همشهری آنلاین: یافته‌های یک گزارش سامانه نقل و انتقال‌های بین بانکی در جهان موسوم به «سوئیفت» نشان می‌دهد که «یوان» واحد پول چین برای نخستین بار در جهان از «ین» ژاپن پیشی گرفت و در زمره چهارمین ارز مهم پس از دلار، یورو و پوند قرار گرفت.

یوان واحد پول چین

گزارش این سامانه آشکارا نشان می‌دهد که تلاش‌های چین برای قرار گرفتن «یوان» در سبد ارزهای مهم جهان، در حال به بار نشستن است.

بر اساس این گزارش، «یوان» واحد پول چین از دو ماه پیش به این طرف از لحاظ ارزشی جایگزین «ین» ژاپن شده است.

این برای نخستین بار است که اعلام می شود «یوان» توانسته در پرداخت های بین المللی از «ین» واحد ارزی قدرتمند ژاپن پیش بگیرد و بیشترین پرداخت های بین المللی را به خود اختصاص دهد.

به این ترتیب واحد پول ملی چین پس از دلار، یورو و پوند انگلیس توانسته جایگاه چهارم سبد ارزی را بر اساس گزارش موسسه سوئیفت به خود اختصاص دهد و به چهارمین پول رایج بین المللی تبدیل شود.

دولت پکن یک ماه قبل نرخ پول ملی خود را برای نخستین بار از سال 2005 میلادی به این طرف به شکل قابل ملاحظه ای کاهش داد تا این ارز بتواند قدرت رقابتی صادرکنندگان و تولیدکنندگان چینی را بالا ببرد.

آمارهای «سوئیفت» نشان می دهد که ارز چین فقط دو ممیز هشت دهم (2.8) درصد از پرداخت های بین المللی در دو ماه قبل را به خود اختصاص داده است.

بر اساس این گزارش، 44.8 درصد از پرداخت ها بین المللی همچنان با دلار، 27.2 درصد با یورو و 8.5 درصد با پوند انگلیس صورت گرفته است.

ارز ملی چین در سال 2012 میلادی فقط 0.84 درصد از پرداخت بین المللی را به خود اختصاص داده بود و در ردیف دوازدهم فهرست ارزهای بین المللی قرار داشت.

کسب جایگاه چهارمین ارز مهم جهانی یک موفقیت بزرگ برای ارز ملی چین است.

تارنمای «چاینا ارگ» چین در گزارشی نوشت: اکنون در 100 کشور و منطقه جهان نزدیک به هزار بانک پرداخت های بین المللی خود را با یوان که نام رسمی آن «آر.ام.بی» است، انجام می دهند.

در این گزارش آمده است: چین دومین اقتصاد جهان پس از آمریکا است و به دلیل گستردگی مبادلات آن با جهان بسیاری از کشورها به تدریج چاره ای جز استفاده از این ارز برای مبادلات تجاری ندارند.

صندوق بین المللی پول این هفته رشد اقتصادی چین را برای سال 2015 میلادی بین شش و نیم تا هفت و نیم درصد پیش بینی کرد.
بنا بر گزارش ها، رشد اقتصادی چین دیگر متمرکز بر صادرات نیست و به جای تکیه بر صادرات، به سمت مصرف و از تولید به سمت ارائه خدمات تغییر ساختاری می دهد.

کد خبر 309836

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha