همشهری آنلاین: مقامات کره جنوبی می‌گویند، گرچه دو بیمارستان که بیماران مبتلابه مرس درمان کرده بودند، مهر و موم شده‌اند، شیوع این بیماری تنفسی مرگبار که از طریق بیمارستان‌ها در کره جنوبی گسترش یافته است، ممکن است به نقطه اوج خود رسیده باشد.

به گزارش رویترز نشانگان تنفسی خاورمیانه (مرس) از هنگامی که برای نخستین بار فقط حدود سه هفته پیش در بازرگانی که از سفری به خاورمیانه بازگشته بود، تشخیص داده شد، 128 نفر را در کره جنوبی آلوده کرده و 13 نفر را کشته است. فقط در روز جمعه 12 ژوئن 4 مورد جدید بیماری گزارش شدند.

وزارت بهداشت کره جنوبی اعلام کرد دو مورد مرگ دیگر در بیماران سالمند را اعلام کرد که پیش از مثبت شدن آزمایششان از لحاظ کوروناویروس عامل مرس، دچار بیماری تنفسی بودند.

این شیوع بزرگ‌ترین شیوع مرس در خارج از عربستان سعودی که این بیماری برای نخستین بار در آنجا در سال 2012 در انسان‌ها شناسایی شد، است و باعث شده است که نگرانی در آسیا درباره تکرار هراس ناشی از شیوع نشانگان تنفسی حاد شدید (سارس) که به کشتن 800 نفر در سراسر جهان انجامید، برانگیخته شود.

مرد 69 ساله‌ای که مرس را به کره جنوبی آورد، پیش از تشخیص بیماری‌اش به علت سرفه و تب به چندین مرکز درمانی مراجعه کرده بود، ردی از عفونت را در این مکان‌ها به جا گذاشته بود.

مقامات می‌گویند، دو بیمارستان مهروموم‌شده که دست‌کم دارای 133 بیمار و خدمه هستند، با توجه به دوره پنهانی ویروس، دست‌کم 11 روز بسته می‌مانند.

یک مقام دولتی شهر سئول، پایتخت کره جنوبی، دراین‌باره گفت: «هیچ بیماری نمی‌تواند از اتاقش خارج شود. پرستاران با پوشش محافظتی به آنان غذا می‌دهند. هیچ‌کس از بیرون نمی‌تواند وارد بیمارستان شود.»

وزارت بهداشت کره جنوبی گفت، ثابت‌شده است که همه موارد تشخیص داده‌شده مرس در کره جنوبی به‌جز یک مورد، از مرد بازرگانی که در 20 مه مبتلابه این بیماری تشخیص داده شد، منشأ گرفته و در مراکز درمانی رخ‌داده‌اند، و احتمالاً ثابت خواهد شد که آخرین مورد هم منشأ مشابهی دارد.

  • بدترین وضعیت بیماری پایان‌یافته است؟

مرس ناشی از کوروناویروس از همان خانواده ویروسی است که باعث ایجاد بیماری سارس شد. مرس از سارس مرگبارتر است، اما دست‌کم در حال حاضر، مانند آن به‌سادگی انتشار نمی‌یابد. علاج یا واکسنی برای این بیماری وجود ندارد.

کارشناسان سازمان جهانی بهداشت در کره جنوبی هستند و با دولت این کشور و مقامات بهداشتی عربستان سعودی همکاری می‌کنند، روز جمعه با مقامات این کشورها دیدار کردند.

چهار مورد جدیدی که روز جمعه گزارش شدند، کمترین افزایش روزانه بیماری در 11 روز گذشته را نشان می‌دهد و به‌این‌ترتیب این امید ایجادشده است که بدترین وضعیت بیماری به پایان رسیده باشد.

استفن مورس، استاد اپیدمیولوژی مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا دراین‌باره گفت: «نشانه‌هایی که دارد شروع می‌شود، به نظر امیدوارکننده می‌آید. من امیدوارم ما در شروع افول بیماری باشیم، اما هنوز بیمارانی وجود دارند.»

به گفته وزارت بهداشت، شمار افرادی که یا در خانه یا در مراکز پزشکی در قرنطینه هستند نیز برای نخستین بار با 125 نفر کاهش به 3680 نفر رسیده است.

جیکوب لی، کارشناس بیماری‌های عفونی بیمارستان کانگمن ساکرید، گفت دوره پنهانی برای بسیاری از افراد قرارگرفته به در معرض بیماران آلوده در حال پایان یافتن است، و این امر باید به معنای افت موارد جدید بیماری باشد.

لی گفت: «ممکن است موج سومی از بیمارستان‌هایی که بیماران مرس در آن‌ها بستری بودند، رخ دهد، اما مانند موج‌های قبلی گسترده نخواهد بود.»

گرچه در شیوع اخیر فقط یک مورد مرس در خارج از کره جنوبی، در یک مرد اهل این کشور که علیرغم توصیه مقامات به قرنطینه داوطلبان در خانه از راه هنگ‌کنگ به چین سفرکرده بود، گزارش‌شده است، اما زنگ‌های هشدار در منطقه به صدا درآمده است.

بانک مرکزی کره جنوبی روز پنجشنبه نرخ بهره را به امید کاستن از شدت ضربه اقتصادی از پیش وارد آمده ناشی از کاهش تقاضا و افت شمار بازدیدکنندگان ورودی به کشور رخ‌داده است، کاهش داد.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا تلفنی با پارک گوئن- های، رئیس‌جمهور کره جنوبی که دیدارش از واشنگتن را برای کنترل شیوع بیماری به تأخیر انداخته است، صحبت کرد و گفت آماده است هر حمایتی برای مقابله با این بیماری به کره جنوبی انجام دهد.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، موارد جدید مرس در کره جنوبی شماره کلی موارد این بیماری در سطح جهان را تابه‌حال به 1275 مورد با دست‌کم 452 مورد مرگ مربوط رسانده است.

کد خبر 297888

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha