همشهری‌آنلاین: دو غول تولید کننده گوشی‌های هوشمند در حال مذاکر با اپراتور‌های تلفن همراه و اتحادیه GSMA برای تولید و ساخت یک سیم‌کارت استاندارد با طراحی مشترک هستند.

اپل و سامسونگ

به گزارش مو‌بايل‌ايران بنا به گزارش Financial Times اپل و سامسونگ هدف از ایجاد این سیم‌کارت که به آن سیم‌کارت الکترونیکی یا e-SIM گفته می‌شود از بین بردن محدودیت‌های سیم‌کارت‌های فیزیکی کنونی و راحتی عمل بیشتر مشتریان است.

سیم‌کارت الکترونیکی برخلاف سیم‌کارت سنتی از گوشی، تبلت یا هر دستگاه دیگری که قابلیت کار با سیم‌کارت را دارد خارج نمی‌شود و توسط شرکت سازنده درون دستگاه جایگذاری می‌شود. به این شکل در هنگام تعویض دستگاه نیازی به جا‌به‌جایی سیم‌کارت وجود نخواهد داشت بلکه کافی است کاربر اطلاعات مورد نیاز را در یک رابط کاربری وارد کند. یکی دیگر از اشکالات سیم‌کارت سنتی محدود کردن کاربر به استفاده از یک اپراتور تلفن همراه است. با به‌کارگیری سیم‌کارت الکترونیکی این محدودیت نیز برداشته ‌می‌شود و کاربر می‌تواند به راحتی از طریق تنظیمات دستگاه، اپراتور خود را تغییر دهد و از حساب خود در یک اپراتور دیگر استفاده کند.

گفتنی است اپل در سال گذشته از سیم‌کارتی مشابه e-SIM در iPad Air 2 به نام Apple SIM بهره برد که به کاربر این امکان را می‌دهد که در هنگام نیاز اپراتور خود را تغییر دهد. البته اپراتورهایی که با اپل در این زمینه همکاری کردند به AT&T و T-Mobile در آمریکا و EE در بریتانیا محدود می‌شوند. اما در صورت استفاده از سیم‌کارت‌ الکترونیکی در دستگاه‌های جدید اپراتورهای زیادی از سراسر دنیا به این طرح می‌پیوندند.

بنا به گزارشات منتشر شده تا کنون شرکت‌های Telefónica ،Orange ،Hutchison Whampoa ،Etisalat ،Deutsche Telecom ،AT&T و Vodafone با این طرح همکاری داشته‌اند.

به گفته GSMA انجمن بین‌المللی اپراتور‌های موبایل حداقل یک سال طول می‌کشد تا دستگاه‌های مجهز به سیم‌کارت الکترونیکی عرضه شود پس احتمالا در سال 2016 شاهد عرضه این نوع دستگاه‌ها خواهیم بود. همچنین نمی‌توان گفت سیم‌کارت الکترونیکی جایگزین Apple SIM خواهد شد چرا که ممکن است تا قبل از ورود e-SIM شرکت اپل از سیم‌کارت مخصوص خود (علاوه بر آیپد) در آیفون نیز استفاده کند.

با توجه به این که استفاده از سیم‌کارت‌های الکترونیکی در دستگاه‌های آینده موجب سهولت تغییر اپراتور توسط مشتریان می‌شود به نظر نمی‌رسد اپراتورهای بزرگ از به‌کارگیری e-SIM خشنود باشند. اما با توجه به قدرت شرکت‌های اپل و سامسونگ و حضور آن‌ها در این طرح بسیاری از شرکت‌های اپراتور نیز راضی به همکاری با طرح استفاده از سیم‌کارت الکترونیکی شده‌اند.

کد خبر 302780

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha