همشهری آنلاین: دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: از نظر جمهوری اسلامی ایران هیچ مشکلی برای حل مسئله و توافق درباره روش‌های تعدیل مسائل با آژانس وجود ندارد البته این مشروط بر این است که مسائل بر اساس همان توافق صورت گرفته انجام شود.

علی لاریجانی در حاشیه اجلاس مجمع جهانی اهل بیت (ع )در پاسخ به پرسش خبر نگار واحد مرکزی خبر در باره اصرار آمریکایی‌ها بر صدور قطعنامه سوم گفت: ما در سه دوره مذاکره با سولانا مسیر معقولی را طراحی کردیم که بتوانیم هم در فرایند آژانس پیشرفت داشته باشیم و هم به یک تفاهم سیاسی برسیم، گام‌های اولیه برداشته شد  اگر حرکت غیر منطقی انجام دهند همین گامها هم عقیم می ماند.

وی گفت: سؤال من این است که آمریکایی‌ها با آن رفتارهای تند چه دستاوردی داشته اند آیا جلوی فناروی هسته ای ما را گرفته اند؟

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود:یکی از وزیران کشورهای اروپائی در پاسخ به سوال من که چرا پیشرفت مذاکرات ما با آقای سولانا را به هم زدید گفت: تصور این بود که با یکی دو قطعنامه شما متوقف می شوید و من گفتم دیدید که با صدور این قطعنامه ها نمی توانید با اراده ملی ایران بازی کنید.

لاریجانی تصریح کرد :اگر این کارها را بکنید ایران را به عکس العمل وا می دارید و مسیرهای طی شده برگشت پیدا می کند و ایران گامهای بعدی خود را بر می دارد.

ایران خواست گامهای بعدی را با تفاهم و در مسیر معقول بردارد اما اگر شما نخواهید ما کار خودمان را ادامه می دهیم.

لاریجانی گفت :آژانس معتقد است که چند مسئله باقی مانده است که روش مفاهمه (مدالیتی) برخی از آنها را در مذاکرات قبلی تدارک دیدیم و امروز در حال مذاکره برای رسیدن به نتیجه درباره چند مورد دیگر هستیم.

وی افزود: توافقی با اقای سولانا و البرادعی شده بود که اگر چند مسئله انگشت شمار بین ایران و آژانس باقی مانده بود مودالیتی حل آنها را به تفاهم برسیم و در مذاکرات سوم در این باره در حال مذاکره هستیم،درباره دستورالعمل نظارت اژانس هم تفاهم در حال انجام است، در این فاصله هم آژانس از اراک و نطنز بازدید داشت و در این باره مشکلی نداشتیم.

دبیر شورای عالی  امنیت ملی کشورمان گفت :آنها اگر طبق روال معقول با ما جلو بیایند ما یک تعامل سازنده و منطقی را تفاهم می کنیم اما اگر درشتخویی کنند پاسخ‌های متناسب خواهیم داد و نفعی هم برایشان ندارد و برایشان بهتر است مسیر اقای البرادعی و سولانا را پنچر نکنند.

آمریکا در منطقه به بن بست رسیده است

دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین در مراسم پایانی چهارمین اجلاس مجمع جهانی اهل بیت (ع) در سخنانی گفت: امریکا در منطقه خاورمیانه به بن بست استراتژیک رسیده است.

لاریجانی افزود: حوادث سالهای اخیر در منطقه از جمله اشغال عراق و افغانستان توسط امریکا، پیروزی حماس در انتخابات فلسطین ، مقاومت و پیروزی حزب الله لبنان در جنگ 33 روزه نشان می دهد که اگر آمریکایی‌ها فکر می کردند با نظامی‌گری می‌توانند سلطه خود را تقویت کنند این نظریه اکنون جان خود را از دست داده است.

وی با اشاره به بیداری اسلامی در میان مردم کشورهای مسلمان تصریح کرد: کشورهای غربی باید بدانند برای حل مشکلات خود نمی توانند صورت مساله را پاک کنند.

لاریجانی تصریح کرد: مبانی فکری بیداری اسلامی چند مولفه دارد که از جمله آنها این سخن مسلمانان است که بگذارید هر منطقه مدل زندگی خود را خودش انتخاب کند.

وی افزود: این تلاش امریکائیها که می خواهند با نظامی گری مدل زندگی امریکائی را بر دنیا تحمیل کنند مانند طرز تفکر کشورهای سابق در این زمینه تلاشی بیهوده است.

لاریجانی دومین مولفه بیداری مسلمانان پیام علما و روشنفکران مسلمان درباره مردم سالاری خواند و افزود: روشنفکران جهان اسلام بر این باروند که مردم سالاری باید بر پایه تفکر اسلامی باشد حال انکه پایه دموکراسی غربی بر سکولاریسم مبتنی است.

وی اضافه کرد: مسلمانان اسلام را آنچنان که واتیکان می انگارد ، دکور زندگی نمی دانند بلکه آنرا دینی کامل می دانند که برای همه شئون اجتماعی و فردی برنامه دارد و اسلامی با اجتهاد مستمر و حلال مشکلات مورد نظر علمای اسلام است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: احترام به فرهنگها و ارزش قایل شدن برای آنها از دیگر مولفه های بیداری اسلامی است و سوال اینجاست که چرا غربیان به فرهنگ اسلامی و پیامبر بزرگوار اسلام (ص) توهین می کنند.

وی گفت: این توهین کردن هیچ نفعی برای ،نها نخواهد داشت بلکه بر تنفر بیش از پیش مسلمانان از امریکا و غرب خواهد افزود.

لاریجانی افزود: چهارمین مولفه بیداری اسلامی مبارزه با استبداد و خودکامگی به خصوص در شکل مدرن آن یعنی یکجانبه گرایی است که غربیان می خواهند با زور سرنیزه اعتقادات مسلمانان را عوض کنند.

وی اتحاد امت اسلامی را از ویژگیهای بیداری اسلامی دانست و تصریح کرد: مسلمانان با سایر ملل و کشورهایی که با انان ستیز ندارند تعاملی سازنده دارند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی به نظر سنجی هایی که غربیان از زمان اشغال عراق در کشورهای اسلامی انجام داده اند اشاره کرد و افزود: نتایج این نظر سنجی ها نشان می دهد که کشورهای اسلامی تا چه حد از رفتار امریکا تنفر دارند.

وی گفت: حتی در نظر سنجی که در خصوص مساله هسته ای ایران در برخی کشورهای عربی منطقه انجام شد 80 درصد افراد پشتیبان دستیابی ایران به فناوری صلح امیز هسته ای بوده اند.

لاریجانی تصریح کرد: اقدام آمریکا در تسلط بر انرژی در آن زمان ، در سایر کشورهای منطقه نیز دنبال شد که آخرین نمونه آن اشغال عراق از جانب امریکاست.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت:‌ امریکائیها عجله دارند که قانون نفت در پارلمان عراق تصویب شود تا آنرا بعنوان دستاورد خود در عراق بدانند.

وی همچنین از پیامدهای نگران کننده حوادث سالهای اخیر در منطقه خاورمیانه برای کشورهای غربی را بیداری کشورهای اسلامی و دستیابی آنان به پیشرفت و فناوری دانست و گفت: از نظر امریکا و غرب ، کشورهای اسلامی اجازه ندارند در عرصه فناوریهای برتر وارد شوند.

لاریجانی با اشاره به اینکه امریکا و برخی کشورهای غربی با وقوع انقلاب اسلامی قراردادهای خود را در زمینه انرژی هسته ای با ایران قطع کردند گفت: این کشورها امروز به ما می گویند چرا شما در زمینه انرژی اتمی کار را به دست خود گرفته اید.

وی همچنین به فشارهای امریکا به ایران از زمان وقوع انقلاب اسلامی تاکنون اشاره کرد و افزود: با وجود همه گرفتاریهایی که امریکاییها برای ما ایجاد کردند اما این گرفتاریها از جهاتی موجب پیشرفت کشور ما نیز شد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین افزود: امریکائیها به بهانه مبارزه با تروریسم پس از حادثه 11 سپتامبر افغانستان را اشغال کردند در حالیکه بر خلاف این ادعا ، خودشان طالبان را طراحی و پشتیبانی کرده اند.

وی خطاب به امریکائیها گفت: شما چطور با طالبان مبارزه کردید در حالیکه یکی از هم پیمانان شما که عضو ناتو نیز هست پشت صحنه با طالبان مذاکره می کند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه امریکائیها پس از افغانستان ، عراق را به بهانه داشتن سلاح های شیمیایی اشغال کردند گفت: ما اگر چه بیشترین ضربه را از صدام متحمل شدیم اما با اشغال عراق مخالف بودیم.

وی افزود: کشته شدن 700 هزار عراقی نتیجه اشغال عراق بود در حالیکه امریکائیها از ابتدا ادعا می کردند که می خواهند برج دموکراسی را در این کشور بنا کنند که بر کشورهای منطقه سایه بیندازد.

لاریجانی اضافه کرد: مشکل عراق وجود تروریست ها نیست بلکه مشکل در انجاست که امریکائیها خود را مقابل مردم عراق قرار داده اند.

وی با طرح این سوال که ایا امریکائیها خود نمی دانند که تروریست های فعال در عراق ازطرف کدام کشور منطقه و دوست امریکا وارد عراق و حمایت می شوند گفت: مردم غیور عراق نمی توانند اشغال را تحمل کنندو لذا با ان مبارزه می کنند و تروریست ها نیز طبعا از این فضا برای فعالیت خود بهره می برند.

وی تصریح کرد: بسیار روشن است که وجود سلاحها و پشتیبانی مالی تروریست ها در عراق از جانب کدام کشور منطقه و دوست امریکاست.

دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین به درخواست مکرر امریکا و عراق از ایران برای مذاکره در خصوص امنیت عراق اشاره کرد و گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران مذاکره با امریکا نیست و بر پایی این مذاکره نیز به درخواست رهبران عراق انجام شد.

وی در عین حال تصریح کرد: حل مساله عراق با سخنرانی و غوغا سالاری میسر نیست بلکه اشکالات باید به صورت ریشه ای حل و فصل شود.

لاریجانی همچنین به اظهارات امروز یکی از مقامات امریکایی که گفته بود 50 نفر از افراد سپاه قدس وارد عراق شده اند خطاب به امریکائیها گفت: امریکائیها برای توجیه رفتار غلط خود در عراق به دنبال بهانه گیری هستند.

وی افزود: ناکامی برخی مقامات امریکایی در عراق باعث شده است تا به فکر غوغاسالاری بیفتند و این ناکامی ها را در برقراری امنیت پس از 4 سال در عراق توجیه کنند.

لاریجانی اضافه کرد : شاید برخی جریانات منطقه و جناحهای سیاسی موجود در امریکا بدشان نمی آید که امریکا را به گرداب دیگری بیندازند تا دولت کنونی این کشور را روی ویلچر تحویل بگیرند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به ناتوانی امریکائیها در تحقق شعار خاورمیانه بزرگ گفت: امریکا پس از پیروزی حماس در انتخابات فلسطین و پیروزی حزب الله در جنگ 33 روزه وارد گردونه جدیدی شد.

وی افزود: انها تصور می کردند که حزب الله لبنان در طول 10 روز شکست می خورد اما پس از پیروزی حزب الله به فکر صدور قطعنامه اتش بس افتادند.

لاریجانی گفت: پس از صدور قطعنامه آتش بس، امریکائیها به فکر صدور قطعنامه علیه ایران افتادند تا از این شرایط برای متزلزل کردن اراده ایران در موفقیت در فناوری هسته ای استفاده کنند اما به فضل الهی ایران امروز در سطح بالایی از فناوری هسته ای قرار دارد.

وی رفتار امریکائیها را در برخورد با مساله هسته ای ایران و همچنین دموکراسی در منطقه خاورمیانه رفتاری دو گانه خواند و گفت:‌امریکا از کشور هند که صاحب سلاح هسته ای است حمایت می کند اما به ایران که قصد ساخت سلاح اتمی را ندارد فشار می اورد.

لاریجانی افزود: دو راه در پیش روی امریکا وجود دارد یا اینکه مسیر غلط گذشته را دنبال کند که این راه به استیضاح انان در منطقه می انجامد.

وی گفت: راه دیگر امریکا اصلاح مسیر و پذیرفتن واقعیت های موجود در منطقه و تعامل منطقی با انهاست که در صورت پذیرش بیداری اسلامی ، شرایط دنیا تغییر خواهد کرد و راهی غیر از ا ین وجود ندارد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی خطاب به حاضران در مجمع جهانی اهل بیت گفت:‌امریکائیها می خواهند چهره دیگری از تفکر اسلامی بروز دهند اما ما باید چهره حقیقی اسلام را به انان نشان دهیم.

وی تصریح کرد: این مجمع می تواند با حرکتی فرهنگی و سیاسی عمیق اسلام حقیقی را در سراسر دنیا معرفی کند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به حوادث 30 سال اخیر در منطقه خاورمیانه و نقش آمریکا و شوروی سابق درآن تسلط بر انرژی را یکی از علل بروز این حوادث دانست و گفت: پس از کنفرانس یالتا، روزولت و پادشاه وقت عربستان در سال 1925 در ملاقاتی توافق کردند که امریکا امنیت عربستان را برقرار و حفظ کند و عربستان نیز نفت خود را به امریکا بدهد.

کد خبر 29441

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز