آیدا ابوترابی: این‌که رؤیایت را از سنین کم بشناسی، برایش روز و شب تلاش کنی و سختی بکشی، حامیان خوب داشته باشی و امیدت را از دست ندهی،نتیجه‌اش این می‌شود که ۱۳ سالگی‌ات متفاوت می‌شود. اولین ۱۳ ساله‌ای می‌شوی که تمام دوره‌های فضایی ناسا را طی کرده‌ای و می‌خواهی جوان‌ترین کسی هم باشی که برای سفر به مریخ برنامه‌ریزی می‌کند!

دوچرخه

آلیس کارسون 13 ساله اهل آمریکاست و برنامه‌ا‌ی منظم و دقیق برای دستیابی به آرزویش یعنی سفر به مریخ دارد. اسم برنامه‌اش را «بلوبری» (گونه‌ای توت در اروپا و آمریکا) گذاشته و به چهار زبان می‌تواند صحبت کند. او که حالا به‌خاطر فعالیت‌ها و موفقیت‌هایش مشهور شده، در گفت‌وگویی اینترنتی با دوچرخه، از برنامه و اهدافش مي‌گويد. مشروح اين گفت‌وگو را بخوانيد.

‌فکر می‌کنی کی روی مریخ باشی؟

برنامه‌ام برای سال 2033 میلادی است!

برنامه‌ات تا آن زمان چیست؟

این که اول، دبیرستان را تمام کنم. بعد برای ادامه تحصیل به دانشگاه کمبریج بروم. از آن جا هم به دانشگاه بین‌المللی فضایی در استراسبورگ فرانسه خواهم رفت. بعد هم برای دکترا به دانشگاه ام‌آی‌تی در آمریکا می‌روم.

‌چه برنامه‌ی مفصل و طولانی مدتی! برای چند سال دیگر برنامه‌ات چیست؟ منظورم دو سه سال دیگر است.

می‌خواهم قبل از 18 سالگی مدرک خلبانی، غواصی و چتربازی بگیرم و برای شرکت در مأموریت‌های فضایی درخواست بدهم که اگر پذیرفته شوم، دو تا سه سال باید برایش آموزش ببینم.

چه چیزی به تو نیرو می دهد كه این همه برنامه‌ریزی طولانی مدت داشته باشی و تلاش کنی؟

همین که بدانم روزی به مریخ خواهم رفت و به آرزویم خواهم رسید، به من روحیه و انگیزه می‌دهد تا در این راه تلاش کنم.

‌دانستن چهار زبان برای رفتن به مریخ چه مزیتی دارد؟

خوب از الآن مشخص نیست همراهان من در مریخ کجایی هستند و خیلی خوب است که من لااقل به چهار زبان انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی و چینی تسلط دارم و می‌توانم با افراد بیش‌تری ارتباط برقرار کنم.

تا حالاچه دوره‌های آموزشی‌اي گذرانده‌اي؟

من در کمپ‌های فضایی در کشورهای مختلف شرکت‌ کرده‌ام و کلاس‌های زیادی را گذرانده‌ام. در لحظه‌ي پرتاب شاتل‌های 132، 134 و 135 هم حضور داشته‌ام که همگی خیلی تجربه‌های جذاب و جالبی هستند.

‌کمپ‌ فضایی چه جور جایی است؟

محیطی آموزشی است که در آن‌ها درباره‌ی تاریخچه و مأموریت‌های شبیه‌سازی‌شده‌ي فضایی صحبت می‌شود و کلی به کودکان و نوجوانان توضیحات علمی و جذاب داده می‌شود. مثلاً یکی از این کمپ‌ها در فلوریدای آمریکا شبیه یک ناو هواپیمابر است. در این محیط یاد می‌گیری چه‌طور باید پرواز کنی، مأموریت را انجام دهی، مسافت و میزان سوخت را مشخص کنی و به‌طور کلی همه‌چیز را درباره‌ي یک پرواز واقعی تجربه می‌کنی!

تجربه‌ات از بودن در محیط پرتاب موشک چه حسي به تو داده است؟

با این‌که خیلی اتفاق کوتاهی است، اما واقعاً تجربه‌ي عجیبی است. سر و صدا و لرزش‌هایی که احساس می‌کنی، شگفت‌انگیز است! این که می‌بینی در هشت دقیقه یک موشک به فضا می‌رود!

‌خب، برويم سراغ سؤالي كه ممكن است تكراري باشد. چرا می‌خواهی فضانورد شوی؟

اگر خورشید از بین برود، حیات روی زمین هم تمام می‌شود. بشر برای نجات زندگی‌اش باید به سیارات و منظومه‌های دیگر راه پیدا کند. مریخ قدم اول است. شبیه‌ترین سیاره به زمین که انسان می‌تواند روی آن زندگی کند. مریخ می‌تواند به زمین دیگری برای ما تبدیل شود که برای این کار 300 سال وقت لازم است! ما راه درازی در پیش داریم اما رؤیای من این است که در این راه بتوانم کاری انجام دهم و مفید باشم.

‌به جز حیات و آینده‌ي بشر، چه‌چیز دیگری در کیهان وجود دارد که تو را به هیجان می‌آورد؟

کنجكاوی درباره‌ي این که چه‌چیزی آن‌جاست و چه‌چیزی می‌تواند باشد! هستی پر از ناشناخته‌هاست!

این که زیاد سفر می‌روی مشکلی برای درس و مدرسه‌ات ایجاد نمی‌کند؟

خب، درست است که من اغلب در سفرم، اما تلاش خودم را می‌کنم که عقب نیفتم. مدرسه هم خیلی با من همراهی می‌کند و من هم سعی می‌کنم روزهایی را که نیستم، جبران کنم و نمره‌هاي خوب بگیرم.

چرا اسم «بلوبری» را برای معرفی خودت و برنامه‌هایت انتخاب کردی؟

یک‌بار که به یکی از برنامه‌های آموزشی فضایی رفته بودم، لباس پروازی پوشيده بودم که آبی تیره بود. وقتی که مربی من را دید گفت که شبیه بلوبری شده‌ام، من هم از آن به بعد این اسم را روی خودم گذاشتم.

‌یادت هست اولین‌بار کی بود که از فضانوردشدن خوشت آمد؟

چند سال بیش‌تر نداشتم که یک برنامه درباره‌ی سفرهای فضایی در تلویزیون دیدم و از پدرم درباره‌ي ماه و مریخ پرسیدم. فکر کنم آن‌بار اولین دفعه بود كه به فکر فضانورد‌شدن افتادم.

برنامه‌ات بعد از سفر به مریخ چیست؟ نمی‌خواهی که آن‌جا ماندگار شوی؟!

نه، من به زمین برمی‌گردم و می‌خواهم سخنرانی‌های زیادی در سراسر دنیا داشته باشم و از تجربیاتم برای کودکان و نوجوانان بگویم و الهام‌‌بخش مردم باشم.

سخت‌ترین بخش تلاش براي فضانورد‌شدن چیست؟

بعد از این که برای یک مأموریت انتخاب می‌شوی، باید آموزش ببینی و بارها و بارها مأموریتت را تمرین کنی که این روند دو سه سال طول می‌کشد.

کد خبر 290042

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha