دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۸
۰ نفر

آیدا ابوترابی: خبرهای نجومی و فضایی داغِ داغ است! علم هر هفته و هر روز شاهد دستاورد جدیدی است و این موضوع به پژوهشگران نجوم‌ و دانشمندان فضایی کمک می‌کند تا با سرعت بیش‌تری به کشف راز و رمزهای آسمان بپردازند.

به بهانه‌ي روز جهاني نجوم كه 15 آوريل بود، گشتي در دنياي خبرهاي فضايي مي‌زنيم و برخي از جالب‌ترين‌هاي آن را در چند هفته‌ي گذشته برايتان مي‌آوريم تا بدانيم و آگاه باشيم كه اين علم دوست داشتني چه‌قدر از ما دور و چه‌قدر به ما نزديك است!!!

دوچرخه

شكار ايستگاه فضايي!

یکی از خبرهای دیدنی چند هفته‌ي گذشته، خورشیدگرفتگی بود. این پدیده كه در آستانه‌ی اعتدال بهاری اتفاق افتاد،  در بیش‌تر نقاط اروپا به‌صورت جزئی قابل مشاهده بود. عکاسان زیادی برای ثبت این پدیده دست به دوربین شدند و تصاویر زیبایی ثبت کردند. مثل همین عکس که در کشور اسپانیا گرفته شده و عبور ایستگاه بین‌المللی فضایی روی آن شکار شده است!

دوچرخه

وقت‌گذراني در فضا!

«فضانوردان در ایستگاه فضایی چه کارهایی انجام می‌دهند؟!» این سؤال خیلی از ماست وقتی‌که به زندگی فضانوردان در فضا فکر می‌کنیم. در جواب آن باید گفت آن‌ها هم مثل ما اوقات فراغت دارند و به کارهای مورد علاقه‌شان می‌پردازند؛ البته تا جایی که امکان انجام آن‌ها فراهم باشد! «تری وتس» یکی از فضانوردان علاقه‌مند به عکاسی در ایستگاه است که به ورزش بیس‌بال هم علاقه دارد. تری قصد دارد از همه‌ی ا ستادیوم‌های بیس‌بال عکس بگیرد. او عکس‌هایش را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کند و از مردم می‌خواهد حدس بزنند این استادیوم مربوط به چه شهری است؟!

دوچرخه

طولاني‌ترين سفر فضايي!

سه فضانورد روس قرار است برای 12 ماه در ایستگاه بین‌المللی فضایی باشند. این طولانی‌ترین سفر فضایی پیوسته‌ی انسان تاکنون است. یکی از مأموریت‌های مهم فضانوردان در این سفر، کسب اطلاعات برای سفر به مریخ است. دانشمندان با بررسی شرایط و اثرات فضا بر روی انسان می‌توانند برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای سفرهای طولانی‌تری هم‌چون سفر به مریخ داشته باشند. ضعف بینایی و مشکلات استخوانی یکی از مسائل نگران‌کننده برای فضانوردان است. جالب است بدانید آن‌ها برای رسیدن به ایستگاه بین‌المللی فضایی که در فاصله‌ی 400 کیلومتری زمین است، شش ساعت در راه بودند!

دوچرخه

چه خبر از موجودات فضايي؟

دانشمندان علوم فضایی اعلام کردند تا سال 2025 میلادی نشانه‌هایی از موجودات فضایی پیدا خواهد شد! «الن استفان» یکی از دانشمندان سازمان ناسا در اين باره گفته است: «ما از لحاظ تحقیقات در مرحله‌ی خوبی هستیم و در سال‌های گذشته، در حد قابل توجهی پيشرفت كرده‌ایم. تا دهه‌ی آینده اين احتمال بالا مي‌رودکه بتوانيم خارج از کهکشان راه شیری سیاره‌ای معرفي كنيم كه شامل آب و موجودات فضایی است!»

دوچرخه

بستني شكلاتي در مريخ

این عکس یک بستنی با روکش شکلات نیست! عکسی است که مریخ‌نورد «کنجکاوی» به تازگی از سطح مریخ گرفته و به زمین مخابره کرده است. این سطح پوشیده از مواد معدنی است و به باور دانشمندان چیزی شبیه بستنی است! مريخ‌نورد کنجکاوی (Curiosity)، کاوشگری به اندازه‌ی یک ماشین است که از سال 2012 ميلادي روی مریخ می‌چرخد و اطلاعات جمع می‌کند.

دوچرخه

يادي از مهاجمان فضايي

اسپيس اينويدرز (Invaders  Space) يك بازي قديمي به معني مهاجمان فضايي است كه اين موزاييك رنگي با الهام از آن ساخته شده است. اين بازي ويدئويي كه در سال 1978 ميلادي ساخته شد و در زمان خودش طرفداران زيادي داشت، از قضا ميان فضانوردان هم دوست داشتني بوده است. اين موزاييك را به‌تازگي «سامانتا كريستوفورتي» در ايستگاه فضايي پيدا كرده و از آن اين عكس گرفته است! يك هنرمند فرانسوي هم طرح‌هايي از اين بازي را در 60 كشور دنيا به اجرا درآورده است.

کد خبر 293704

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha