همشهری آنلاین: پژوهشگران مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، دو رقم هیبرید ذرت را عرضه کرده‌اند که علاوه بر نیاز کم به آبیاری، مقاوم بوده و تحمل بالایی در برابر دو آفت ذرت دارند.

تولید ذرت زودرس متناسب با شرایط خشکسالی

به گزارش ايسنا، دکتر زیبنده دهقان‌پور، مجری طرح با اشاره به تولید دو رقم هیبرید ذرت متوسط - زودرس با نام دهقان و رقم هیبرید زودرس فجر گفت: بذر این ارقام سال‌ها پیش معرفی شدند که برای خالص‌سازی لاین‌های این بذرها 7 سال و برای آزمایش‌های مقایسه‌ای در کرج و سایر مناطق شش سال زمان صرف شده است.


وی زودرس بودن را از ویژگی‌های این لاین‌ها ذکر کرد و افزود: ارقام بذرهای تولید شده بین 15 تا 25 روز زودتر می‌رسند و از این رو نیاز به آب کم‌تری دارند و با توجه به شرایط خشکسالی و بحران کم آبی در کشور این ارقام مورد توجه وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

دهقان پور، با بیان این که ارقام زودرس سه تا چهار بار نسبت به ارقام دیررس آب کم‌تری نیاز دارند، ادامه داد: این ارقام در هر بار آبیاری حدود سه تا چهار هزار متر مکعب آب کم‌تری نسبت به ارقام دیررس نیاز دارند.

وی ادامه داد: کشت ارقام دیررس معمولا با فصل سرما و بارش‌های پاییزه مواجه می‌شوند که این امر باعث کاهش افت کیفیت ذرت خواهد شد؛ به گونه‌ای که دانه ذرت نمی‌تواند به طور کامل خشک شود؛ از این رو نیاز به دستگاه‌های خشک‌کن است.

مجری طرح با تاکید بر این که رطوبت بالا موجب افت کیفیت کاشت ذرت خواهد شد، اضافه کرد: این در حالی است که لاین هیبرید ذرت تولید شده علاوه بر آن که در زمان رطوبت مناسب و مطلوب برداشت می‌شود، موجب می‌شود که کشت پاییزه نیز با تاخیر مواجه نشود.

به گفته وی ارقام دیررس معمولا سبب خواهد شد تا کشت پاییزه (گندم و جو) با تاخیر مواجه شود که این امر کاهش کیفیت گندم و جو را به همراه دارد و عملکرد گندم را کاهش می‌دهد.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر به سایر ویژگی‌های این ارقام بذر ذرت اشاره کرد و یادآور شد: ارقام هیبریدی تولید شده نیاز به زمان مشخصی برای کشت ندارد به گونه‌ای که تا اوایل تیر ماه در اکثر مناطق کشور قابل کشت است و در رطوبت مناسب برداشت می‌شود.

وی این مزیت را زمینه‌ای دانست تا کشاورز با انتخاب زمان مناسب اقدام به کشت ذرت کند و اضافه کرد: علاوه بر آن محصولات این ارقام از کیفیت بالاتری برخوردار است.

دهقان پور، این ارقام را مناسب شرایط خشکسالی کشور توصیف کرد و توضیح داد: در سال گذشته در کرمانشاه 10 هزار هکتار سطح زیر کشت به دلیل کمبود آب کاهش یافت که استفاده از این بذرهای تولید شده زارعان را یاری خواهد کرد تا در شرایط مناسب‌تری به کشت این محصول بپردازند.

مجری طرح به بیان تکنیک‌های تولید این ارقام پرداخت و با تاکید بر این که ذرت یک گیاه "دگر گشن" است یادآور شد: لاین‌های مورد نظر باید دارای یک پدر و یک مادر باشد که برای تولید پدر و مادر هر لاین باید ذرتی که گرده‌افشانی باز دارد را وادار به "خودگشنی" کنیم تا پدر و مادر را تولید کنیم.

وی ادامه داد: پس از این مرحله در خصوص این که تلاقی کدام مادر با کدام پدر موجب ترکیب بهتر و عملکرد مطلوب‌تر خواهد شد، هفت سال مطالعه انجام شد تا بتوانیم لاین‌های مورد نظر را خالص‌سازی کنیم.

به گفته مجری طرح، هر سال، در مزارع، لاین مورد نظر کشت شد و با انجام فرآیند "خودگشن"، پدر و مادرهای هر لاین به صورت ضعیف تولید شدند که با تلاقی آن‌ها فرزندانی عرضه شد که عملکرد بهتری نسبت به پدر و مادر خود داشتند.

وی ادامه داد: برای انتخاب بهترین لاین آزمایشات مقایسه‌ای ارقام انجام شد که بر اساس استانداردهای موجود در کشور اقدام به مقایسه ارقام به منظور انتخاب بهترین آنها به لحاظ عملکردی و پایداری شد.

دهقان پور با بیان این که در این تحقیقات ارقام بسیاری از ذرت مورد مقایسه قرار گرفتند، گفت: برای هر مقایسه حدود 10 تا 20 رقم ذرت مورد بررسی قرار گرفتند.

استادیار موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، به مزایای ارقام هیبرید ذرت متوسط- زودرس دهقان (ذرت دانه‌ای سینگل کراس کرج 400) و هیبرید ذرت زودرس فجر (ذرت دانه‌ای سینگل کراس کرج 260) اشاره کرد و اظهار داشت: هر دو این ارقام مقاوم به بیماری سیاهک و فوزاریوم (پوسیدگی ذرت) هستند.

این محقق به بیماری سیاهک اشاره کرد و گفت: سیاهک، یک بیماری قارچی است که در صورت ابتلا، توده سیاهی بر روی ساقه و یا ذرت می‌نشیند و در نهایت پودر سیاهی بر روی ذرت ایجاد می‌کند.

کد خبر 294175

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha