همشهری آنلاین: معاون پژوهشکده ملی گل و گیاه زینتی محلات گفت: با توجه به کاهش بارندگی و افت سفره‌های زیرزمینی، جایگزینی گیاه آتروپیلکس به جای ترون و شمشاد باعث طراحی متنوع و توسعه فضای سبز و صرفه‌جویی در منابع آبی می‌شود.

جایگزینی گیاه آتروپیلکس به جای ترون و شمشاد در فضای شهری

به گزارش ايرنا، محمدرضا شفیعی روز سه‌شنبه گفت: گونه گیاهی آترویپلکس که مقاوم به خشکی و سازگار با محیط است به منظور افزایش تولید مرتع، افزایش پوشش گیاهی و ذخیره نزولات جوی در کشور تولید و کاربرد دارد.

وی با بیان این که در حال حاضر آتروپیلکس برای طرح‌های بیان‌زدایی در سطح کشور کاربرد دارد و در فضای سبز تاکنون هیچ گونه کاربردی نداشته است، افزود: بر اساس ارزیابی و طرح‌های پژوهشی مشاهده‌ای گیاه آتروپلیکس بهترین گونه مقاوم به خشکی برای فضای سبز است.

شفیعی اظهارکرد: آتروپیلکس گونه گیاهی بومی بسیار مقاوم به خشکی، زیبا و دارای رنگ سبز و نقره‌ای است که با عنوان پرچینه سبز در برابر بی‌آبی خشک نمی‌شود و برای شادابی و طراوت بیشتر نیاز به آب بسیار کمی دارد.

وی اظهارکرد: نیاز آبی این گیاه یک دهم گونه‌های رایج و آب‌بر مورد استفاده در فضای سبز کنونی است.

شفیعی بیان کرد: در حال حاضر گونه‌های گیاهی که برای فضای سبز شهری در مناطق خشک و نیمه خشک مورد استفاده قرار می‌گیرند از تنوع بالایی برخوردار نیستند و بسیاری از آنها به خشکی حساس بوده و نیاز آبی بالایی دارند.

وی گفت: استفاده از آتروپیلکس تحول چشمگیری در زیبایی طراحی و توسعه فضای سبز کشور ایجاد می‌کند و امکان افزایش این فضاها افزایش می‌دهد.

معاون پژوهشکده ملی گل و گیاه زینتی محلات گفت: برای مقابله با بحران آب، طرح دستیابی به بذرهای چمن مقاوم به خشکی به جای بذرهای خارجی نیز از زمستان پارسال در حال مطالعه است.

پژوهشکده ملی گل و گیاه زینتی محلات در سال 1375 راه‌اندازی شد و کار هدایت تحقیقات به لحاظ فنی در کشور را دنبال می کند و بخش تحقیقات، رسالت بررسی‌های علمی در زمینه حل موانع علمی و فنی مرتبط با توسعه کمی و کیفی تولید گل و گیاهان زینتی کشور را عهده‌دار است.

نتایج علمی و فنی این مطالعه‌ها از طریق ارائه گزارش نهایی، مقالات، نشریات فنی و ترویجی، انتقال یافته‌های تحقیقاتی به مزرعه ترویجی و الگویی با همکاری بخش ترویج و دوره‌های آموزشی در اختیار بهره‌برداران قرار می‌گیرد.

شهرستان محلات از توابع استان مرکزی با یک هزار هکتار مزرعه گل و گیاه به پایتخت گل ایران شهرت دارد.

کد خبر 306518

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha