همشهری آنلاین: چین و هند در حال خرید طلای فیزیکی (واقعی) موجود در بازار فلزات گرانبهای لندن هستند. طلای فیزیکی یا واقعی در مقابل طلای کاغذی قرار می‌گیرد.

india china

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، طلای کاغذی اصطلاحی است که در نظام پولی بین‌المللی برای حق برداشت مخصوص (SDR) به کار برده می‌شود.

حق برداشت مخصوص SDR یا طلای کاغذی، یک دارایی پولی صوری است که دراواخردهه1960توسط صندوق بین الملی پول با هدف جبران کمبود نقدینگی در نظام مالی بین المللی و برای نقل و انتقالات بین المللی به جای طلا، ایجاد شد.

به عبارت دیگر، حق برداشت مخصوص به عنوان ذخیره دارایی اصلی در نظام مالی بین المللی و واحد محاسبه برای همه موارد معاملات مالی و ارزی در صندوق بین المللی پول به کار برده می‌شود.

در خارج از صندوق بین‌المللی پول هم ، از حق برداشت مخصوص به صورت وسیعی به عنوان یک واحد محاسبه، در قراردادها و سپرده گذاری‌های بین‌المللی استفاده می‌شود. ارزش حق برداشت مخصوص، بر اساس سبدی وزنی از واحد پولی سه کشور انگلیس، ژاپن و آمریکا و اتحادیه اروپا، یعنی دلار آمریکا، پوند انگلیس، ین ژاپن و یورو، تعیین می‌شود.

هند و چین این روزها در حال خرید طلای فیزیکی بورس لندن هستند به گونه ای که به گفته رئیس شرکت مواد معدنی روسیه اکنون پیدا کردن طلای فیزیکی در بازار بورس لندن غیر ممکن شده است.
پیتر هامبرو رئیس شرکت مواد معدنی روسیه Petropavlovsk plc افزود هند و چین همه طلاهای موجود در بازار فلزات گرانبهای های لندن را خریداری کرده اند.

بانک خلق چین در ماه اوت امسال اعلام کرد ذخایر طلایش به 15 تن و 980 کیلوگرم افزایش یافته است و ذخایر ارزی اش به 98 میلیارد دلار کاهش داده است. سیاست کلی چین بر این تعلق گرفته است که بازار مالی متکی به دلار را کنار گذارد و بیشتر به خرید طلا استوار شده است.

کد خبر 307787

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha