همشهری آنلاین: شی چین پینگ، رئیس جمهوری چین زمانی که در اوایل ماه جاری میلادی خود را به واشنگتن رساند و مقابل دوربین ها لبخند بر لب با «باراک اوباما» همتای آمریکایی اش دست داد، تصور بر این بود که دوران بهبود مناسبات دو کشور فرا رسیده است، اما اختلاف بر سر دریای جنوبی چین سبب شد تا همچنان روابط دو کشور با تنش همراه باشد.

اختلافات پکن - واشنگتن در دریای جنوبی چین شدت گرفت

به گزارش ايرنا، اختلافات آمریکا و چین در دریای جنوبی پس از آن آغاز شد که واشنگتن اعلام کرد قصد دارد کشتی های نظامی خود را به 12 مایلی (22 کیلومتری) جزایر مصنوعی ساخته شده در اطراف جزایر شنی چین در دریای جنوبی گسیل دارد.

این موضوع البته در آن زمان واکنش پکن را در پی داشت، اما بیان دوباره این اظهارنظر توسط «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا در جریان نشست خبری روز گذشته اش با همتای استرالیایی، موج جدیدی از اعتراضات گسترده را در سطح رسانه های چین سبب شد.

رسانه های همگانی چین در چند روز گذشته به طور یکپارچه حملات و هشدارهای گسترده ای را متوجه تحرکات احتمالی آمریکا در دریای جنوبی کرده و از آمادگی ارتش چین برای توسل به زور در قبال واشنگتن خبر داده اند.

شاید بی دلیل نبود که روزنامه «گلوبال تایمز» چاپ پکن چندی پیش نوشت که دریای جنوبی چین می تواند محل منازعاتی باشد که به جنگ جهانی سوم منجر شود.

این نشریه در مقاله خود تاکید کرد که اگر لازم باشد چین برای عقب راندن آمریکا از این منطقه و تضمین حق حاکمیت خود دست به سلاح اتمی خواهد برد.

روزنامه گلوبال تایمز بارها در مطالب خود خواستار برخوردهای جدی نظامی چین با آمریکا در صورت پیشروی واشنگتن در این دریا شده است که چین خود را مالک مطلق آن می داند.

اختلافات از آنجا شروع شد که آمریکا اعلام کرد خود را برای گسیل کشتی هایش به جزایر ساخته شده شنی چین در دریای جنوبی آماده کرده است.

چین قبل از این هشدار داده بود که در صورتی که کشتی های آمریکایی وارد محدود 21 کیلومتری این جزایر شوند و یا هواپیماهای جنگی آمریکا بر فراز آنها پرواز کنند، با آن مقابله کرده و وارد عمل خواهد شد.

حالا «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا گفته است که این مساله در دست بررسی است و زمانی که مشخص شود مشکلی از لحاظ بین المللی و مقررات جهانی به وجود نمی آید، این کار صورت خواهد گرفت.

افزون بر این استرالیا و آمریکا نیز گفته اند که چین در حال نظامی کردن جزایری است که در منطقه ساخته است، اما «هوا چون اینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین بی درنگ در مصاحبه ای در پکن این سخنان را مضحک توصیف کرد و افزود: همه اقدامات چین در این جزایر در راستای «تدافعی» و «بهبود شرایط کشتیرانی در دریای جنوبی» صورت می گیرد.

این موضوع حتی باعث شد رسانه های چین در روزهای اخیر به آمریکا و تصمیم های این کشور تاخته و با انتقاد شدید از آن، اعلام کنند که «ظاهرا واشنگتن از منطقه دریای جنوبی دست بردار نیست و قصد دارد هر روز برای چین مشکل سازی می کند».

روزنامه «گلوبال تایمز» پیشرو رسانه های دیگر چین به آمریکا یورش برده و نوشته است: «این کشور به طور مداوم به دنبال دردسر در منطقه است و با اقدامات خودسرانه و مانع تراشی، شرایط منطقه را به سمت بی ثباتی سوق می دهد».

این نشریه نوشت: چین به هیچوجه نباید این شرایط و این تحرکات خطرناک آمریکا را تحمل کند.

رسانه های همگانی چین از جمله «گلوبال تایمز» حتی از ارتش آزادیبخش این کشور خواسته اند که برای هرگونه اقدام لازم در برابر این تحرکات در سطح هوشیاری بالا باشند.

خبرگزاری «شین هوا» و تارنمای «چاینا ارگ» نیز با انتشار گزارش هایی سیاست های آمریکا در منطقه دریای جنوبی را مورد انتقاد قرار دادند و آن را به باد انتقاد گرفتند.

این رسانه ها نسبت به تیره شدن مناسبات به دلیل این اختلافات هشدار داده و نوشتند: چین از حق حاکمیت و تمامیت ارضی خود حراست خواهد کرد.

روزنامه «ژاپن تودی» که در توکیو منتشر می شود، نیز پیش بینی کرد که کشتی های آمریکایی در چند روز آینده وارد مناطق اطراف جزایر شنی چین شوند و این می تواند باعث یک رویارویی جدی میان دو کشور شود.

اکنون به نظر نمی رسد در چنین شرایطی و در جایی که چین آن را حیات خلوت خود می داند، نشانه ای از عقب نشینی پکن در برابر ارتش آمریکا مشاهده شود.

چین می داند که اگر این منطقه را از دست دهد، آن زمان منازعات بعدی را باید با کشورهایی مثل ژاپن و فیلیپین داشته باشد که هر یک مدعیانی در دریای جنوبی و دریای شرقی هستند.

به جز پکن که مدعی مالکیت بر کل دریای جنوبی و شرقی چین است، ویتنام، فیلیپین، مالزی، ژاپن، تایوان و برونئی نیز ادعای مالکیت بخش هایی از این دریاها را دارند.

گلوبال تایمز نوشته است که اگر کشتی های آمریکایی نزدیک منطقه جزایر شنی شوند، ارتش چین به پا خواسته و آنها را با توسل به زور متوقف خواهد کرد.

وزارت امور خارجه چین نیز با انتشار بیانیه ای گزارش کرده است که در واقع برخی از کشورها قصد دارند با نشان دادن بازوی نظامی خود، منطقه دریای جنوبی را نظامی کنند و چین را مقصر نشان دهند.

موضوع بغرنج دریای جنوبی چین حتی باعث شد این کشور وزیران دفاع کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرقی آسیا موسوم به آ.سه.آن را برای شرکت در نشستی دو روزه به پکن دعوت کند تا ضمن گفت وگو و تبادل نظر، بتوانند راهکارهای کاهش تنش ها را بیابند.

اگرچه این نخستین باری است که چین دست به چنین حرکتی می زند و میزبان وزیران دفاع 10 کشور عضو این اتحادیه شده، اما به باور کارشناسان، این اقدام پکن در واقع به دست گرفتن ابتکار عمل در تنش پیش آمده در دریای جنوبی در مقابل آمریکا است.

کد خبر 310688

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha