سه‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: بانک گیاهی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با کمک دانش و توان متخصصان خود موفق به راه‌اندازی "بانک گیاهان درون شیشه‌ای" در کشور شد.

به گزارش ایسنا، دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در مورد راه‌اندازی این کلکسیون گفت: تکنیک کشت بافت گیاهی (In vitro culture of higher plants) این امکان را فراهم می‌کند تا بتوان ریزنمونه‌های گیاهی شامل سلول، بافت و اندام گیاهی را در شرایط استریل و کنترل شده، تولید و به دور از عوامل تنش‌زای زنده و غیرزنده، برای مدت زمان طولانی حفظ و نگهداری و در نهایت احیا کرد.

در این شرایط می‌توان انواع ریزنمونه‌های گیاهی از جمله ریزنمونه‌های عاری از بیماری، بافت کالوس، ریزنمونه‌های ترنسفرم شده و یا گیاهان باززایی شده از اندام‌های مختلف و... حاصل از انواع گونه‌های گیاهی بومی و غیر بومی را که با اهداف مختلف در شرایط درون شیشه‌ای به دست آمده است، حفظ و نگهداری کرد و حتی از نمونه‌های تکثیر رویشی از جمله کلکسیون درختان میوه که با هزینه و ریسک زیاد ناشی از عوامل تنش‌زا مواجه هستند، نسخه پشتیبان تهیه و نگهداری کرد.

وی خاطرنشان کرد: مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با تکیه بر کادر مجرب، فضا، امکانات و تجهیزات لازم در این خصوص، توانست برای اولین بار "بانک گیاهان درون شیشه‌ای" شامل انواع گیاهان مختلف دارویی، زینتی، سبزی، درختان میوه، گیاهان زراعی و مرتعی را که خود در برگیرنده انواع مختلف ریزنمونه گیاه است، راه‌اندازی کند. این بانک از این ظرفیت برخوردار است که به منظور تسهیل امور پژوهشی و یا تولیدی، ژرم پلاسم درون شیشه‌ای مورد نیاز افراد را در حد توان در اختیار آنها قرار دهد.

در حال حاضر بانک گیاهای درون شیشه‌ای واقع در بانک گیاهی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، انواع مختلفی از ریزنمونه‌های درون شیشه‌ای گیاهان از جمله انگور، انار، سیب زمینی، سیر، موسیر، آلوئه، ماریتیغال، کاکتوس، ارکید، آنتوریوم و ... را در کلکسیون درون شیشه‌ای خود حفظ و نگهداری می‌کند.

بر اساس این گزارش، استادان، دانشجویان، پژوهشگران و تولیدکنندگان می‌توانند در راستای ارتقای این اهداف، با مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران همکاری متقابل داشته باشند. 

کد خبر 256894
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز