پنجشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: رشد قدرت‌های نوظهور اقتصادی جهان کاهش یافته است. سرمایه‌گذاران جهانی سرمایه‌های خود را از کشورهایی چون چین، برزیل و روسیه خارج می‌کنند. کارشناسان اقتصادی نگران سرعت بیشتر این فرایند در آینده هستند.

china

رشد ضعیف اقتصادی، نوسان در ارزش ارزها و بحران‌های سیاسی سبب شده‌اند که قدرت‌های نوظهور اقتصادی جهان که زمانی امید شکوفایی اقتصاد جهانی بودند، اکنون به معضلی برای همین اقتصاد تبدیل شوند.

خبرگزاري دولتي آلمان مي‌نويسد به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران جهانی دیگر علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری در کشورهایی نظیر برزیل، روسیه و چین ندارند. آنها به تدریج سرمایه‌های خود را از این کشورها خارج می‌کنند.روزنامه بریتانیایی "فایننشال تایمز" گزارش داده که طی ۱۳ ماه گذشته (تا پایان ماه اوت سال جاری) حدود ۹۴۰ میلیارد دلار سرمایه از ۱۹ کشور که قدرت نوظهور اقتصادی جهان به‌شمار می‌روند خارج شده‌ است. این روزنامه اطلاعات خود را از داده‌ها و تخمین‌های موسسه مالی (NN Investment Partners) به دست آورده است.

سرمایه‌ای که از این کشورها خارج شده بیشتر از سرمایه‌ای است که در جریان بحران جهانی مالی و اقتصادی در سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ میلادی از این کشورها خارج شده است.

به گزارش سایت آلمانی "اشپیگل آنلاین" این ارقام نشان‌دهنده تغییراتی اساسی درجریان‌های مالی جهان است و دلیل آن نیز نرخ بهره اندک تاریخی در اروپا و ایالات متحده و رشد شدید اقتصادی در بسیاری از قدرت‌های نوظهور اقتصادی بوده است.

در همین رابطه بود که از اواسط سال‌ ۲۰۰۹ تا اواسط سال ۲۰۱۴ حدود دوهزار میلیارد دلار به این کشورها سرازیر شد و رشد اقتصادی این کشورها را افزایش داد. اما اکنون جهت سرمایه‌گذاری‌ها بار دیگر تغییر یافته و گفته می‌شود که سرعت این حرکت در هفته‌ها و ماه‌های آتی افزایش خواهد یافت.

  • خطر سرمایه‌گذاری در چین

ترس سرمایه‌گذاران بخصوص از چین افزایش یافته است. بانک مرکزی چین در هفته‌های اخیر در اقدامی کم‌سابقه ارزش پول ملی خود (یوان) در قبال ارزهای خارجی را به شدت کاهش داد. این اقدام بازتاب گسترده‌ای در محافل اقتصادی و سیاسی جهان داشت.

تغییر مصنوعی بهای ارز تلاشی بود از سوی مقامات این کشور برای افزایش قدرت رقابت شرکت‌های تولیدی و صادراتی خود، زیرا از این طریق، هم رونق اقتصادی دوباره شدت می‌گیرد و هم جلوی افزایش بیکاری گرفته می‌شود.

دولت چین با تغییر مصنوعی قیمت ارز این خطر را پذیرفت که دیگر قدرت‌های نوظهور اقتصادی جهان نیز به تغییر مصنوعی بهای ارز خود اقدام کنند و به این ترتیب در این رابطه جنگ ارزی بوجود آید.

کاهش ارزش پول ملی چین (یوان) در شرایطی است که روز چهار‌شنبه (۲۸ مرداد / ۱۹ اوت) ارزش سهام در بازارهای بورس این کشور بار دیگر کاهش یافت.

  • مشکلات عمومی

تنها چین نیست که با مشکلات فراوان داخلی مواجه است. برزیل، ترکیه، روسیه و مالزی نیز با مشکلات عظیم سیاسی و اقتصادی دست به گریبان‌اند. ارزش پول ملی این کشورها نیز به سرعت کاهش می‌یابد.

در کنار مشکلات فراوان سیاسی و اقتصادی قدرت‌های نوظهور اقتصادی، مشکل کاهش قیت مواد خام اولیه در سراسر جهان نیز بعضی از این کشورها را به شدت آزار می‌دهد.

کارشناسان بر این نظرند که خروج سرمایه از کشورهایی که قدرت‌های نوظهور اقتصادی به‌شمار می‌روند، به این زودی‌ها پایان نمی‌یابد.

مارتن یان باکوم، متخصص امور قدرت‌های نوظهور اقتصادی در این باره به خبرنگار روزنامه بریتانیایی "فایننشال تایمز" گفته است که فرایند خروج سرمایه از این کشورها نه تنها پایان نمی‌یابد، بلکه "بیشتر نیز شدت می‌یابد".

کد خبر 304495

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha