گروه بورس: برنامه‌های بورس اوراق بهادار تهران برای اتصال به بازارهای بین‌المللی اعلام شد.

قرار است در نخستین گام یک بورس بین‌المللی مبادلات اوراق بهادار در منطقه آزاد کیش مستقر شود.

مسئولان بورس تهران در تلاش هستند در گام بعدی، شعبه و تالار بورس اوراق بهادار تهران را در حاشیه جنوبی خلیج فارس و مرکز مالی آزاد دبی ایجاد کنند.

علی سنگینیان معاون مطالعات اقتصادی و توسعه بازار شرکت بورس اوراق بهادار در این باره توضیح داد: در تلاش هستیم با ایجاد تالار اختصاصی بورس تهران در منطقه آزاد مالی دبی زمینه سرمایه‌گذاری را برای ایرانیان و سرمایه‌گذاران مقیم دبی به‌وجود آوریم.

وی افزود: با توجه به میزان جمعیت ایرانیان مقیم دبی و همچنین منابع مالی که این افراد در اختیار دارند، بورس تهران تلاش می‌کند تا دسترسی بیشتری را برای سرمایه‌گذاری ایجاد کند.

به گفته سنگینیان تاکنون در این زمینه تقاضاهای زیادی نیز به‌دست مسئولان بورس رسیده است.

وی تصریح کرد: مطالعات مقدماتی طرح انجام شده و با همکاری و رایزنی مسئولان سازمان بورس و  اوراق بهادار، تالار اختصاصی در منطقه آزاد مالی دبی (DFM) ایجاد می‌شود و تعدادی از کارگزاران در آنجا فعال خواهند شد.

کارگزاران در دبی به سیستم معاملات داخلی متصل خواهند بود و از این طریق معاملات بورس تهران را در دبی انجام خواهند داد.

معاون توسعه بازار شرکت بورس در پاسخ به این سؤال که این طرح چه زمانی اجرا خواهد شد گفت: قوانین منطقه مالی دبی قوانین بسیار سختی است از طرف دیگر در این منطقه تاکنون تجربه چنین کاری وجود نداشته و قوانین خاصی در این رابطه وجود ندارد بنابراین اجرای طرح منوط به طی کردن مراحل متعددی است که تا حدودی زمان‌بر خواهد بود اما این طرح به‌طور جدی در حال پیگیری است و به‌زودی انجام می‌شود.

سنگینیان خاطرنشان کرد: مکاتباتی در این زمینه داشته‌ایم و قرار است با مذاکراتی که در آینده انجام می‌شود شرایط ایجاد تالار و حضور کارگزاران تسهیل شود.

وی همچنین تأکید کرد: قرار است در آینده مسئولان بورس مذاکراتی را نیز با شورای بازرگانان ایرانی در دبی آغاز کنند.

کارگزاران ایرانی در دبی

معاون مطالعات اقتصادی و توسعه بازار شرکت بورس در ادامه درباره گزینه‌های دیگری که برای توسعه سرمایه‌گذاری در دبی مطرح است گفت: گزینه دیگری که در این زمینه وجود دارد حضور کارگزاران ایرانی در بورس بین‌المللی اوراق بهادار دبی است.

وی افزود: بورس بین‌المللی دبی از تمامی کارگزاران در سراسر دنیا برای فعالیت در بورس بین‌المللی دبی دعوت کرده بنابراین کارگزاران ایرانی نیز می‌توانند در این بازار فعالیت کنند.

سنگینیان تصریح کرد: قرار است در این زمینه مسئولین بورس تهران مذاکراتی را با مسئولین بورس دبی انجام دهند اما کارگزاران داخلی می‌توانند در صورتی که توانایی لازم را دارند برای فعالیت در این بازار به صورت انفرادی درخواست دهند اما برای این کار نیاز به استانداردهای بسیار بالایی دارند.

به گفته سنگینیان کارگزاران ایرانی می‌توانند با حضور در این بورس به سیستم معاملات بین‌المللی دسترسی داشته باشند و با توجه به میزان معاملات و نرخ کارمزها از درآمد مناسبی برخوردار باشند.

وی با تأکید بر این‌که کارگزاران ایرانی می‌توانند به صورت فردی در این بورس فعالیت کنند تأکید کرد: در حال حاضر کارگزاران بسیار بزرگی با استانداردهای بالایی عضو بورس بین‌المللی دبی هستند بنابراین هر کارگزار داخلی که فکر می‌کند توانایی حضور در این بازار را دارد می‌تواند به صورت انفرادی اقدام کند.

ایجاد بورس بین‌المللی کیش

معاون مطالعات اقتصادی و توسعه بازار شرکت بورس اوراق بهادار همچنین درباره ایجاد یک تابلوی بین‌المللی برای بورس تهران گفت: یکی دیگر از پروژه‌های ما ایجاد بورس بین‌المللی در جزیره کیش است.

وی افزود: ما در این زمینه نمونه کشورهای دیگر را بررسی کرده‌ایم و هم‌اکنون در حال مطالعه و بررسی طرح هستیم.

سنگینیان تصریح کرد: در این زمینه 2 گزینه پیش رو است؛ یکی ایجاد بورس بین‌المللی و دیگری ایجاد تابلوی معاملات ارزی.

وی خاطرنشان کرد: با ایجاد بورس بین‌المللی در کیش امکان معامله سهام شرکت‌های ایرانی و خارجی در کیش فراهم می‌شود اما اگر بخواهیم تابلوی معاملات ارزی را در کیش راه‌‌اندازی کنیم سهام شرکت‌های ایرانی با یک ارز مشخص دادوستد خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که بورس بین‌المللی کیش چه زمانی راه‌اندازی خواهد شد گفت: مطالعات ما در جریان است و من فکر می‌کنم این کار زمان زیادی طول نخواهد کشید.

کد خبر 29608

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز