سه‌شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: باغبانی خانگی با عنوان پشت شیشه‌ای از جمله شیوه های گسترش کاشت گیاهان اعم دارویی و غیر دارویی در واحدهای مسکونی است که باید مورد توجه بیش‌تر مردم قرار گیرد.

رزماری

به گزارش ایرنا، این شیوه اکنون در بسیاری از کشورهای اروپایی در حال اجراست و با بهره‌گیری از این روش، مردم علاوه بر داشتن محیطی سبز و با طراوات می‌توانند از خواص گیاهان دارویی نیز بهره‌مند شوند.

به گزارش ايرنا، یکی از کارشناسان و فعالان حوزه گیاهان دارویی روز سه‌شنبه گفت: از فضاهای استفاده نشده منازل اعم از پشت شیشه پنجره‌ها می‌توان برای کاشت گیاهان به خصوص دارویی استفاده کرد.

مهدی فرخوی با اشاره به این که گیاهان دارویی از زیبایی و جذابیت بالایی برخوردار هستند اظهار کرد: آویشن، رزماری و اسطوخودوس از جمله گیاهان دارویی هستند که به راحتی می‌توان آن‌ها را در فضاهای نزدیک به پنجره در داخل آپارتمان‌ها پرورش داد.

وی بیان کرد: مصرف برخی از گیاهان دارویی (خصوصا به صورت تازه) براساس تجویز پزشکان به افراد مبتلا به برخی از بیماری‌ها توصیه می‌شود که این افراد به‌راحتی می‌توانند گیاهان مورد نیاز را به صورت گلدانی در آپارتمان، باغچه خانگی و یا محوطه بالکن پرورش داده و سپس آن‌ها را مصرف کنند.

این فعال حوزه گیاهان دارویی به خواص گیاه رزماری اشاره کرد وگفت: بوی زهم مرغ و ماهی با چند برگ از این گیاهان دارویی برطرف می‌شود که این موضوع از جمله خواص آن است که این گیاه در خارج از کشور به صورت کاملا رایج و فراوان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی به استفاده بهینه فضای بالکن واحدهای مسکونی به خصوص در شهر تهران تاکید کرد و گفت: از سقف، دیوار و نرده جلوی بالکن می‌توان برای کاشت برخی از گیاهان از جمله توت فرنگی و گوجه فرنگی استفاده کرد.

وی ادامه داد: آپارتمان‌نشینان معمولا به بهانه کمبود فضا از پرورش و نگه‌داری گیاهان طفره می‌روند که این تصور نادرست است و از فضاهای بلااستفاده می‌توان برای پرورش گیاهان استفاده کرد.

فرخوی با اشاره به این که واحدهای آپارتمانی فراوانی در شهر تهران وجود دارند که اکثر آنها دارای بالکن هستند و از این فضا کم‌تر برای پرورش گیاهان استفاده می شود گفت: معمولا در این مکان ابزار و لوازم بلااستفاده نگه‌داری می شود که فضای نامناسبی را فراهم آورده است.

وی با اشاره به این که به‌طور معمول گیاهان دارویی نیاز به مراقبت کمتری نسبت به سایر گیاهان دارند افزود: نداشتن شناخت و آگاهی مهم‌ترین دلیل نگهداری نکردن گیاهان به خصوص گیاهان دارویی در منازل است.

وی اظهار کرد: در سال‌های گذشته در ایران، گیاه برای استفاده کاشته می‌شد اما امروزه آن را بیش‌تر برای زینت و زیبایی می کارند که این نگاه باید تغییر کند تا شهروندان در باغچه‌ها و سایر فضای واحدهای مسکونی گیاهان مورد نیاز را بکارند.

کد خبر 292179

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha