقی (فراکسیون اهل سنت در پارلمان عراق) مربوط می‌شود و شما هم خودتان عضو همین فراکسیون هستید؟

النجیفی پاسخ داد: سند توافق سیاسی مسئله دیگری است. منظور من، برنامه حکومتی است که دولت متعهد به اجرای آن شده است. این مسئله می‌طلبد که نخست‌وزیر پاسخ‌گو باشد و عملکرد هر وزیر را ارزیابی کند به گونه‌ای که اگر لازم بود، وزیری را برکنار کند یا مجددا از مجلس رای اعتماد بگیرد. بلکه با توجه به تظاهرات اعتراضی که شکست نظام سیاسی کنونی را ثابت می‌کند حتی شاید به انتخابات جدید و مراجعه به مردم نیاز باشد.

او در پاسخ به این سوال که آیا امکان برگزاری انتخابات در استان‌های غربی سنی‌نشین عراق وجود دارد یا خیر گفت:‌ این طرح وجود دارد، هرچند شاید نتوان آن را سریع اجرا کرد، اما مهم است که مردم تصمیم‌گیرنده باشند.

معاون رئيس‌جمهور عراق درباره میزان جدی بودن رؤسای سه گانه در تعامل با خواسته‌های معترضان گفت:‌ در نشست اخیر رؤسای سه قوه تاکید شد این مسئله که نخست‌وزیر همه خواسته‌ها تظاهرات‌کنندگان را دریافت و آنها را بررسی کند، اهمیت بسیاری دارد. علاوه بر این با اعتراض ها باید امروزی رفتار شود، زیرا خواسته ها، خواسته‌های امروزی است و در صورتی که به تاسیسات دولتی آسیب وارد شد، دستگاه‌های امنیتی ملزم هستند در برابر متخلفان بایستند.

النجیفی افزود: به سبب وجود فساد در همه نهادهای کشور و به خصوص فسادی که مبارزه با آن سخت است، دستیابی به راه حل برای مشکلات کشور نیزسخت شده است.

النجیفی درباره آزادسازی موصل گفت: آزاد سازی موصل، همچنان دور از دسترس است زیرا دولت جدیت ندارد و به نظر نمی‌رسد که به این مسئله توجه داشته باشد. با وجود این به آمادگی های خود برای آزادسازی موصل، به دور از دولت، ادامه می‌دهیم. ما چهار هزار داوطلب داریم که برای آموزش و مجهز کردن آنها تلاش می‌کنیم. ما امیدواریم آموزش و تجهیز این نیروها از طریق دولت انجام شود اما در هر صورت از هر طرفی که بخواهد این کار را انجام دهد، خواه آمریکا باشد یا ترکیه، استقبال می‌کنیم.

کد خبر 303369

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha