پکن - ایرنا: شینزو آبه نخست وزیر ژاپن در جریان سفر به کشورهای منطقه آسیای مرکزی، در اولین گام وارد «اولان باتور» پایتخت مغولستان شد تا با مقام‌های این کشور در باره قراردادهای فیمابین و توسعه روابط تجاری و دیپلماتیک بحث و تبادل نظر کند.

آنچه مسلم است اینکه چین و ژاپن در آسیای مرکزی که منطقه ای مملو از ذخایر انرژی با قابلیت های بالقوه فراوانی است، رقابت شدید و تنگاتنگی با هم دارند و هر یک از آنان تلاشهای گسترده ای را برای تصاحب سهم بیشتری از این ذخایر از مدتها قبل آغاز کرده‌اند.

هیات بزرگی از ژاپن به رهبری نخست وزیر آبه، قصد دارد در مغولستان و پنج کشور دیگر آسیای مرکزی راه‌های گسترش روابط تجاری را مورد بررسی قرار دهند و تا حد امکان در رقابت با چین در این منطقه و کسب امتیازات تجاری از گردونه رقابت‌ها عقب نمانند.

تلویزیون «ان.اچ.کی» ژاپن گزارش کرده است که هیات ژاپنی قصد دارد قراردادهایی به ارزش چندین میلیارد دلار با کشورهای این منطقه امضا کند.

روزنامه «ژاپن تودی» هم نوشته است که چین صاحب نفوذ فراوانی بخصوص در عرصه تجاری در این منطقه پر انرژی شده است و ژاپن باید این مساله را کاملا مد نظر داشته باشد.

«آبه» که در «اولان باتور» پایتخت مغولستان بسر می برد در راس هیاتی مرکب از 50 نفر از رییسان و مسوولان بزرگترین شرکت‌های ژاپنی از شب گذشته (پنجشنبه) سفر یک هفته ای به منطقه را آغاز کرده است.

وی قرار است برای اولین بار پس از آنکه دوباره نخست وزیر ژاپن شد به قزاقستان و ازبکستان رفته و دیدارهایی از ترکمنستان و تاجیکستان و قرقیزستان داشته باشد.

«آبه» در این سفر گفت که مغولستان و این کشورها در مرکز آسیا از لحاظ ژئوپلتیک شرایط بسیار خوب و مهمی دارند.

وی افزود که آنها کشورهایی با منابع طبیعی بسیار غنی هستند و برای اینکه آنها را صادر کنند باید بتوانند زیرساخت های قوی داشته باشند و اکنون هدف این است که در این زمینه ژاپن و این کشورها بتوانند با یکدیگر همکاری کرده و در بخش های صنعتی شرکای خوبی باشند.

یکی از مهمترین قراردادهایی که گفته شده در این سفر نخست وزیر ژاپن به دنبال آن است، قراردادی به ارزش هشت میلیارد و 300 میلیون دلار است که ژاپن قصد دارد با ترکمنستان امضا کند تا بر اساس آن یک نیروگاه برای میادین گاز طبیعی مایع ساخته شود.

در حالی که چین با ایجاد بانک توسعه زیرساختی سرمایه گذاری درصدد اجرای طرح های بیشتری در کشورهای مختلف از جمله آسیای مرکزی است، نخست وزیر ژاپن هم که سال 2012 با شعار توسعه اقتصادی و احیای اقتصاد ژاپن قدرت را در دست گرفت قول داده است بیشترین تلاش ها را برای توسعه روابط با همه کشورهای آسیای مرکزی که از آنها دیدار می کند انجام دهد.

شینزو آبه قبل از ترک توکیو به خبرنگاران گفت: مغولستان و آسیای مرکزی در مرکز آسیا هستند و به لحاظ جغرافیایی از اهمیت خاصی برای ژاپن برخوردارند.

او همچنین تاکید که در این راستا قصد دارد برای تقویت روابط با هر یک از این کشورها گام‌های مهمی بردارد.

کد خبر 311322

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha