یکشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۴:۱۲
۰ نفر

گروه بورس: شرکت مپنا از ابتدای تأسیس تاکنون در یک رقابت شدید و با حضور در مناقصات، طرح‌های خود را دریافت کرده، بنابراین اینگونه نیست که با واگذاری سهام این شرکت در بورس، دولت روند اعطای پروژ‌ه‌ها را به مپنا همانند شرکت صدرا متوقف کند.

این گفته‌های موسی زمان مدیرعامل شرکت مدیریت طرح‌های نیروگاهی ایران(مپنا) است که در آستانه واگذاری سهام این شرکت در بورس در جمع خبرنگاران مطرح شد.

رفان این گفته‌ها را در پاسخ به این پرسش که چه تضمینی وجود دارد دولت پس از واگذاری سهام مپنا در بورس پروژه ای به این شرکت واگذار نکند و مپنا نیز به سرنوشت صدرا دچار شود بیان‌کرد.

وی افزود: اساساً ما یک شرکت کاملاً دولتی نیستیم که دولت بخواهد پس از واگذاری سهام طرح‌ای را به ما اعطا نکند از طرف دیگر شرکت مپنا یک شرکت پیمانکاری نیست.

وی تاکید کرد: ما از بدو تأسیس در یک رقابت شدید در مناقصات متعدد شرکت کرده‌ایم و طرح‌های خود را به دست آورده‌ایم بنابراین از نظر روند کاری هیچ اتفاقی در آینده به لحاظ دریافت طرح رخ نخواهد داد و همان روال سابق ادامه می‌یابد.

مدیرعامل مپنا با بیان اینکه این شرکت جزء معدود شرکت‌هایی است که قادر به ساخت نیروگاه است گفت: متجاوز از 75 درصد از درآمد مپنا از محل تولید تجهیزات نیروگاهی به دست می‌آید و 25درصد مابقی آن مربوط به کارهای پیمانکاری و نصب تجهیزات خودمان است.

وی با بیان اینکه مپنا رقیب داخلی ندارد گفت: رقبای ما بیشتر شرکت‌های خارجی هستند مانند شرکت زیمنس آلمان، آلستوم فرانسه و آلساندو ایتالیا. در گذشته نیز شرکت‌هایی مانند جنرال الکتریک آمریکا و چند شرکت ژاپنی رقیب مپنا بودند که اکنون هیچ فعالیتی در داخل ایران ندارند.

برنامه افزایش سرمایه

موسی رفان درباره وضعیت سرمایه و میزان سودآوری شرکت مپنا گفت: ما براساس یک برنامه زمان‌بندی سه ساله قصد داشتیم تا سرمایه شرکت را به هزار و 50 میلیارد تومان افزایش دهیم که تاکنون دوسوم  این کار انجام شد و اکنون سرمایه مپنا به 795 میلیارد تومان رسیده است و ظرف دو سال آینده مابقی این افزایش سرمایه اعمال خواهد شد.

وی افزود: سود پیش‌بینی شده(EPS) برای سال 86 مبلغ 30 تومان در نظر گرفته شده است.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا برای سال 86 فقط50 درصد سود بین سهامداران تقسیم خواهد شد گفت: علت این موضوع این است که مابقی سود برای انجام  افزایش سرمایه بعدی ذخیره خواهد شد. مدیرعامل شرکت مپنا درباره طلب 258 میلیارد تومانی این شرکت از دولت گفت: این یک موضوع طبیعی است و ما هر ساله با کارفرماهای خود چنین مبادلاتی را داشته‌ایم، طبیعتاً باتوجه به فعالیت‌هایمان ممکن است مطالباتی داشته باشیم.

وی افزود: به طور مثال ما در اواخر سال 84 از کارفرمای اصلی‌مان یعنی سازمان توسعه برق 600 میلیارد تومان طلب داشتیم که این بدهی تا انتهای سال تسویه شد. در حال حاضر نیز کارفرمای ما متعهد شده  بدهی 258 میلیارد تومانی خود را تا انتهای پاییز پرداخت کند.

طرح‌های آینده

مدیرعامل شرکت مپنا در ادامه به تشریح وضعیت طرح‌های این شرکت پرداخت و گفت: برنامه ما این است که تا انتهای سال جاری به میزان 3 میلیارد یورو طرح دریافت کنیم که در 5 ماهه اول امسال 2 میلیارد یوروی آن را به دست آورده‌ایم.

وی تاکید کرد: از فروردین ماه امسال طرح «یوتولیتی فجر2» که قراردادی با شرکت ملی صنایع پتروشیمی است آغاز شده است و طرح‌های بعدی ما عبارتنداز: طرح نیروگاه انرژی  صبا در خرمشهر، نیروگاه کهنوج 1و2، نیروگاه زنجان4، توسعه پالایشگاه اصفهان، طرح توربو کمپرسورهای مورد نیاز خط انتقال سراسری گاز.

رفان در ادامه تصریح کرد: برنامه آینده ما فعالیت در دو بخش  است یکی طرح‌های نفت و گاز و دیگری فعالیت در بخش ریلی که از دو سال پیش آغاز شده و در این زمینه قراردادی را نیز با مبلغ 480میلیون یورو برای ساخت لکوموتیو برای راه آهن جمهوری اسلامی امضا کرده‌ایم که ظرف دو هفته آینده انجام می‌شود.

وی افزود: در بخش ریلی  قصد داریم تا 75 درصد از سهام شرکت واگن پارس را خریداری کنیم و در این زمینه توافقات نهایی انجام شده و مذاکرات به نتیجه رسیده است. همچنین قصد داریم یک کارخانه بازسازی لکوموتیو را در کرج خریداری کرده و در آنجا لکوموتیو بسازیم.

کد خبر 29319

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز