همشهری آنلاین: مارگرت چن، رئیس سازمان جهانی بهداشت در سخنانی از تلاش مقامات کره جنوبی که از هر سو با مشکل روبرو شده‌اند و کارکنان بهداشتی فرسوده این کشور تقدیر کرد و گفت تلاش‌های آن‌ها برای مهار ویروس مرگبار مرس این کشور را در مسیر درستی قرار داده و خطر همگانی را کاهش داده است.

mers-chan

به گزارش خبرگزاري فرانسه چن گفت، این موضوع كه تابه‌حال بیماری به چند بیمارستان محدود بوده است و به‌طورگسترده‌تر در جامعه انتشار نیافته است، نشانه خوبی است.

چن در یک کنفرانس خبری در سئول گفت: «همه اطلاعات جدید اطمینان‌بخش هستند، اما این اطمینان‌بخشی باید مشروط شود.»

درعین‌حال،او هشدار داد که بسیاری چیزها درباره مرس ناشناخته باقی‌مانده است و هنوز لازم است که اقدامات پایش و قرنطینه تقویت شوند.

باوجوداین ابراز خوش‌بینی رئیس سازمان جهانی بهداشت و مقامات کره جنوبی، هنوز نگرانی‌های در این کشور وجود داردو کشف موارد جدید بیماری در میان افراد قرنطینه‌نشدهسؤالاتیدرباره توانایی دولت این کشور در کنترل شیوع بیماری ایجاد کرده است.

نشانگان تنفسی خاورمیانه بر اساس آخرین گزارش‌ها تابه‌حال در کره جنوبی به مرگ ۲۴ نفر و بیماری بیش از ۱۶۰ نفر انجامیده است و بزرگ‌ترین شیوع این بیماری در خارج از منطقه خاورمیانه از هنگام ظهور نخستین مورد آن در سال ۲۰۱۲ شمرده می‌شود.

درعین‌حال، وزارت بهداشت کره جنوبی اعلام کرد شمار موارد ایزوله‌شده در خانه و مراکز پزشکی در کره جنوبی از حدود ۶۷۰۰ نفر در هفته پیش به ۵۹۰۰ نفر کاهش‌یافته است و تابه‌حال ۵۵۰۰ نفر از قرنطینه خارج‌شده‌اند. همچنین در اغلب روزهای هفته پیش، شمار موارد جدید بیماری تک‌رقمی باقی ماند و به امیدواری مقامات بهداشتی در کند شدن روند شیوع بیماری افزود.

شیوع بیماری در کره جنوبی یک ماه پیش با ورود مردی ۶۸ ساله که به خاورمیانه سفر کرده بود و احتمالاً در آنجا به مرس مبتلا شده بود، آغاز شد.

اغلب موارد مرگ‌ومیر در افرادی رخ‌داده‌اند که دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند مشکلات تنفسی یا سرطان بوده‌اند.

چن گفت واکنش کند ابتدایی کره جنوبی ممکن است در انتشار بیش‌ازحد انتظار ویروس که معمولاً به‌راحتی میان انسان‌ها منتقل نمی‌شود، نقش داشته است. مقامات کره جنوبی در ابتدا در ردیابی و شناسایی افراد در تماس با افراد دارای عفونت دچار مشکل بودند و اجتناب ابتدایی‌شان از نام بردن بیمارستان‌هایی که بیماران مرس در آن‌ها شناسایی و درمان شده‌ بودند، در ایجاد وحشت عمومی و عدم تمایل مردم به همکاری نقش داشت.

چن گفت:‌«دولت کره جنوبی، پس از مرحله کند آغازین، یکی از قوی‌ترین پاسخ‌ها به شیوع بیماری‌ها را که تابه‌حال من دیده‌ام، به مرحله اجرا درآورد.»

مقامات بهداشتی کره جنوبی می‌گویند، شیوع بیماری از نقطه اوجش گذشته است و تا انتهای این ماه برطرف خواهد شد. کارشناسان می‌گویند وضعیت شیوع بیماری در هفته آینده شاخص مهمی ازلحاظ تعیین این موضوع است که آیا شیوع مرس در مدت کوتاهی ‍پایان خواهد یافت یا نه.

کد خبر 298523

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha