چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: کارکنان بهداشتی در منطقه روستایی سومایلا در ایالت کانو در شمال نیجریه، واکسن‌های خوراکی فلج اطفال یا پولیو را برای کودکان زیر پنج سال تجویز می‌کنند.

mers۲

به گزارش خبرگزاري فرانسه هشت مورد عفونت جدید مرس در کره جنوبی شمار موارد ابتلا به این بیماری را در این کشور را به ۹۵ مورد رساند و به‌این‌ترتیب از هنگام تشخیص نخستین مورد بیماری در این کشور در ۲۰ مه، این کشور دچار بزرگ‌ترین شیوع مرس در خارج از عربستان سعودی شده است.

این ویروس باعث اضطراب همگانی شده و به افت فروش بلیت‌های سینما و غیبت تماشاگران در بازی‌های بیسبال و سایر رویدادهای عمومی شده است.

چویی کیونگ- هووان، نخست‌وزیر موقت کره جنوبی در اجلاسی با مقامات ارشد بهداشتی این کشور گفت: «نگرانی‌های عمومی درباره اثرات منفی شیوع مرس بر اقتصاد و جامعه ما در حال افزایش است.»

چویی که وزیر اقتصاد نیز هست، گفت: «بنابراین ما تصمیم گرفتیم که واکنشی فعال و تمام‌عیار با هدف ‍پایان دادن به بحران مرس در این هفته انجام دهیم.»

آخرین مرگ‌ومیر ناشی از بیماری در یک زن ۶۸ ساله رخ‌داده است که درنتیجه تماس با یک بیمار مرس در بیمارستانی در سئول به این بیماری مبتلا شده بود.

همه عفونت‌های مرس در کره جنوبی تابه‌حال به بیمارستان‌ها محدود بوده است و همه هفت‌نفری که به علت این بیماری درگذشته‌اند، بیماری زمینه‌ای قبلی داشته‌اند.

این ویروس که نسبت به ویروس هم‌خانواده‌اش ویروس عامل نشانگان تنفسی حاد شدید (سارس) مرگبارتر، اما میزان واگیرداری آن کمتر است. سارس از هنگامی‌که در سال ۲۰۰۳ در آسیا ظاهر شد، باعث مرگ صدها نفر شد.

به گفته سازمان جهانی بهداشت، واکسنی برای مرس وجود ندارد و میزان مرگ‌ومیر ناشی از آن حدود ۳۵ درصد است.

رئیس‌جمهور کره جنوبی، پارک گئون-های در اجلاس کابینه گفت: «مردم ممکن است نگران باشند، اما امیدوارم واکنش بیش‌ازحد از خود نشان ندهند و همکاری کنند تا اطمینان حاصل شود که فعالیت‌های اقتصادی تضعیف نخواهد شد.»

هیئت توریسم کره اعلام کرد، شیوع مرس باعث شده است که صنعت توریسم کره جنوبی ضربه خورده و بیش از ۴۵۰۰۰ گردشگر- عمدتاً چینی- سفرهای از پیش ‌برنامه‌ریزی‌شده‌شان به کره جنوبی را در هفته اول ژوئن لغو کنند.

هشدار مسافرتی 

زیائو زین، توریست چینی در سئول، می‌گوید، علیرغم نگرانی‌های بهداشتی تصمیم گرفت سفرش به کره جنوبی را انجام دهد.
او گفت: «من درباره این ویروس شنیده بودم و اندکی نگرانی داشتم؛ اما بعد هنگامی به اینجا رسیدم، اوضاع آن‌قدر هم ترسناک نبود.»

او با اشاره به ماسک محافظی که به صورتش زده بود، گفت: «من فقط برای این ماسک را به صورتم زده‌ام که احساس آرامش کنم.»

هنگ‌کنگ نیز روز سه‌شنبه وضعیت هشدار «قرمز» اعلام کرد و توصیه کرد با توجه به نگرانی‌های بهداشتی سفرهای غیرضروری به کره جنوبی لغو شود. دولت کره جنوبی این اقدام را رد کرد و گفت سازمان جهانی بهداشت چنین اقدامی را توصیه نکرده است.

هشت مورد جدید گزارش‌شده در روز سه‌شنبه نسبت به ۲۳ مورد بیماری گزارش‌شده در روز پیش بسیار کمتر هستند، اما کارشناسان می‌گویند هنوز زود است که درباره سیر نزولی شیوع بیماری سخن گفت.

وزارت بهداشت کره جنوبی اعلام کرد: «این هفته دوره‌ای بحرانی در شیوع مرس در کشور خواهد بود» و افزود که سه نفر از مبتلایان به بیماری پس از بهبودی کامل از بیمارستان مرخص شده‌اند.

حدود ۲۹۰۰ نفر در کره جنوبی- اغلب در خانه‌های خودشان- قرنطینه و تقریباً ۲۲ هزار مدرسه در سراسر کره جنوبی به علت این شیوع تعطیل‌شده‌اند.

همه موارد بیماری تابه‌حال به بیمارستان‌ها محدود بوده‌اند، پیتر بن مارک، دانشمند سازمان جهانی بهداشت، می‌گوید، این بیماری به علت شمار فراوان «تماس‌ها» با افراد آلوده می‌توانند انتشار بیشتری پیدا کند.

او در ژنو، مقر سازمان جهانی بهداشت، گفت: «اگر چند مورد دیگر بیماری در اجتماع رخ دهد، باعث تعجب نخواهد بود.»

همچنین پرسش‌هایی درباره بازی‌های جهانی دانشجویان که قرار است ماه آینده در شهر گوانگ‌جو در جنوب این کشور برگزار شود، مطرح‌شده است.

سازمان‌دهندگان این مسابقات با نام Universiade می‌گویند هیچ کشور از آن کنار نکشیده است و گروه پزشکی این مسابقات تأکید کردند که مقدمات انجام این بازی‌ها با طور طبیعی دارد فراهم می‌شود.

این گروه پزشکی در اعلامیه‌ای گفتند: «شیوع مرس که کاملاً محدود بوده است، هیچ تأثیری بر بازی‌ها نخواهد داشت.»

کد خبر 297668

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha