همشهری آنلاین: رییس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی از آغاز طرح شمارش پرندگان آبزی و کنار آبزی در پارک ملی دریاچه ارومیه خبر داد.

به گزارش ايرنا، "امید یوسفی" روز دوشنبه گفت: با آغاز برنامه سرشماری جهانی پرندگان آبزی و کنار آبزی این اقدام در پارک ملی دریاچه ارومیه نیز آغاز شد.

وی اظهار کرد: این اقدام در راستای سرشماری از پرندگان همه ساله به منظور بررسی روند تغییرات جمعیت گونه‌ها در سطح تالاب‌ها و زیستگاه‌ها توسط کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست کشور برگزار می‌شود و نتایج به سازمان محیط زیست جهانی ارسال می‌شود و بر اساس تحلیل‌های نتایج سرشماری‌ها وضعیت حفاظت و حمایت و همچنین انقراض پرندگان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

یوسفی اضافه کرد: دو نوع پرنده بومی و مهاجر همه ساله به سواحل پارک ملی دریاچه ارومیه مهاجرت می‌کنند و تا وقتی که شرایط اقلیمی مساعد باشد در این سواحل باقی می‌مانند.

وی با اشاره به این که تعداد پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی در سال‌های گذشته به پارک ملی دریاچه ارومیه کاهش یافته، ادامه داد: سواحل پارک ملی دریاچه ارومیه مکانی مناسب و مساعد برای زیست و بازتوانی پرندگان است که به علت خشکسالی‌های اخیر تعداد پرندگان مهاجر کاهش یافته بود ولی امسال پیش‌بینی می‌شود این تعداد پرندگان با افزایش چشمگیری مواجه باشند.

یوسفی علت افزایش تعداد پرندگان در سواحل پارک ملی دریاچه ارومیه را شرایط مساعد آب و هوایی اعلام کرد و افزود: به علت بالا بودن دما و نیز فراهم بودن منابع غذایی برای پرندگان امسال پرندگان آبزی و کنار آبزی فراوانی به این منطقه مهاجرت کرده‌اند.

وی اظهار کرد: تعداد این پرندگان بعد از سرشماری به وسیله دوربین‌ها و تلسکوب به‌زودی اعلام می‌شود.

رییس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: امسال به دلیل باتلاقی بودن برخی نواحی پارک ملی دریاچه ارومیه یک هواپیمای تک نفره نیز برای سرشماری پرندگان درنظر گرفته شده که با 10 ساعت پرواز در مناطق باتلاقی نسبت به سرشماری پرندگان اقدام می‌شود.

سال گذشته در کل زیستگاه‌های آذربایجان غربی 14 هزار پرنده آبزی و کنار آبزی سرشماری شدند که با توجه به گفته امید یوسفی امسال فقط 30 هزار پرنده در سواحل رود ارس فرود آمده‌اند و این موضوع بیانگر حضور فراوان پرندگان به زیستگاه‌های آبی استان است.

کد خبر 285492

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha