هر سال آغاز هفته بدون دخانیات مساوی است با انتشار آمار جدید از گرایش مردم به سوی دود.

سیگار

به استناد همين آمار‌ها حالا مي‌توان ادعا كرد كنترل‌ها و پيشگيري‌ها هم موفق نبوده است و در واقع در زندگي‌هايي كه حالا با دود گره خورده، خبري از «هفته بدون دخانيات» نيست. روز گذشته و با آغاز اين هفته هر كجا كه ممكن بود و هر كسي خبري از دخانيات داشت عدد و رقمي اعلام كرد كه البته اميدوار‌كننده نيست، نگاهي به خلاصه اين گزارش‌ها بيندازيد، شايد دست‌كم هشدار‌دهنده باشد.

  • مرگ‌هاي سيگاري

مهم‌ترين آمار را معاون بهداشت وزارت بهداشت در نشست خبري هفته بدون دخانيات اعلام كرد و گفت: سالانه حدود ۶۵ ميليارد نخ سيگار در كشور مصرف مي‌شود و هر سال هم ۶۵ هزار نفر به‌علت استعمال دخانيات فوت مي‌كنند كه ۵۰ درصد اين مرگ‌ها مربوط به استفاده از سيگار است.

دكتر علي‌اكبر سياري با اشاره به اينكه از هر ۱۰مرگ ناشي از بيماري‌هاي ريوي، ۹مرگ به‌دليل استعمال دخانيات است، توضيح داد: از ۶ ميليون مرگ بر اثر استعمال دخانيات، ۶۰۰ هزار مرگ به‌دليل دود دست دوم دخانيات يا همان استنشاق تحميلي دود سيگار است. ۹۰درصد افرادي كه اعتياد به مواد دخاني دارند، از سن زير ۱۸سال شروع به استعمال دخانيات كرده‌اند.

  • قليان؛ هر روز بيشتر از ديروز

علي طاهري با تأكيد بر اينكه طبق قانون كيوسك‌هاي روزنامه‌فروشي به هيچ عنوان حق فروش مواد دخاني و سيگار را ندارند، گفت: در مورد قليان هم وزارت صنعت، معدن و تجارت بايد با اتحاديه اين هماهنگي را انجام دهند تا فقط كساني كه مجوز دارند بتوانند قليان عرضه كنند و با كساني كه بدون مجوز اقدام به عرضه اين محصولات مي‌كنند برخورد شود.

اما خبر مهم دخاني امسال دوبرابر‌شدن مصرف قليان با وجود ثبات تقريبي مصرف سيگار بود، خبري كه كارشناس ارشد دبيرخانه كشوري ستاد ملي كنترل دخانيات آن را اعلام كرد و گفت: با وجود اينكه مصرف سيگار در سال‌هاي ۸۵ تا ۹۰، روند ثابتي داشته اما در مورد قليان اينطور نبوده و مصرف روزانه آن دوبرابر شده و ۳.۵درصد در جامعه مصرف روزانه قليان دارند. البته به گفته بهزاد ولي‌زاده مصرف روزانه سيگار در سال 90و در جمعيت بالاي 15سال 10.5درصد بوده كه 22درصد آن را مردان و يك‌درصد را زنان تشكيل مي‌دهند. با اين حال اما مصرف كلي سيگار 12درصد در جمعيت 15تا 64سال است.همچنين مصرف مواد دخاني در جمعيت 15تا 64سال 14/9درصد است.

هشدار بعدي را رئيس مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت داد و از مردم خواست حواس‌شان نسبت به كشف مواد‌مخدر و شيشه در توتون قليان‌ها باشد.

‌خسرو صادق‌نيت با اعلام اينكه رشد مصرف قليان در جمعيت 13تا 15ساله بيش از دوبرابر افزايش يافته و در دختران بيشتر بوده، گفت: «مصرف قليان در جمعيت ۱۳ تا ۱۵ ساله كشور بيش از دوبرابر افزايش يافته و اين رشد در دختران بيشتر بوده است.

همچنين مواردي از مسموميت با مواد‌مخدر محرك و شيشه را در تركيب توتون قليان‌ها شاهد بوده‌ايم. از نگراني‌هايي كه داريم دود دست‌سوم است؛ اين دود بر اشيا و در و ديوار مي‌نشيند و از راه پوست جذب مي‌شود بنابراين سلامت كودكان ما را تهديد مي‌كند و موظف هستيم طي 10سال 30درصد مصرف اين مواد را كاهش دهيم. اما اگر همين روند ادامه پيدا كند نه‌تنها كاهش مصرف نخواهيم داشت بلكه با رشد فزاينده روبه‌رو مي‌شويم و با آنكه جزو كشورهاي پرمصرف‌كننده نيستيم اگر طي 3تا 4دهه آينده اقدام مؤثري انجام نشود جزو 3كشور اول مصرف‌كننده مواد دخاني در دنيا خواهيم بود.»

به گفته او در بررسي‌ها مشخص شده 80درصد مواد افزودني به توتون قليان‌ها شيميايي است و عوارض متعددي در پي دارد. براي همين افراد سودجو اخيراً به سمت مصرف مواد‌مخدر در تركيب توتون قليان رفته‌اند.

هفته بدون دخانيات، امسال هم با انتشار آمار جديدتري سپري خواهد شد، آماري كه يا ديده نمي‌شوند يا كسي آنها را جدي نمي‌گيرد. امسال سيگار جان 65هزار ايراني را گرفته است، اين عدد را به‌خاطر بسپاريد تا سال بعد همين وقت‌ها....

کد خبر 296257

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha