پنجشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۵:۰۸
۰ نفر

اصغر بادپر: بهار از پنجره داخل خزید و با خودش خواب آورد! هر کجا که پنجره‌ای باز بود همراه با نسیم بهاری، خمیازه هم آمد. اصلاً برای همین بهار بود که من از کلاس اخراج شدم، برای همین بهار پرطراوت! برای همین خواب‌آلودگی؛ خوبه؟

دوچرخه

وقتي تمام موجودات زنده و حتي درخت‌ها  از خواب بيدار مي‌شوند؛ كساني هم هستند که مثل من انرژي بدنشان را از دست مي‌دهند؛ زياد مي‌خوابند و تغيير فصلي را به بدترين شکل يعني کسالت و خواب‌آلودگي شديد تجربه مي‌كنند.

برخي از كارشناسان معتقدند كه خواب‌آلودگي در فصل بهار طبيعي است و در دسته‌‌ي اختلال‌هاي خلقي قرار مي‌گيرد و اختلال فصلي ناميده مي‌شود.

وقتي روز بلند مي‌شود

خلاصه از كلاس رياضي اخراج شدم و در كلاس‌هاي ديگر آن‌قدر چرت زدم كه مادرم مجبور شد مرا دكتر ببرد و من در مطب دكتر دليل خواب‌آلودگي‌ام را پيدا كردم. دكتر گفت: «در فصل بهار به‌دليل افزايش طول روز و تابيدن بيش‌تر نور خورشيد، در برخي افراد اختلال‌هاي خلقي ايجاد مي‌شود.

در واقع ساعت بيولوژيک بدن که با ساعت‌هاي طولاني شب در زمستان تنظيم شده، حالا در فصل بهار نمي‌تواند با طولاني‌شدن روز هماهنگ شود، براي همين بعضي‌ها به اختلال خواب از نوع پرخوابي دچار مي‌شوند.»

او گفت: «البته اين اختلال، زندگي برخي از افراد را بيش‌تر تحت‌تأثير قرار مي‌دهد. مثل افرادي که کار فکري مي‌کنند و تحرک کافي بدني ندارند.

آن‌ها به علت گردش خون ضعيف در بدن و نرسيدن اکسيژن کافي به مغز در معرض کسالت و خواب‌آلودگي بهاره قرار مي‌گيرند.»

پس ما كه نياز به درس‌خواندن و آموزش داريم، در اين دسته قرار مي‌گيريم و بيش‌تر از ديگران در معرض خواب‌آلودگي هستيم.

خون هم مقصر است!

من دانستم كه خون هم در اخراج من از كلاس مقصر است، چون يكي از علت‌هاي  اين خواب‌آلودگي به رگ‌ها و اندام داخلي بدن ما مربوط مي‌شود. دانستم كه گردش خون در بدن، در فصل زمستان و بهار تفاوت دارد.

به اين ترتيب، در فصل زمستان گردش خون در بدن کم‌تر و خون‌رساني به مغز بيش‌تر مي‌شود، اما در فصل بهار گردش خون در اندام‌ها بيش‌تر است و خون کم‌تري به مغز مي‌رود؛ به اين‌ترتيب، به دليل نرسيدن اکسيژن کافي به مغز،  فرد احساس خواب‌آلودگي بيش‌تري مي‌كند. هم‌چنين در فصل بهار مويرگ‌ها گشاد مي‌شوند و خون بيش‌تري را از خود عبور مي‌دهند. از سوي ديگر سوخت و ساز بدن در فصل بهار بيش‌تر است و مصرف اکسيژن توسط اندام‌ها باعث مي‌شود مغز، اکسيژن کم‌تري دريافت کند.

از  طرف ديگر رگ‌های خونی بدن ما قادرند با هرگونه دما خودشان را وفق بدهند. براي همين رگ‌های بدن در فصل گرما گشاد و در سرما دوباره تنگ می‌شوند. با این وجود رگ‌ها نمی‌توانند در بهار به حد کافی و با سرعت مورد نیاز، خود را با تغییرات سریع و نسبتاً شدید آب و هوایی منطبق كنند که نتیجه‌ي این حالت، ایجاد سرگیجه و سردرد در انسان است.

البته مواجهه با گرده‌ها و ترکیبات گیاهی که در فصل بهار می‌رویند، علاوه بر بروز علائم آلرژی، می‌توانند اثر خواب‌آلودگی هم داشته باشند.

بخوربخور

و در آخر من بدون گرفتن هيچ نسخه‌اي از مطب بيرون آمدم و البته قرار شد تغذيه‌ام در بهار فرق كند.

حالا مي‌دانم كه در بهار  بدن ما نیازمند تأمین انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند آهن است، چون کمبود این ماده، خون‌سازی را دچار اختلال کرده و در نتيجه‌ي روند تأمین اکسیژن مورد نیاز بدن مختل می‌شود که نتیجه آن خستگی، ضعف و افت کارایی بدن است.

براي همين خوردن روزی چهار تا پنج عدد خرما، مصرف غذاهای حاوی ویتامین ب مثل حبوبات، مصرف مایعات بین هشت تا 10 لیوان در روز و خوردن انجیر و آلو در بهبود وضعیت خواب‌آلودگی تأثیرگذار است.  علاوه‌ براين، خوردن غذاهای گرم و سنگین و عدم تحرک و فعالیت فیزیکی احساس خواب‌آلودگی را بیش‌تر می‌کند.

کد خبر 292318

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha