همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت چهارشنبه ۱۷ ژوئن (۲۷ خرداد) ۲۰۱۵ اعلام کرد که شیوع مرس «زنگ هشدار» است و می‌گوید کمبود دانش و کنترل‌های غیراستاندارد در بیمارستان‌ها در انتشار بیماری نقش داشته است.

mers۵

به گزارش خبرگزاری فرانسه سازمان جهانی بهداشت از همه کشورها خواست که بیشتر مراقب باشند،‌ و در همین حال کره جنوبی بیستمین مورد مرگ ناشی از ویروس نشانگان تنفسی خاورمیانه يا مرس را گزارش کرد،‌ و انتقادات درباره اقدامات دولت این کشور در مهار این بحران بالاگرفته است.

فیجی فوکودا، دستیار دبیر کل سازمان جهانی بهداشت پس از جلسه کمیته اضطراری این سازمان گفت: «این شیوع باید درواقع به‌عنوان زنگ هشداري براي کشورهای ديگر عمل کند.»

بیانیه سازمان جهانی بهداشت دراین‌باره می‌گوید: «همه کشورها باید همیشه برای احتمال شیوع‌های غیرمنتظره مانند مرس و سایر بیماری‌های عفونی وخیم آماده باشند.»

این هشدار در هنگامی داده می‌شود، گزارش‌هایی نگران‌کننده‌ای از موارد جدید مرس از کره جنوبی می‌رسد که ظاهراً از پوشش قرنطینه که هم‌اکنون هزاران را نفر را در برمی‌گیرد،‌ دورمانده بودند.

و روز سه‌شنبه مقامات آلمانی گزارش کردند یکی از شهروندان این کشور در حین سفری به ابوظبی به مرس مبتلا شده است، هرچند شاهدی از انتشار ویروس وجود ندارد.

ملاقات کمیته اضطراری سازمان جهانی بهداشت در روز سه‌شنبه به این نتیجه رسید که کمبود آگاهی درباره این ویروس در میان کارکنان بهداشتی و عموم مردم در کره جنوبی عامل دخیل مهمی در انتشار سریع آن بود.

سایر عوامل دخیل در این شیوع شامل این حقیقت می‌شود که بیماران مرس برای مدت‌های طولانی در بخش‌های پرازدحام اورژانس نگهداری شده بودند و نیز روال رایج در کره جنوبی که بیماران برای جویا شدن نظر دوباره یا سه‌باره سایر پزشکان درباره تشخیص و درمان به بیمارستان‌های متعدد مراجعه می‌کنند- شیوه‌ای که اصطلاحاً «دکتر شاپینگ» (doctor shopping) نامیده می‌شود،

  • انتشار ویروس در بخش اورژانس

این کمیته همچنین دریافت که رسم بازدید شمار زیاد ملاقات‌کنندگان از بیماران و ماندن اعضای خانواده به همراه بیماران آلوده در بخش‌های بیمارستان نیز انتشار ویروس را تسهیل کرده است.

اما سازمان جهانی بهداشت درعین‌حال اعلام کرد:‌«هنوز شرایط برای اعلام وضعیت اضطراری بهداشت عمومی در بعد بین‌المللی کافی نیست.»

این ویروس برای نخستین بار روز 20 مه در کره جنوبی در یک مرد 68 ساله ظاهر شد که پس از مراجعت سفری به عربستان سعودی بیماری در او تشخیص داده شد.

فوکودا ویدئوهای دوربین‌های مراقبتی در بخش شلوغ اورژانس بیمارستان را که او برای چندین روز در آنجا مانده بود، توصیف کرد.

او گفت: «روشن است که این شخص به میزان زیادی سرفه می‌کند و در بخش اورژانس در حال حرکت است... ما با دیدن این تصاویر واقعاً درمی‌یابیم که چگونه یک فرد می‌تواند باعث موارد بسیار عفونت شود.»

وزارت بهداشت کره جنوبی روز چهارشنبه مرگ یک زن 54 ساله به علت مرس را اعلام کرد که بیستمین قربانی در شیوع اخیر شمرده می‌شود. همچنین هشت مورد جدید عفونت، ازجمله چهار مورد عفونت در مرکز پزشکی سامسونگ در سئول که کانون یا اپی‌سنتر شیوع شمرده می‌شود، گزارش شد.

به‌این‌ترتیب شمار موارد عفونت با مرس در کره جنوبی به 162 نفر می‌رسد که بزرگ‌ترین شیوع این ویروس در خارج از عربستان سعودی است.

شمار موارد جدید عفونت در طول سه روز متوالی از جمعه تا سه‌شنبه در حال کاهش بود و از 12 مورد جدید در جمعه به چهار مورد جدید در سه‌شنبه رسیده بود، به همین علت وزارت بهداشت کره جنوبی روز سه‌شنبه با احتیاط ابراز خوش‌بینی کرد که شیوع بیماری از نقطه اوجش گذشته باشد، اما آخرین آمار این امیدها را بر باد داده است.

کوون جون-ووک، یک مقام ارشد وزارت بهداشت کره جنوب خطاب به خبرنگاران گفت: «به نظر ما موارد جدید بیشتری ممکن است به‌طور تک‌گیر در بیمارستان‌های دیگری به‌جز بیمارستان سامسونگ رخ دهد.»

  • خوش‌بینی بیش‌ازحد

منتقدان می‌گویند شیوه برخورد دولت با این بحران نشان می‌دهد که این دولت کار چندانی برای بهبود استانداردهای ضعیف ایمنی عمومی از هنگام فاجعه فری (کشتی مسافربری و باربری) سوول در آوریل 2014 که به مرگ بیش از 300 نفر انجامید و باعث استعفای نخست‌وزیر شد، انجام نداده است.

تقریباً همه موارد عفونت تابه‌حال محدود به بیمارستان‌ها بوده‌اند، اما بیماران متعددی در روزهای اخیر تشخیص داده‌شده‌اند که در میان افراد قرنطینه‌شده نبوده‌اند.

روز سه‌شنبه یک بیمار در شهر جنوب شرقی دائگو گزارش شد که از روز شنبه علامت‌دار شده بود، اما به فعالیت‌های معمولش، ازجمله رفتن به سرکار و دیدار از یک حمام عمومی ادامه داده بود.

یک بیمار دیگر، یک راننده 55 ساله آمبولانس در بیمارستان سامسونگ، برای روزها پس از دچار شدن به علائمی شامل تب به رفتن به محل کارش با مترو ادامه داده بود و در تماس با صدها نفر قرارگرفته بود.

رئیس‌جمهور کره، خانم پارك گوئن-های در اوایل این هفته گفته بود: مهم است که از گسترش اضطراب عمومی بیش‌ازحد جلوگیری کرد، اما روزنامه دانگ- آ ایلبو از کره جنوبی دولت را به خاطر کمتر جلوه دادن میزان شیوع بیماری به‌شدت انتقاد کرد.

این روزنامه در سرمقاله‌اش نوشت: «همه سخنان و پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه مقامات بهداشت تابه‌حال نادرست از آب درآمده است.»

به گفته سازمان جهانی بهداشت، واکسنی برای مرس که میزان مرگ‌ومیر آن 35 درصد است، وجود ندارد.

کد خبر 298437

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha