سه‌شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۰
۰ نفر

حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق درحالی‌که به تازگی انتقادهای تندی از آمریکا درباره «تنها گذاشتن» بغداد در مقابل گروه تروریستی داعش مطرح کرده بود راهی آمریکا شده تا در نخستین سفر رسمی خود به این کشور به‌صورت رو در رو و مستقیم مشکلات را با مقام‌های ارشد واشنگتن مطرح کند.

حیدرالعبادی

عراقي‌ها اكنون با طيف وسيعي از مشكلات اقتصادي و امنيتي دست و پنجه نرم مي‌كنند كه به گفته مقام‌هاي بغداد با بدقولي كشورهاي غربي هر روز گسترده‌تر مي‌شود. حيدرالعبادي روز گذشته در حالي به ديدار باراك اوباما، رئيس‌جمهور آمريكا رفت كه نيويورك تايمز گزارش داده كه مسئله كمك‌هاي مالي به عراق در شرايط سختي كه اين كشور با آن روبه‌روست يكي از مهم‌ترين محورهاي مذاكرات واشنگتن است.

عراق به‌خاطر مقابله با داعش و پايين آمدن شديد قيمت نفت با كسري بودجه سنگيني روبه‌رو شده است. نخست‌وزير عراق تلاش دارد تا در سفر واشنگتن به راهكاري عملي براي تأمين بودجه لازم براي دولتش برسد تا اين كشور بتواند عمليات نظامي خود را براي بيرون راندن داعش ادامه دهد. به همين‌خاطر نخست‌وزير عراق علاوه بر ديدار با مقام‌هاي ارشد آمريكا قرار است با كريستين لاگارد، رئيس صندوق بين‌المللي پول و جيم يونگ كيم، رئيس بانك جهاني ديدار كند.

عراق در سال‌جاري با كسري بودجه 22ميليارد دلاري روبه‌روست كه در بودجه كل 105ميليارد دلاري اين كشور رقم زيادي به‌حساب مي‌آيد. درآمد نفتي عراق با كاهش جهاني قيمت نفت به‌شدت كاهش پيدا كرده است.اين در حالي است كه عراق در شرايط سخت مقابله با داعش و بازسازي شهرهايي كه در حملات داعش ويران شده‌اند به سر مي‌برد.

سفر نخست‌وزير عراق در شرايط حساسي صورت گرفته است. ارتش عراق با كمك نيروهاي مردمي به تازگي موفق شده كه استان صلاح‌الدين و مركز آن، شهر مهم تكريت را به‌صورت كامل آزاد كند و عمليات آزادي استان انبار را شروع كرده است.به‌گزارش نيويورك تايمز، مقام‌هاي عراق روي وامي 2.4 ميليارد دلاري از سوي صندوق بين‌المللي پول و كمكي 2ميليارد دلاري از سوي بانك جهاني حساب باز كرده‌اند. همچنين عراق خواستار وامي از بانك «صادرات-واردات آمريكا» براي خريد هواپيماهاي بوئينگ براي خطوط هواپيمايي اين كشور هستند.

نخست‌وزير عراق در‌ماه دسامبر سال گذشته ميلادي و در بروكسل هم خواستار كمك‌هاي بين‌المللي براي بازسازي شهرهاي ويران شده عراق شده بود. جان كري، وزير امور خارجه آمريكا در آن زمان گفته بود انتظار دارد كه عربستان و ديگر كشورهاي ثروتمند عربي بيشتر منابع مالي اين كمك‌ها به عراق را تأمين كنند. تجربه ماه‌هاي گذشته عراق اما نشان داده كه كشورهاي عربي براي عراق تنها حرف و تبليغات رسانه‌اي داشته‌اند. روز گذشته پادشاه اردن در مصاحبه‌اي تأكيد كرد كه اردن تنها كشور عربي است كه اكنون به عراق در حملات عليه داعش كمك مي‌كند و برخلاف تبليغات صورت گرفته هيچ كشور عربي ديگري حالا در ائتلاف عليه داعش حضور ندارد.
حيدرالعبادي قرار است علاوه بر مذاكره با اوباما در سفر به آمريكا با جان كري، وزير امور خارجه، اشتون كارتر، وزير دفاع، جان بينر، رئيس مجلس نمايندگان، ميچ مككانل، رئيس اكثريت سنا و برخي ديگر از چهره‌هاي برجسته كنگره آمريكا ديدار كند.

  • مخالفت عراقي‌ها با شرط و شروط آمريكا

حيدر العبادي هفته گذشته در مصاحبه با اشپيگل با تمجيد از نقش ايران و آلمان در حمايت از كشورش در مقابل تروريست‌ها تأكيد كرد كه آمريكا اين كشور را در مقابل داعش تنها گذاشته است. منابع نزديك به دولت عراق گفته‌اند كه العبادي قصد دارد در ديدار با مقام‌هاي آمريكا پايين بودن ميزان همكاري‌ها و كمك‌هاي واشنگتن به اين كشور را گوشزد كند. او پيش از ترك عراق هم اعلام كرد كه خواستار گسترش حملات هوايي ائتلاف عليه داعش است.

اين در حالي است كه برخي رسانه‌ها گزارش داده‌اند مقام‌هاي آمريكا افزايش كمك‌هاي خود به عراق را مشروط به دور نگاه داشتن كميته‌هاي مردمي از ميدان‌هاي نبرد كرده‌اند. به همين‌خاطر عمار حكيم، رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق روز گذشته در واكنش به اين مسئله گفت: دولت و ملت عراق تحت هيچ شرايطي زير بار اين شروط نخواهند رفت. حكيم با تأكيد بر اينكه نيروهاي امنيتي و كميته‌هاي مردمي اين كشور به تنهايي قادر به شكست داعش و آزادسازي كامل خاك عراق هستند، گفت: اينكه آمريكايي‌ها حملات هوايي خود به مواضع داعش را منوط به توقف فعاليت‌هاي جهادي كميته‌هاي مردمي كنند، از نظر ما مردود است.

او تأكيد كرد: ما از تمام كساني كه در اين مرحله تاريخي و سرنوشت ساز به عراق در مبارزه با تروريسم كمك كرده و مي‌كنند قدرداني مي‌كنيم اما حاضر به پذيرش هيچ اقدامي كه با منافع ملي ما در تعارض باشد، نيستيم. توافق بر سر استراتژي بيرون راندن تروريست‌هاي داعش از بخش‌هاي وسيعي از عراق ازجمله درخواست‌هاي ديگر عبادي طي اين سفر است. نخست‌وزير عراق در جريان اين سفر اميدوار است كه 2 كشور در زمينه نحوه مقابله با داعش و همچنين چگونگي مشاركت آمريكا در اين مورد و حملات مورد نياز ائتلاف براي كمك به عراقي‌ها به فهم مشتركي برسند.

  • آزادي يك چهام مناطق اشغال‌شده عراق

نخست‌وزير عراق همچنين در سفر خود به واشنگتن درخواست خريد اعتباري تسليحات پيشرفته آمريكا را مطرح مي‌كند. ازجمله تسليحات مورد نياز عراق مي‌توان به هواپيماهاي تجسسي بدون سرنشين، هلي‌كوپترهاي آپاچي و مهمات اشاره كرد. نيروهاي عراقي اكنون مشغول نبردي سخت در استان انبار هستند و نبرد در حوالي شهر رمادي احتمالا مرحله بسيار طولاني و سختي براي نيروهاي نظامي و قبايلي براي بازپس‌گيري كامل انبار خواهد بود. عبادي روز گذشته همچنين با خلبانان عراقي اف16 كه در حال آموزش در آمريكا هستند ديدار كرد. عراقي‌ها اميدوار هستند به‌زودي اين خلبانان بتوانند دست به عمليات هوايي عليه داعش بزنند.

همزمان با سفر العبادي به واشنگتن، وزارت دفاع آمريكا(پنتاگون) در گزارشي از آزادي يك‌چهارم مناطق تحت اشغال عراق و پاكسازي نيروهاي داعش در اين مناطق خبر داده است. پنتاگون در گزارش خود اعلام كرده كه 15هزار و 540كيلومترمربع از خاك عراق در عمليات‌هاي صورت گرفته در اين كشور بازپس گرفته شده است.

سرهنگ استيو وارن، سخنگوي وزارت دفاع آمريكا در نشستي خبري با اعلام اينكه داعش 25تا 30درصد مناطق تحت اشغال خود را در عراق از دست داده تأكيد كرد كه نيروهاي عراقي توانسته‌اند ضربه سختي به داعش وارد كرده و آنها را به‌صورت معني داري عقب برانند. در نقشه‌اي كه پنتاگون از شرايط جديد عراق منتشر كرده سد موصل، زومار و سنجار به‌عنوان نقاط حساسي معرفي شده كه نيروهاي داعش از آنها عقب رانده شده‌اند.

  • تصوير تكان‌دهنده اين روزهاي عراق

درحالي كه عمليات نيروهاي عراقي براي آزادي استان الانبار ادامه دارد عكسي از اين منطقه در شبكه هاي اجتماعي مشهور شده است. اين عكس كودكي را نشان مي‌دهد كه از ترس حملات داعش در استان الانبار، خواهر كوچك خود را در آغوش گرفته است.

کودکان عراق

  • مالكي: منطقه با دسيسه‌اي خطرناك روبه‌روست

نوري مالكي، معاون رئيس‌جمهور عراق درباره دسيسه‌هايي كه عليه سوريه، عراق، يمن و برخي ديگر كشورهاي منطقه تدارك ديده شده است، هشدار داد. نخست‌وزير سابق عراق در سخنراني خود گفت: در حال حاضر منطقه شاهد چالش‌هاي بزرگي است و همه بايد براي ايجاد وحدت و ايستادگي در برابر نقشه‌هاي خطرناكي كه هدف آن تكه تكه كردن و نابودي ملت‌هاي منطقه است، تلاش كنند. وي با اشاره به موفقيت نيروهاي مردمي موسوم به الحشد الشعبي تأكيد كرد: به بركت وجود نيروهاي الحشد الشعبي و نيروهاي امنيتي توانستيم حملات گروه‌هاي تروريستي را دفع كنيم.

کد خبر 292230

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha