سه‌شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: شرکت اپل در مراسم افتتاح کنفرانس برنامه نویسان خود تعداد زیادی محصولات نرم‌افزاری از جمله نسخه شماره ۹ سیستم عامل iOS را معرفی کرد.

wwdc۲۰۱۵

کنفرانس برنامه نویسان اپل یا WWDC مراسم سالانه‌ای است که طی چند روز در شهر سانفرانسیسکو با حضور مهندسان و برنامه نویسان اپل از سراسر جهان برگزار می‌شود. در مراسم افتتاح این کنفرانس معمولا مدیران ارشد اپل به تشریح محصولات آینده اپل و در باقی بخش‌ها برنامه نویسان و مهندسان شرکت اپل به تبادل اطلاعات و عمدتاً فن‌آوری‌های جدید مرتبط با محصولات اپل می‌پردازند.

iOS9

بزرگترین محصولی که اپل امسال از آن رونمایی کرد iOS9 بود. این سیستم عامل شاید از iOS7 تاکنون بزرگترین تغییر در سیستم عامل دستگاه‌های قابل حمل اپل باشد. بیشترین تمرکز اپل برروی قابلیت هوشمند کردن iOS با تکیه بر رابط صوتی Siri است. رابط صوتی سیری اکنون مجهز به یک نرم‌افزار هوشمند به نام Proacitve است که رفتار کاربر را فرا می‌گیرد و در تعامل با وی از روند رفتار و سلیقه کاربر استفاده می‌کند.

برای مثال اگر شما در ساعت خاصی از روز به باشگاه ورزش می‌روید، هدفون خود را وصل می‌کنید و به تعداد مشخصی آهنگ گوشی می‌دهید، Proactiveا این رفتار را یاد می‌گیرد و در همان ساعت از روز موزیک‌های مشابهی را پیشنهاد می‌دهد.

اپلیکیشن Notes تغییرات زیادی داشته و کاربران می‌توانند علاوه بر متن، عکس، فیلم و اشکالی که با دست قابل رسم هستند را به یادداشت‌های خود اضافه کنند. این قابلیت‌ها اپلیکیشن Notes را رقیبی جدی برای اپلیکیشن EverNote می‌کند.

اپلیکیشن جدیدی که اپل به سیستم عامل iOS وارد کرده News نام دارد که به عنوان یک خبرخوان و با سلیقه‌های خبری کاربر به جمع آوری اخبار از منابع مختلف می‌پردازد. اپلیکیشن نقشه اپل اکنون به قابلیت Transit مجهز شده و در کشورهایی که به سیستم حمل و نقل عمومی و شهری آن دسترسی داشته باشد مسیرهای سفرهای شهری را به کاربر پیشنهاد می‌دهد.

قابلیت دیگر سیستم عامل جديد iOS و خبر خوش اپل برای دارندگان آی‌پد امکان تقسیم صفحه نمایش به دو بخش و نمایش همزمان دو اپلیکشن به طور همزمان است. این قابلیت فعلاً فقط برای iPad Air 2 طراحی شده‌ است.

اپل قابلیت جدیدی برای مواقع اضطراری اضافه کرده که با فعال کردن آن دستگاه به حالت کم مصرف می‌رود و می‌تواند تا ۴ ساعت عمر باتری را افزایش دهد. خبر خوش دیگر اپل برای کسانی که دستگاه‌های ۸ گیگابایتی دارند کم شدن حجم iOS است. نسخه جدید iOS در مقایسه با iOS8 که ۴.۶ گیگابایت فضا برای نصب نیاز داشت تنها ۱.۳ گیگابایت حجم دارد.

IOS9 به صورت رایگان پاییز امسال برای نصب برروی تمام دستگاه‌هایی که پیش از این امکان نصب iOS8 را داشتند عرضه می‌شود.

OS X: El Captain

محصول جدید دیگری که در مراسم امسال رونمایی شد نسخه جدید سیستم عالم OS X برای کامپیوترهای شخصی اپل به نام El Captain بود. El Captain نام یک کوه در پارک ملی Yosemite در ایالت کالیفرنیا است. نسخه فعلی این سیستم عامل Yoesmite نام دارد. قابلیت‌های جدید این سیستم عامل افزایش کارآمدی بخش Spotlight و اضافه کردن امکان تقسیم کردن نمایشگر به چند بخش و استفاده همزمان از اپلیکیشن‌هاست.

اپل همچنان سنت شبیه کردن OS X به iOS را در پیش گرفته و قابلیت‌های کوچک و رابط های کاربری مختلفی را برای این امر به OS X اضافه کرده‌است.

Apple Music

بالاخره محصولی که خیلی از اپلی‌ها منتظر آن بودند رونمایی شد. یک سرویس تمام عیار موسیقی که برخلاف دیدگاه استیو جابز در مورد اینکه سرویس‌های اشتراکی موسیقی هیچ اقبالی در بازار موسیقی ندارند، برای رقابت با سرویس‌های موفقی نظیر Spotify و آمازون عرضه خواهد شد.

این سرویس موسیقی از ۳۰ ژوئن به مدت سه ماه برای همه مجانی خواهد بود و بعد از آن به قیمت ماهی ۱۰ دلار برای کاربران یک نفره و ۱۵ دلار برای کاربرانی که از Family Sharing استفاده می‌کنند به فروش می‌رسد. نکته جالب اینکه همزمان یک اپلیکیشن Apple Music هم برای اندروید عرضه می‌شود.

یکی از بخش‌های جالب این محصول رادیو اینترنتی ۲۴ ساعته است که برخلاف iTunes Radio که فقط مجموعه‌ای از Playlistهای مختلف است، شبیه یک رادیو کامل به پخش موسیقی و برنامه‌های مختلف می‌پردازد و از چند نقطه مختلف در جهان ضبط و پخش می‌شود.

این سرویس شامل یک شبکه اجتماعی به نام Music Connect است که در آن کاربران و موزیسین‌ها به تبادل اطلاعات در مورد آهنگ‌های جدید می‌پردازند.

Watch OS2

هنوز چند ماهی از عرضه ساعت اپل نگذشته که اکنون تیم کوک مدیر اپل در WWDC امسال خبر از عرضه نسخه جدید سیستم عامل این محصول داده‌است. اپلیکیشن‌ها در سیستم عامل جدید ساعت اپل دیگر برای نصب نیاز به یک اپلیکیشن برروی آی‌فون ندارند و می‌توان به طور مستقل برروی ساعت اپلیکیشن نصب کرد.

استفاده از پیچ ساعت به عنوان یک رابط در نسخه جدید Watch OS امکان پذیر شده‌است. ابزار برنامه نویسی این سیستم عامل نیز اکنون برای برنامه نویسان اپل قابل دسترس است. از قابلیت‌های دیگر این ساعت امکان ایجاد تماس و پاسخ به ایمیل و پیامک می‌توان اشاده کرد. اپلیکیشن ها هم از این به بعد امکان استفاده از میکروفون و بلندگوی ساعت را دارند. قابلیت‌های Apple Pay، Siri و Apple Maps در نسخه جدید برای استفاده برروی ساعت اپل عرضه می‌شوند.

کد خبر 297653

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha