سه‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۴
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: توافق نامه مشارکت آمریکا در صنعت هسته‌ای غیرنظامی چین تا ۳۰ سال دیگر تمدید می‌شود.

USAandChina

دوره 90 روزه بررسی موضوع تمدید توافق‌نامه مشاركت آمريكا در صنعت هسته‌اي غيرنظامي چين در کنگره آمریکا بدون اقدام قانونی یا صدور قطعنامه مشترک برای جلوگیری از اجرای توافق‌نامه یا تغییر آن تمام شد.

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد: آمریکا و چین « در زمانی مناسب در آینده نزدیک» درباره زمان اجرایی شدن این توافق‌نامه تصمیم‌گیری خواهند کرد.

توافق‌نامه 30 ساله فعلی پایان امسال تمام خواهد شد.

دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا هشدار داده است پایان همکاری هسته‌ای آمریکا و چین برای صنعت هسته‌ای آمریکا ویرانگر خواهد بود و به روابط دوجانبه واشنگتن و پکن آسیب خواهد زد، و نيز موجب کاهش نفوذ آمریکا در زمینه منع تولید و گسترش تسلیحات هسته‌ای و تامین ایمنی هسته‌ای خواهد شد.

سرعت رشد صنعت هسته‌ای چین بیش از دیگر کشورهای جهان است. بنا بر اعلام مدافعان صنعت هسته‌ای غیرنظامی چین، چهار راکتور که توسط آمریکا طراحی شده‌اند، هم اکنون در چین در دست ساخت هستند. همچنین قرار است ده‌ها راکتور دیگر برای چین ساخته شود که موجب حفظ ده‌ها هزار فرصت شغلی در آمریکا می‌شود.

دانیل لیپمن، نائب رئیس «مؤسسه انرژی هسته‌ای» آمریکا از این‌که توافق‌نامه همکاری چین و آمریکا در زمینه انرژی هسته‌ای غیرنظامی «تقریباً کامل» شده است، ابراز خرسندی کرد.

او گفت: چین بزرگ‌ترین بازار فناوری هسته‌ای، کالا و خدمات آمریکا در آینده نزدیک خواهد شد.

به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از آسوشیتدپرس از واشنگتن، دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان آمریکا، به ویژه در سنا، از این مسئله ابراز نگرانی کرده بودند که چین فناوری هسته‌ای غیرنظامی آمریکا را برای استفاده در زیردریایی‌های هسته‌ای خود سازگار کرده باشد؛ اقدامی که طبق توافق‌نامه ممنوع است.

نهادهای چین، از جمله نهادهایی اند که با تحریم‌های آمریکا رو به رو هستند.چين هنوز متهم به انتقال فناوری مهم نظامی به ایران و کره شمالی است.

چین همچنین تصمیم گرفته است به ساخت راکتورهای برق بیشتر در پاکستان کمک کند. این در حالی است که تاسیسات پاکستان تحت پادمان‌های بین‌المللی قرار ندارد.

مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا و نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا ماه پیش از قطعنامه‌ای که برای جلوگیری از تمدید توافق‌نامه همکاری هسته‌ای آمریکا و چین ارائه شد، حمایت کرد، اما این قطعنامه راه به جایی نبرد.

چین 50 سال است که بمب هسته‌ای دارد، و شاید حدود 250 سلاح در زرادخانه هسته‌ای خود داشته باشد.

آمریکا پیمان‌های هسته‌ای غیرنظامی با 24 کشور از جمله دیگر رقیب راهبردی اصلی خود یعنی روسیه امضا کرده است.

کد خبر 303026

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha