همشهری آنلاین: روزنامه‌ گاردین محتوای نامه سال ۲۰۰۷ نخست‌وزیر پیشین بریتانیا به دیکتاتور پیشین لیبی را فاش کرد. بلر در این نامه قذافی را با نام کوچک صدا کرده و از همکاری‌های امنیتی بین دو کشور ابراز خشنودی کرده است.

افشای نامه صمیمانه‌ تونی بلر به معمر قذافی

به گزارش دويچه وله، شنبه (۲۴ ژانویه) روزنامه‌ی "گاردین" نامه‌ای را فاش و منتشر کرد که نشان می‌دهد تونی بلر، نخست‌وزیر پیشین انگليس، روابط تنگاتنگی با معمر قذافی، دیکتاتور پیشین لیبی، داشته و از او بابت "همکاری مشترک سازنده" میان سازمان‌های امنیتی و جاسوسی دو کشور تشکر کرده است.

تونی بلر در این نامه قذافی را با اسم کوچک خطاب کرده و از او با عنوان "معمر عزیز" نام برده است. او نامه را با "بهترین آرزوها، دوست همیشگی‌ات بلر" امضا کرده است.

این نامه در میان هزاران سند و مدرک در قصر ریاست‌جمهوری لیبی بعد از سقوط رژیم قذافی پیدا شده است. بررسی هزاران سند و مدرک به دست آمده از ادارات دولتی و ساختمان‌های ریاست‌جمهوری در دوران زمامداری قذافی کماکان ادامه دارد.

این نامه نیز همچون دیگر اسنادی که از مجموعه‌ی ساختمان‌های اداری لیبی به دست آمده، نشان می‌دهد که دستگاه‌های امنیتی قذافی چندین سال با اجازه و اطلاع دولت بریتانیا در خاک بریتانیا فعال بودند. شمار قابل توجهی از مخالفان و منتقدان رژیم قذافی در خاک بریتانیا در تبعید به سر می‌بردند.

ماموران امنیتی دستگاه‌های دولت قذافی بسیاری از مخالفان دولت را در خاک بریتانیا زیر نظر داشته و گاه آن‌ها را تهدید کرده یا به آن‌ها پیشنهاد همکاری و جاسوسی از دیگر مخالفان به نفع رژیم قذافی می‌دادند.

تونی بلر در نامه یادشده از "همکاری عالی" ماموران امنیتی لیبی با همتایان بریتانیایی خود تشکر کرده و ابراز امیدواری کرده که همکاری مشترک لیبی و بریتانیا برای مقابله با فعالیت‌های "ضد تروریسم" افزایش یابد.

بلر در نامه‌ی خود "با تاسف" به قذافی خبر داده که دولت بریتانیا موفق نشد دادگاه را راضی کند تا به نفع اخراج چندین مخالف دولت لیبی و پس فرستادن آن‌ها به لیبی رای دهد.

نخست‌وزیر پیشین بریتانیا تاکید کرده که شخصا از تصمیم دادگاه "بسیار متاسف" شده است و تاکید کرده که از وکلای دولت پرس‌وجو خواهد کرد تا امکان اعتراض به رای دادگاه را بررسی کنند.

بلر همچنین ابراز امیدواری کرده که تصمیم دادگاه بریتانیایی خدشه‌ای را متوجه روابط خوب لیبی و بریتانیا و همکاری دو دولت نکند.

بررسی "گاردین" نشان داد که دولت لیبی تقاضا داشت چند مخالف دولت را که در بریتانیا پناهنده بودند و با یک مخالف قذافی در ارتباط بودند، برای بازجویی و محاکمه به لیبی فرستاده شوند.

"گاردین" می‌گوید وکلای دولت به شیوه کمابیش محرمانه تلاش فراوان کردند تا دادگاه به نفع خواسته‌ی دولت لیبی رای دهد. دادگاه اما تمکین نکرد و با ارسال این چند نفر به لیبی مخالفت کرد.

روزنامه‌ی "گاردین" اعلام کرد که پرسش‌هایی را به دفتر تونی بلر ارسال کرده و از جمله پرسیده است که چرا ماموران امنیتی قذافی اجازه‌ی فعالیت در خاک بریتانیا داشتند؟ چرا تونی بلر در نامه‌ی خود از "نقش سازنده‌" دیکتاتور لیبی در "مساله پس فرستادن آن چند نفر" تشکر کرده است؟ از دیگر سوال‌های آن‌ها نقش سازمان اطلاعاتی "ام‌آی‌۶" در تلاش برای بازگرداندن مخالفان قذافی به لیبی است.

این روزنامه‌ی بریتانیایی گزارش داد که دفتر تونی بلر در جواب بار دیگر اطلاعیه‌ای را ارسال کرد که ماه گذشته بعد از انتشار گزارش شکنجه‌های سازمان سیا در آمریکا منتشر کرده بود.

در اطلاعیه مزبور دفتر نخست‌وزیر پیشین بریتانیا تاکید کرده که تونی بلر همواره مخالف اعمال شکنجه در بازجویی از افراد بوده و این مسئله را همواره در مجامع عمومی و خصوصی اعلام کرده است.

دفتر تونی بلر حاضر نشده به هیچ یک از سوال‌های مشخص "گاردین" پاسخ شفافی دهد. از بعد از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر، همکاری‌های امنیتی میان دولت‌های وقت بریتانیا و لیبی بیشتر شد. بریتانیا همواره از تصمیم برای گسترش همکاری با لیبی دفاع کرده و مدعی است که این همکاری مانع از آن شد که قذافی سلاح کشتار جمعی بسازد.

کد خبر 285232

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha