همشهری آنلاین: هر روز یک ماجرا؛ آمریکایی‌ها انگار قصد ندارند از تولید دردسر برای عراق بحران زده و درگیر جنگ با تروریسم دست بردارند. هنوز چند روزی از ماجرای عملیات فرود (هلی برن) در الحویجه نگذشته که از تحرکات مخفیانه در پایگاه عین الاسد خبر می‌رسد و بعد هم ماجرای هواپیماهای حامل سلاح‌های ممنوع در فرودگاه بغداد.

 پایانی برای تولید دردسرهای آمریکا در عراق نیست

به گزارش ایرنا، آنطور که مقام های عراقی می گویند، دو هواپیمای ائتلاف آمریکایی حامل سلاح های ممنوعه (صدا خفه کن) که روز دوشنبه نیروهای امنیتی عراق در فرودگاه بین المللی بغداد متوقف کرده بودند، با فشارهای سفیر آمریکا به پایگاه های خود بازگشتند.

حاکم الزاملی رییس کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق درباره این 2 هواپیمای کانادایی و سوئدی که از کویت و پایگاه اینجرلیک ترکیه پرواز کرده بودند، گفت:استوارت جونز سفیر آمریکا در عراق از طرق مختلف تلاش کرد تا این محموله را به کردستان عراق منتقل کند.

نیروهای امنیتی عراق در بازرسی از این 2 هواپیما به مقادیر قابل توجهی سلاح سبک و متوسطه مجهز به سیستم صدا خفه کن دست یافتند که جز سلاح های ممنوعه بین المللی محسوب می شوند و حتی ارتش ها نیز از داشتن آن منع شده اند.

با این حال به رغم آنکه کمیته تحقیق درباره این موضوع از تسلیم محموله هواپیماها به آمریکایی ها ابا داشت، اما فشار سفیر آمریکا کار خود را کرد و این 2 هواپیما به پایگاه های خود بازگشتند.

الزاملی خطاب به دولت عراق گفته بود که با صراحت و شدت کشورهای عضو ائتلاف بین المللی را خطاب قرار داده و آنان را از این اقدامات منع کند.

به نظر می رسد، یکی از دلایل عصبانیت عراقی ها، کاربرد این سلاح ها باشد که به دلیل وجود سیستم صدا خفه کن، عمدتا در عملیات ترور بکار گرفته می شوند؛ موضوعی که شک و تردیدها را نسبت به نیات این اقدام نیروهای ائتلاف در بغداد افزایش داد.

نکته جالب ماجرا هم اینجا بود که همزمان با گزارش های رسانه ای درباره این دو هواپیمای کانادایی و سوئدی وزیران خارجه و دفاع سوئد در بغداد در حال برگزاری کنفرانس هایی مطبوعاتی با همتایان عراقی خود بودند.

در همین حال، ماجرای پایگاه عین الاسد، محل استقرار نیروهای مستشاری آمریکایی ها نیز به یک جنجال در روزهای اخیر تبدیل شده است.

منابع می گویند: آمریکایی ها با بستن درهای این پایگاه بدون اطلاع دولت عراق در حال وارد کردن نیرو و تجهیزات نظامی جدید و سنگین هستند.

ناظم الاسدی از اعضای هیات امنای الحشد الشعبی در این باره از حکومت عراق خواسته است که بندهای توافقنامه امنیتی بغداد - واشنگتن را یک باردیگر برای آمریکایی ها بازخوانی کرده و زیاده روی های آنان را گوشزد کند.

وی اقدام های آمریکایی ها در الحویجه، عین الاسد و ماجرای حمل سلاح های ممنوعه به کردستان عراق را از مصادیق نقض توافقنامه و نیز نادیده گرفتن حق حاکمیت کشورش دانست و گفت: توافقنامه امنیتی، حضور نظامی آمریکا در عراق و اینگونه تحرکات خودسرانه را منع کرده است.

آمریکایی ها حدود 2هفته پیش یک عملیات فرود (هلی برن) در الحویجه در جنوب غرب کرکوک با مشارکت کردها انجام داده و ادعا کردند که 69 اسیر عراقی را از چنگال داعش آزاد کرده اند. این عملیات بدون هماهنگی و اطلاع دولت مرکزی انجام شد که واکنش تند عراقی ها را به دنبال داشت.

آمریکا از ابتدای بحران داعش در عراق در خرداد ماه سال گذشته، به رغم تشکیل دیرهنگام یک ائتلاف بین المللی با مشارکت بیش از 60 کشور جهان ، هیچ گاه نتوانست، در جنگ علیه داعش موثر واقع شود و یا صداقت خود را به عراقی ها بباوراند.

واشنگتن درحالی برای دولت مرکزی عراق در روزهای بحرانی خرداد ماه سال گذشته شرط گذاری می کرد و کمک به دولت نوری المالکی را در جنگ علیه داعش مشروط به کناره گیری وی از قدرت کرده بود که تروریست های داعش در آستانه دروازه های بغداد قرار داشتند و این شهر را با خمپاره مورد حمله قرار می دادند و ناظران و تحلیلگران شمارش معکوس را برای سقوط پایتخت عراق و فروپاشی این کشور آغاز کرده بودند.

به عقیده رهبران عراق و حتی منطقه اقلیم کردستان عراق، کمک به موقع ایرانی ها و فتوای تاریخی آیت الله سیستانی داعش را در حومه های بغداد متوقف کرد و با تشکیل نیروهای مردمی موسوم به الحشد الشعبی طی یک سال گذشته بسیاری از مناطق استان های دیالی، بابل و صلاح الدین از لوث این گروه تروریستی آزاد و پاکسازی شد.

آمریکایی ها اگرچه با تشکیل ائتلاف بین المللی تلاش کردند که ژست مبارزه با داعش به خود بگیرند، اما ائتلاف تحت رهبری این کشور طی یک سال و نیم گذشته بارها با کمک به گروه تروریستی داعش برای دولت عراق و نیروهای مردمی دردسرساز شده است.

موضوع پرتاب محموله های کمک های نظامی و تسلیحاتی در استان های دیالی و صلاح الدین ، انبارهای مملو از البسه و مهمات و سلاح و داروی آمریکایی در مناطق آزاد شده از جمله در بیجی در شمال تکریت و تماس های خلبانان عربستانی و اماراتی عضو ائتلاف با داعش بر فراز خاک عراق از موضوع هایی بوده که طی این مدت همواره دولت عراق و نیروهای مقاومت ضد تروریستی این کشور را در جریان جنگ علیه تروریسم رنج داده است.

کد خبر 312539

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha