مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا بااستفاده از پایه سلفی که به همراه دارد سلفی ۳۶۰ درجه‌ای از خود در میان منطقه معبر ماریاس در مریخ به ثبت رسانده‌است.

کنجکاوی

براساس گزارش تلگراف، اين روبات براي حفاري در سنگي به نام باك‌اسكين به منظور بررسي ساختار شيميايي سياره سرخ در اين منطقه به سر برده و درحال حاضر درحال بررسي نمونه‌هاي جمع‌آوري شده‌ در آزمايشگاه داخلي‌اش به سر مي‌برد.

كنجكاوي پيش از اين و در 21 مي 2015 در حين بالارفتن از ارتفاعي در اين منطقه براي تسلط بر محيط اطراف اعلام كرده‌بود اين منطقه مملو از سيليكا و هيدروژن است.

کنجکاوی

پس از حفاري در ميان سنگ‌ها اين روبات از دوربين بازوي روباتيك خود براي ثبت چندين عكس استفاده كرد كه از سرهم كردن اين تصاوير تصوير سلفي 360 درجه‌اي به دست آمده‌است. اين كاوشگر از آگوست سال 2012، زماني كه روي مريخ فرود آمد تاكنون بيش از 11 كيلومتر مسافت را پيموده‌است و درحال حاضر درون حفره‌اي عميق به نام حفره گيل قرار گرفته‌است.

در مركز اين حفره كوهي بزرگ به نام كوه شارپ قرار گرفته كه كنجكاوي در اصل درحال بالارفتن از دامنه اين كوه و بررسي سنگ‌هاي آن است. نتايج اوليه حاكي از آن هستند كه درون نمونه‌هاي جمع‌آوري شده مقدار زيادي سيليكا و هيدروژن وجود دارد. سيليكا عنصر تشكيل‌دهنده سنگ بوده و حاوي سيليس و اكسيژن است، عناصري كه در كوارتزهاي زميني نيز وجود دارند.

وجود مقدار زيادي سيليكا درون سنگ مي‌تواند نشاندهنده شرايط مناسبي براي حفظ مواد ارگانيك باستاني احتمالي باشد، كه در صورت وجود دانشمندان مي‌توانند از نزديك آنها را مورد بررسي قرار دهند. همچنين بالا بودن ميزان هيدروژن در سنگ‌ها نشان از وفور آب در اين منطقه‌است به طوري كه محققان مي‌گويند در عمق يك متري منطقه‌اي كه كنجكاوي در آن به سر مي‌برد، دو تا سه برابر بيشتر از ديگر مناطقي است كه كنجكاوي تا‌به‌حال از آنها عبور كرده‌است.

در سلفي جديدي كه كنجكاوي از خود به ثبت رسانده،‌دو تكه آبي رنگ ديده مي‌شود. اين بخش‌هاي آبي‌رنگ منطقه‌اي است كه كنجكاوي در آن حفاري انجام داده‌است.

کد خبر 304864

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha