همشهری آنلاین: دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس و رهبر حزب محافظه کار با اشاره به احتمال حمایت ملی گراهای اسکاتلندی از حزب کارگر در انتخابات هفتم ماه می، هشدار داده است که رای دهندگان انگلیسی تنها ۱۰ روز وقت دارند که اتحاد این کشور را حفظ کنند.

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس

به گزارش ایرنا، وی در گفت وگو با روزنامه تایمز که روز سه شنبه منتشر شد، مجددا در حمله ای آشکار به نیکلا استروجن رهبر حزب ملی اسکاتلند گفت که وی تنها به دنبال کسب بهترین ها برای اسکاتلندی ها است و نه کل بریتانیا.

کامرون که در جریان مبارزات انتخاباتی اش همواره تاکتیک 'اسکاتلند هراسی' علیه حزب کارگر استفاده کرده است، گفت حزب محافظه کار به دنبال پیروزی قاطع در انتخابات است و نتیجه ای غیر از آن موفقیت بشمار نمی آورد.

وی اضافه کرد: وظیفه من در ده روز باقی مانده، پیروزی قاطع حزب محافظه کار در انتخابات و نجات بریتانیا ( از خطر تجزیه شدن بدلیل قدرت گرفتن حزب ملی اسکاتلند) است.

کامرون در مصاحبه با روزنامه تایمز تأکید کرد که حزب ملی اسکاتلند نمی خواهد که انگلیس یا دولت لندن موفق شود. آنها دقیقاً هدفی متضاد را دنبال می کنند. حزب ملی اسکاتلند تنها به فکر دستیابی به بهترین ها برای اسکاتلند است و بقیه کشور انگلیس برای آنها مهم نیست، چرا که نمی خواهند اسکاتلند بخشی از انگلیس باشد.

وی همچنین از سخنان اخیر 'ترزا می' وزیر کشور انگلیس حمایت کرد که مدعی شده بود نفوذ اسکاتلندی های ناسیونالیست در دولت کارگری آینده می تواند سبب بزرگترین بحران قانون اساسی در این کشور از سال 1936 میلادی شود.

حملات رهبران حزب محافظه کار به حزب ملی اسکاتلند خصوصا رهبر آن 'نیکلا استروجن ' و هشدارهای مکرر آنها درخصوص ائتلاف این حزب با حزب کارگر در حالی صورت می گیرد که 'اد میلیند' بارها احتمال این ائتلاف را رد کرده است.

در آخرین مناظره تلویزیونی رهبران احزاب سیاسی، 'نیکلا استروجن' رهبر حزب ملی اسکاتلند با اشاره به عدم توانایی حزب کارگر برای پیروزی قاطع در انتخابات پارلمانی، خطاب به 'اد میلیبند ' رهبر این حزب گفت که آماده است با حمایتش، کلید 'داونینگ استریت' در دست هایش قرار دهد .

وی گفت: اگر رهبر حزب کارگر این حمایت را رد کند، رای دهندگان انگلیسی اشتباهش را که منجر به از دست دادن آخرین فرصت برای شکست دادن حزب محافظه کار شد، فراموش نخواهند کرد.

رهبر ملی گراهای اسکاتلند افزود که شرط وی برای حمایت از حزب کارگر این است که این حزب خط و مرز خود را با سیاست های ریاضتی مشخص کرده و مانع از کاهش هزینه ای رفاهی و عمومی شود .

'اد میلیبند' رهبر حزب کارگر در پاسخ به پیشنهاد رهبر حزب ملی اسکاتلند، به صراحت گفت که حزبش نمی تواند با حزبی ائتلاف کند که رهبرش خواهان جدایی اسکاتلند و تجزیه بریتانیا است.

وی خطاب به استروجن گفت: من به طور پایه ای با رهبر حزب اسکاتلند مخالف هستم . شما برگزاری دومین همه پرسی استقلال را برای پنج سال آینده رد نکرده اید .

به نظر می رسد استفاده حزب محافظه کار از تاکتیک خطرناک 'اسکاتلندهراسی' که می تواند سبب تشدید احساسات ناسیونالیستی در میان اسکاتلندی ها شود، ناشی از وضعیت پیچیده انتخاباتی کنونی انگلیس است.

گفته می شود انگلیس با غیر قابل پیش بینی ترین انتخابات از دهه 1970 میلادی روبه رو شده است و اکثر نظرسنجی ها نشان می دهد که رقابت حزب کارگر و حزب محافظه کار بسیار نزدیک به هم بوده و هیچکدام از آنها قادر به کسب اکثریت آرا در این انتخابات نخواهند بود.

با توجه به این وضعیت، حمایت احزاب کوچکتر سیاسی همانند حزب ملی اسکاتلند ویا حزب استقلال بریتانیا ( یوکیپ) که در سال های اخیر رشد ومحبوبیت قابل ملاحظه ای یافته اند، می توانند در سرنوشت انتخابات و تشکیل دولت آینده انگلیس بسیار تاثیر گذار باشند.

براساس آخرین نظرسنجی ها میزان محبوبیت حزب ملی اسکاتلند از زمانی که مردم اسکاتلند به استقلال این کشور از انگلیس رأی منفی دادند، به طور چشمگیری افزایش یافته است و در این میان، 'نیکلا استروجن' رهبر این حزب آشکارا بیان داشته، مصصم است تا حزب محافظه کار را از اریکه قدرت پایین بکشد و در این راستا در نظر دارد با همکاری حزب کارگر مانع از بازگشت محافظه کاران به قدرت شود.

حزب ملی اسکاتلند همچنین تأکید کرده است که نهادهای کنونی انگلیس دارای کارایی لازم نیستند و در صورت پیروزی در انتخابات پارلمانی، تغییرات زیادی را در سراسر بریتانیا اجرا خواهد کرد.

انتخابات عمومی انگلیس که پنجاه و ششمین انتخابات پارلمانی این کشور از سال 1801 میلادی بشمار می آید، قرار است در هفتم ماه می ( 17 اردیبهشت ) برگزار شود و حزب پیروز سکان دولت این کشور را به مدت پنج سال در دست خواهد گرفت.

با توجه به نظرسنجی های صورت گرفته، تا این لحظه هیچ حزبی نمی تواند اکثریت کرسی های مجلس عوام به دست آورد، و در صورت تحقق این مساله، پیش بینی می شود همانند انتخابات سال 2010 میلادی، مجلس بعدی، به اصطلاح معلق شود و دو یا چند حزب ناچار شوند با هم ائتلاف کنند و دولت بعدی انگلیس را شکل دهند.

کد خبر 293617

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha