اسدالله افلاکی: ۱۶هزار هکتار کانون بحرانی گرد و غبار در حوضه آبخیز دریاچه ارومیه شناسایی شده است.

دریاچه ارومیه

رئيس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور با اعلام اين خبر گفت: سازمان جنگل‌ها و مراتع، با استفاده از تجارب جهاني و با تكيه بر دانش متخصصان داخلي، طرح‌هاي متعددي براي مقابله با كانون‌هاي گردو غبار و احياي پوشش گياهي در حوضه آبخيز درياچه اروميه را با مشاركت‌هاي مردمي در دستور كار قرار داده است.

خداكرم جلالي كه در آخرين روز هفته منابع طبيعي به آذربايجان غربي سفر كرده بود حين بازديد از طرح‌هاي اجرا شده در حاشيه درياچه اروميه تصريح كرد: ساماندهي و مديريت چراي دام در 170هزار هكتار از عرصه‌هاي حوضه آبخيز درياچه، ايجاد پوشش گياهي با عمليات بذر‌كاري و نهال كاري در 6هز ار و 400هكتار و اجراي عمليات قرق در 7هزار و 200هكتار ازجمله طرح‌هايي است كه از دي‌ماه امسال تا بيست ويكم اسفندماه جاري با هدف مهار كانون‌هاي بحراني گرد و غبار اجرا شده است.

آنطور كه رئيس سازمان جنگل‌ها و مراتع مي‌گويد: نمك‌هايي كه با كاهش آب، از سطح درياچه سربرآورده تبخير آب درياچه را سرعت بخشيده است. به گفته جلالي، براي مهار كانون‌هاي گردوغبار و پيشگيري از شكل‌گيري كانون‌هاي جديد گردوغبار ضروري است عمليات مهار بيابانزايي و احياي مراتع در 300هزار هكتار از عرصه‌هاي حوضه آبخيز درياچه اروميه اجرا شود.

جلالي با تأكيد بر اينكه احياي درياچه اروميه اولويت سازمان جنگل‌هاست، خاطرنشان كرد: با همين رويكرد، اعتبارات لازم براي طرح‌هاي اجرا شده و در دست اجرا در حوضه آبخيز درياچه اروميه از محل اعتبار ساير طرح‌هاي سازمان جنگل‌ها تأمين شده و تا‌كنون اين سازمان بودجه‌اي از ستاد احياي درياچه اروميه دريافت نكرده است. درعين حال وي از تخصيص نخستين بخش اعتبارات در روز 20اسفندماه جاري خبر داد و گفت: اعتبارات تخصيص يافته هنوز توزيع نشده و به‌زودي اين اعتبارات دراختيار سازمان‌ها و دستگاه‌هاي ذيربط قرار مي‌گيرد.

پرويز گرشاسبي، معاون آبخيزداري، امور مراتع و بيابان سازمان جنگل‌ها و مراتع هم كه رئيس سازمان جنگل‌ها را همراهي مي‌كرد به همشهري گفت: فشار دام مازاد در عرصه‌هاي حوضه آبخيز اروميه باعث تسريع در تخريب و تبديل اين عرصه‌ها به كانون‌هاي گردوغبار مي‌شود. براين اساس، ساماندهي و مديريت چراي دام در 600هزار هكتار از عرصه‌هاي حوضه آبخيز درياچه اروميه در دستور كار سازمان جنگل‌ها قرار گرفت.

آنطور كه گرشاسبي مي‌گويد، براي ساماندهي و كنترل چراي دام در حوضه آبخيز اروميه با همكاري سازمان دامپزشكي، طرح تفكيك دام مجاز از غيرمجاز براي نخستين بار در كشور به‌عنوان يك الگو در شهرستان اروميه و درمنطقه سپرغان در حال اجراست. وي در توضيح اين خبر افزود: در 600هزار هكتار عرصه‌هاي حوضه آبخيز اروميه، دام‌هاي مجاز با پلاك كوبي (روي گوش) مشخص مي‌شوند و درنتيجه كنترل دام در اين عرصه‌ها براي مأموران منابع طبيعي آسان مي‌شود.

معاون سازمان جنگل‌ها هزينه پلاك كوبي هر راس گوسفند را هزار تومان اعلام كرد و گفت: نصف اين مبلغ را سازمان دامپزشكي و نصف ديگر را سازمان جنگل‌ها تأمين مي‌كند. به گفته گرشاسبي 30ميليارد تومان اعتبار در سال آينده براي احياي درياچه اروميه به سازمان جنگل‌ها اختصاص يافته كه هزينه پلاك كوبي گوسفندان نيز از همين محل تأمين مي‌شود.

  • 12ميليارد تومان اعتبار براي آذربايجان غربي

رحمان وهاب‌زاده، مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري آذربايجان غربي هم درباره اقدامات اجرايي منابع طبيعي براي احياي درياچه اروميه گفت: 12ميليارد تومان اعتبار براي اجراي طرح‌هاي منابع طبيعي به آذربايجان غربي و18 ميليارد تومان اعتبار به اجراي طرح منابع طبيعي در آذربايجان شرقي اختصاص يافته اما هنوز اين اعتبارات تأمين نشده است. اين درحالي است كه ريزگردهاي نمكي و ماسه‌هاي شني اطراف درياچه اروميه اكنون به تهديد جدي تبديل شده است.

وي با اشاره به اينكه احياي درياچه يكي از مهم‌ترين اولويت‌هاي منابع طبيعي است تصريح كرد: با همين رويكرد سازمان جنگل‌ها ومراتع كشور وارد فاز اجرايي شد و دراولين گام، كانون‌هاي بحراني گردو غبار را در حوضه آبخيز اروميه شناسايي و سپس عمليات مهار اين كانون‌ها را آغاز كرد. مديركل منابع طبيعي آذربايجان‌غربي در توضيح اين مطلب افزود: در فاز يك اجرايي، عمليات مهار كانون‌هاي گرد وغبار در 3شهرستان اروميه، مياندوآب و سلماس در حال اجراست. وهاب‌زاده با هشدار نسبت به گسترش كانون‌هاي گردوغبار در اروميه گفت: زمان كاشت و غرس نهال، ارديبهشت‌ماه به پايان مي‌رسد به همين دليل با وجود محدوديت‌ها و تنگناهاي مالي، طرح‌هاي مهار كانون‌هاي گردوغبار عملياتي و اين طرح بدون تعطيلي و در همه روزها و با وجود شرايط دشوار جوي اجرا شد و طي روزهاي تعطيل سال نو نيز بي‌وقفه ادامه مي‌يابد. وي تأكيد كرد كه اگر اعتبارات لازم تأمين شود، منابع طبيعي براي تثبيت كانون‌هاي گرد وغبار از هيچ تلاشي دريغ نخواهد كرد.

کد خبر 289806

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha