یکشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۱
۰ نفر

فضا> آیدا ابوترابی: فضانوردان به‌راحتی قابل تشخیص‌اند. البته اگر در فضا باشند! می‌پرسید چرا؟ به‌خاطر لباس‌های عجیبی که به تن‌ دارند! لباسی که اگر آن را نپوشند،کم‌ترین پیامدش معلق‌ماندن در فضا است.

لباس جدید مسافران مریخ

به‌تازگی سازمان ناسا اعلام کرده یك لباس فضایی جدید برای سفر به مریخ ساخته شده است. این لباس دومین لباسی است که برای راه‌پیمایی روی سیاره‌ی سرخ ساخته می‌شود.

به گفته‌ی سازندگان لباس فضایی، برای ساخت این‌جور تجهیزات باید از قبل پیش‌بینی کرد که فضانوردان قرار است کجا بروند و چه‌کاری انجام دهند. به این ترتیب می‌توان نیازهایشان را برآورده کرد. مثلاً برای راه‌پیمایی‌های طولانی باید راحتی و امكان حرکت دست و پاها را در نظر گرفت. یا با توجه به محلی که قرار است در آن راه‌پیمایی صورت گیرد، مقاومت لباس در برابر دما، فشار و... را سنجید. به‌خاطر همین برای سفرهای فضایی مختلف باید به فکر لباس‌های متفاوتی بود.

معمولاً لباس‌های فضایی از چندین لایه تشکیل شده‌اند. این لایه‌ها هرکدام کاربرد متفاوتی دارند؛ یکی برای محافظت از سرما، دیگری مقاومت در برابر گرما، یکی برای خراش پیدا نکردن لباس، یکی برای فشار و جالب این که همه‌ی این‌ها در نهایت نباید باعث خفگی و سنگین‌شدن بیش از حد فضانورد شوند، به‌طوری که نتواند دست و پایش را تکان دهد یا حساسیت پوستی بگیرد.

لباس جدید ناسا با نام «زد۲» (Z2) به فضانوردان این امکان را می‌دهد که مدتی طولانی راه بروند، دولا شوند و از جایی بالا بروند. این لباس در برابر ورود گرد و غبار مقاوم است و با استفاده از موادی ساخته شده که به‌راحتی سایش پیدا نمی‌کنند. هم‌چنین این لباس از خودش نور می‌دهد تا محیط اطراف فضانوردان روشن شود.

 

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۵۰

کد خبر 265446

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha