همشهری آنلاین: لبنان با پرونده‌های پیچیده‌ای مواجه است و ساختار و تصمیم گیری‌های سیاسی و گروهی اجازه حل آنها را نمی‌دهد مگر این که براساس سنتی دیرین طرف‌های بین‌المللی دخالت کنند.

 همپیمانان آل سعود در لبنان یکدیگر را قربانی می کنند

به گزارش ایرنا، انتخاب رییس جمهوری، برگزاری انتخابات مجلس، تشکیل جلسات پارلمان برای قانونگذاری و سرقت نفت و گاز لبنان توسط رژیم صهیونیستی، نظامیان ربوده شده، پناهجویان سوری، قانون رانندگی و مشکلات آب و برق، بخشی کوچکی از پرونده های لاینحل لبنان هستند.

اما تحولات شتابان منطقه و بحران های دست ساز محور سعودی - صهیونیستی - آمریکایی از جمله در سوریه، عراق، بحرین، یمن و لیبی، سایه امنیت را بر لبنان سنگین کرده و ابرهای ناامنی آسمان این کشور را فرا گرفته است .

لبنان با تهدیدهای خطرناک و فزآینده تروریسم صهیونیستی و تکفیری در مرزهای جنوبی و شرقی و شمال شرق و باندهای خفته وابسته به گروه های تروریستی - تکفیری داعش و جبهه النصره در داخل شهرها و مرزها مواجه است.

شاید اگر همدلی و همبستگی میان گروه های سیاسی و سیاست واحد و کارآ متکی بر ظرفیت های داخلی و کمک های بدون قید و شرط کشورهای دوست و دولتی مقتدر وجود داشت و مانند دیگر کشورها با حمایت نیروهای مردمی و مقاومت از نیروهای رسمی نظامی و امنیتی مخالفت نمی شد، اکنون اوضاع لبنان بسیار متفاوت بود، به ویژه اینکه اراده جامعه جهانی در زمان حاضر تثبیت سیاسی و امنیتی این کشور است.

لبنان متشکل از طوایف مسیحی، سنی، شیعه و دروزی اکنون به دو اردوگاه اصلی تقسیم شده است .

گروه 14 مارس که معروف به مخالفت با محور مقاومت ضد صهیونیستی و همپیمان محور سعودی - صهیونیستی - آمریکایی است و در راس آن حزب جریان المستقبل به ریاست سعد الحریری قرار دارد.

این گروه آشکارا مخالف مبارزه با تروریسم صهیونیستی و تکفیری است و بدتر آنکه در راه مبارزه مقاومت لبنان با این تهدیدهای خطرناک، کارشکنی می کنند و حتی برای ضربه زدن به مقاومت به آنها از کمک های سیاسی و امنیتی کوتاهی نکرده اند.

گروه دوم، هشتم مارس است که به مقاومت در مقابل تروریسم صهیونیستی و تکفیری برای حمایت از لبنان معروف می باشد و در این راه تاکنون شهدای زیادی را تقدیم کرده و در راس آنها حزب الله قرار دارد.

در زمان حاضر علاوه بر اختلافات فزآینده این دو گروه ، اردوگاه 14 مارس نیز به دلیل درگیری های درون گروهی متشنج و بحرانی است و « نهاد المشنوق» وزیر کشور و عضو برجسته حزب جریان المستقبل برای اجرای برنامه امنیتی،کنترل آشوب زندان رومیه، بازداشت تروریست های تکفیری ، دعوت از نماینده حزب الله در نشست های امنیتی و اعتراف به سلاح حزب الله که آن را بخشی از راهبرد دفاعی لبنان خواند، مورد هجمه شدید قرار گرفته است.

حزب الله و جریان المستقبل با ابتکار و نظارت نبیه بری رییس مجلس و رییس جنبش شیعی امل لبنان برای جلوگیری از گسترش تنش های مذهبی و سیاسی و دور کردن لبنان از خطرها و تهدیدها، تاکنون چند مرحله گفت وگو کرده اند و همگان به تاثیر مثبت آن اذعان داشته اند.

گروهی که در مجلس لبنان به « فراکسیون تکفیری ها» مشهور هستند و همچنین اشرف ریفی وزیر دادگستری و رقیب حزبی المشنوق و سمیر جعجع رییس حزب نیروهای لبنانی و برخی شیوخ سلفی و وهابی بیشترین حمله ها را در این چند روز علیه وزیر کشور لبنان که سخنان و اقداماتش مورد تایید سعد الحریری رییس حزب جریان المستقبل قرار گرفته، صورت داده اند.

المشنوق که گاه گاهی به گفته خودش بر اساس ماموریت ها و وظایف حزبی نقطه نظراتی جنجال برانگیز را علیه محور مقاومت ضد صهیونیستی مطرح می کند، اما در مقام وزارت کشور با دلایل حزبی و شخصی تلاش کرده تا امنیت را در لبنان برقرار کند.

گفته می شود هنگام تشکیل دولت تمام سلام ، حزب الله با انتخاب اشرف ریفی به عنوان وزیر کشور مخالفت و راه را برای المشنوق باز کرد و به همین دلیل اقدامات و اظهارات او علیه محور مقاومت و حزب الله که ریشه در گذشته هم دارد، تشدید شده است.

اما در گروه هشتم مارس آرامش و همدلی بیشتر است و اخیرا سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله و ژنرال میشل عون رییس حزب جریان آزاد ملی دیدار و خط بطلانی بر روی بسیاری از ادعاها و دروغ پردازی ها کشیدند.

اما بررسی واکنش ها و گفته های ریفی، جعجع، کباره و الضاهر در چند روز گذشته واقعیت های مهمی را آشکار می کند.

ریفی : راهبرد دفاعی لبنان ادبیاتی تاریخ گذشته است

اشرف ریفی وزیر دادگستری لبنان در دیدار با عامر الرافعی شهردار جدید طرابلس، بزرگترین شهر لبنان در شمال این کشور گفت: راهبرد دفاعی لبنان تاریخش سپری شده و مربوط به ادبیات گذشته است و امروز با توجه به کمک سعودی ها، تنها ارتش برای دفاع از لبنان و نیروهای امنیتی رسمی برای دفاع از امنیت آن کافی هستند.

وی افزود که از هیچ طرفی نمی پذیریم که سلاح حزب الله را قانونی سازد و آنها باید بدانند ما راهبرد دفاعی لبنان را قبول نداریم و تاریخ آن گذشته است.

وزیر دادگستری لبنان مبارزه حزب الله با تروریست های تکفیری برای حمایت از لبنان در منطقه القلمون سوریه را اشتباه خواند و گفت که حزب الله نه تنها نباید با تروریست های تکفیری داعش و جبهه النصره در مرزهای لبنان و سوریه بجنگد، بلکه باید به سرعت از سوریه خارج شود و همه کارها را به ارتش لبنان بسپارد.

ریفی خاطرنشان کرد: اگر نیاز به حمایت از لبنان داشته باشیم، باید از نیروهای بین المللی حافظ صلح که در چارچوب قطعنامه 1701 شورای امنیت در مرزهای جنوبی مستقر هستند، بخواهیم در مرزهای شرقی با سوریه هم مستقر شوند و از ما دفاع و حمایت کنند.

دیدار با تروریست های تکفیری

اشرف ریفی همچنین در گفت و گو با روزنامه لبنانی النهار از دیدارش با خالد خوجا رییس به اصطلاح ائتلاف ملی مخالفان سوری که ارتباط نزدیکی با تروریست های تکفیری دارد، پرده برداشت و گفت که این دیدار اخیرا در استانبول ترکیه برگزار شده است.

خوجا و ریفی در باره اقدامات مشترکی که باید علیه محور مقاومت ضد تروریسم صهیونیستی و تکفیری از جمله حزب الله انجام شود، گفت وگو کرده اند.

وزیر دادگستر لبنان به نقل از خوجا گفته است که « حزب الله با شرکت در نبردهای سوریه مرتکب خطای راهبردی شده و باید پیامد آن را بپذیرد».

این سخن خوجا در حالی است که گروه های تروریستی تکفیری مانند داعش و جبهه النصره و به اصطلاح ارتش آزاد که روابطی نزدیک با دارودسته خوجا دارند و مورد حمایت محور سعودی - صهیونیستی و همچنین قطر و ترکیه هستند، برای مجبور کردن حزب الله به زعم باطل خودشان عناصر انتحاری به ویژه سعودی ها را با خوردوهای بمب گذاری روانه لبنان کرده و تاکنون صدها شهروند بی گناه لبنانی را به خاک و خون کشیده اند.

اعتراض جعجع به نبرد حزب الله با تروریست ها برای حمایت از لبنان

سمیر جعجع رییس حزب نیروهای لبنانی هم که همراه با دیگر همپیمانان سعودی ها در لبنان از تجاوز وحشیانه آل سعود علیه یمن و کشتار ملت مظلوم این کشور از جمله کودکان، حمایت کرده است، گروه های تروریستی تکفیری مانند داعش و جبهه النصره را تهدید و خطر ندانسته و خواستار توقف هرگونه نبرد با آنها شده است.

جعجع عامل اصلی ربوده شدن چهار دیپلمات ایرانی در لبنان و همدست صهیونیست ها که مرتکب جنایات تروریستی به ویژه ترور چند کودک لبنانی شده است، با کمک و دسیسه همپیمانان آل سعود از زندان خارج شده و از مجازات گریخته است.

وی در جمع تعدادی از اعضای حزب نیروهای لبنانی گفت که اگر از شما سووال کردند ،رییس شما کیست، بگویید، بشیر الجمیل.

بشیر الجمیل رییس جمهوری اسبق لبنان با دشمن صهیونیستی همدستی و همکاری داشته و به آنها در ارتکاب جنایات علیه ملت مظلوم لبنان کمک کرده است.

جعجع نامزد همپیمانان آل سعود در انتخابات ریاست جمهوری جدید لبنان، در نشست مجلس این کشور برای انتخاب رییس جمهوری در مقابل برگه های باطله شکستی مفتضحانه را متحمل شده است.

وی با بیان اینکه خواستار حمایت حزب الله از لبنان در مقابل داعش و جبهه النصره نیستیم ، گفت: آنچه ما از شما می خواهیم 'کوتاه شدن شر شما است'.

جعجع با بیان اینکه « درصدد انقلابی سیاسی در لبنان هستیم»، ادعا کرد: کسی که از لبنان حمایت می کند، نیروهای لبنانی است و در کتاب مقدس عهد قدیم و عهد جدید بر آن تاکید شده است.

کباره و الضاهر: المشنوق حرفش در باره سلاح حزب الله را پس بگیرد

محمد کباره و خالد الضاهر دو عضو گروه 14 مارس و نماینده مجلس لبنان که در محافل سیاسی و رسانه ای لبنان معروف است فراکسیون تکفیری ها را در پارلمان این کشور تشکیل داده اند، با حمله سازماندهی شده علیه محور مقاومت ضد صهیونیستی به ویژه ایران ، سوریه و حزب الله از المشنوق خواسته اند که حرفش در باره سلاح حزب الله را پس بگیرد.

کباره و الضاهر پس از سرکوب شورش و آشوب تروریست های تکفیری در زندان رومیه، حمله شدیدی را علیه نهاد المشنوق وزیر کشور لبنان شروع کردند و با ادعاهایی، نیروهای امنیتی و المشنوق را به شکنجه و ضرب و شتم تروریست های خطرناک متهم کرده و خواستار آزادی فوری همه آنها شدند.

المشنوق نیز با تشکیل یک کنفرانس خبری و به نمایش گذاشتن فیلم تروریست های تکفیری آشوب گر، با دفاع از اقدامات صورت گرفته برای کنترل این آشوب، خطاب به معترضان گفت که تسلیم فشارها نمی شود و اجازه نمی دهد زندان رومیه به اتاق عملیات برای جنایات تروریستی و انتحاری از جنوب تا شمال لبنان تبدیل شود و ارتباط تکفیری ها از زندان رومیه با الرقه سوریه و موصل عراق ( شهرهای تحت اشغال داعش) و باندهای خفته تروریستی در لبنان برقرار شود و هزینه آن را هم می پردازد.

وی درعین حال تاکید کرد که علت اهداف برخی سروصداها و جنجال آفرینی افرادی مانند الضاهر و کباره شخصی، سیاسی و انتخاباتی است تا شاید از این رهگذر رای برای خود جمع کنند.

الضاهر که با سخنان نسنجیده و حمایت آشکار از تروریست های تکفیری مشکلات زیادی را برای گروه 14 مارس ایجاد کرده بود، از فراکسیون حزب جریان المستقبل در مجلس لبنان اخراج شده است.

فواد سنیوره رییس فراکسیون المستقبل تاکید کرده است که مواضع و سخنان کباره و الضاهر ارتباطی با این فراکسیون ندارد.

الضاهر یک بار در کنفرانس خبری که به طور مستقیم از تلویزیون پخش می شد، ادعا کرد که رسول گرامی اسلام(ص) به خواب پدرش آمده و تولد او را بشارت داده اند.

وی افزود: از زمانی که این خبر را شنیدم همچون موشک شده ام.

بر اساس این گزارش، المشنوق حدود یک هفته قبل و هنگام سرکشی از روند اجرای برنامه امنیتی در ضاحیه جنوبی بیروت در پاسخ به سووالی تاکید کرد که سلاح حزب الله بخشی از راهبرد دفاعی لبنان است و در چارچوب برنامه امنیتی قرار ندارد.

این اظهارات المشنوق علاوه بر اشرف ریفی بار دیگر با واکنش کباره و الضاهر مواجه شد و از وزیر کشور لبنان خواسته اند تا به سرعت اظهاراتش در باره سلاح حزب الله را پس گرفته و آن را تصحیح کند.

کباره گفت که المشنوق باید با برگزاری یک کنفرانس خبری در وزارت کشور لبنان، اظهارات خود را پس بگیرد و ما حتی صدور بیانیه را نمی پذیریم.

وی خطاب به المشنوق افزود: ما سه گانه « ارتش ، ملت و مقاومت» را رد کرده ایم آن وقت تو از سلاح حزب الله به عنوان راهبرد دفاعی یاد می کنی.

الضاهر: نگران حقوق بشر هستیم

خالد الضاهر که حرف و حدیث های زیادی در باره ارتباط او با باندهای خفته تروریستی تکفیری در لبنان وجود دارد، مهار شورش این تروریست ها توسط وزارت کشور و نیروهای امنیت داخلی (پلیس) تحت رهبری همپیمانان لبنانی آل سعود را محکوم کرده و گفته است که نگران حقوق بشر است.

وی با اعتراض به بازداشت تروریست های تکفیری که با صراحت به اقدامات تروریستی اعتراف کرده اند، خواستار آزادی فوری آنها شد.

الضاهر خطاب به سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی تاکید کرد که آماده است برای دفاع از آنان خونش ریخته شود.

وی تصریح کرد: نهاد المشنوق وزیر کشور لبنان اعلام کرد که سلاح حزب الله بخشی از راهبرد دفاعی است که در جلسات گفت وگو به ریاست میشل سلیمان رییس جمهوری سابق به تصویب رسیده است، اما آقای وزیر این حرف شما برای ما بسیار خطرناک است و از فراکسیون المستقبل می خواهم با این تصمیم مخالفت کند.

الضاهر همچنین بر مخالفت شدید خود با نبرد حزب الله با تروریست های تکفیری داعش و جبهه النصره در مرزهای لبنان و سوریه برای دفاع از لبنان تاکید کرد و افزود که باید جلوی حزب الله را بگیریم.

کباره نیز خطاب به وزیر کشور لبنان گفت: المشنوق فکر می کند که اسکندر فاتح بزرگ است، در حالیکه نزدیکانش با دروغپردازی درصدد هستند او را قهرمان نشان دهند و حتما برای فتح زندان رومیه باید جایزه صلح نوبل را هم بگیرد.

این واکنشها واقعیت اردوگاه همپیمانان آل سعود در لبنان را روشن می کند ، آنهاییکه به یکدیگر هم رحم نمی کنند، چه برسد به نیروهای مخلص رزمنده حزب الله که برای حمایت از کشور و ملت شان و محور مقاومت ضد صهیونیستی جان خود را تقدیم می کنند.

البته امثال اشرف ریفی، سمیرجعجع ، کباره و الضاهر معلم هایی مانند بنیامین نتانیاهو و سلمان بن عبدالعزیز دارند که برای قبضه قدرت حاضرند برادر و پسر برادر و نزدیک ترین افراد به خود را قربانی کنند و از سر راه بردارند.

کد خبر 293965

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha