همشهری آنلاین: کارشناس مسئول زیستگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: مساحت پهنه آبی دریاچه ارومیه در حال حاضر به یک هزار و ۸۰۰ کیلومتر مربع رسیده است که نسبت به سال گذشته دو برابر شده است.

دریاچه ارومیه

به گزارش ايرنا، حجت جباری، در گفت‌و‌گو با خبرنگاران با اشاره به کاهش هفت متری تراز دریاچه ارومیه در سالهای اخیر، اضافه کرد: تراز آب دریاچه نیز 1270.55 متر است که با توجه به بارندگی‌های پاییزه نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته یک سانتیمتر افزایش و با توجه به اول پاییز که 1270.24 بود، 31 سانتیمتر افزایش نشان می‌دهد.

جباری ادامه داد: حداکثر عمق دریاچه نیز که در یک سال و نیم گذشته اندازه گیری شده است، چهار متر گزارش شده که نسبت به سال‌های قبل از بحران که حدود 15 متر بوده بسیار کاهش یافته است.

وی افزود: کاهش عمق دریاچه ارومیه به دلیل ترسیب‌های نمکی بوده و هر سال این عمق بیشتر کاهش می‌یابد و در فصل تابستان با آغاز فصل تبخیر میزان آب نیز احتمال کاهش بیشتری دارد.

کارشناس مسئول زیستگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی اظهار کرد: میزان بارندگی‌های استان در سال زراعی جاری 202 میلی متر بوده که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته 80 میلی‌متر افزایش یافته است.

جباری گفت: بارندگی‌ها باعث شده که میزان آب وارده به دریاچه به حدود 500 تا 600 میلیون متر مکعب از ابتدای سال آبی جاری برسد.

دریاچه ارومیه دومین دریاچه شور جهان است که در سالهای اخیر دچار بحران کم آبی شدید شده و هم اکنون از پهنه 5700 کیلومتری این دریاچه عظیم و زیبا 90 درصد آن خشک شده و تنها چیزی حدود دو میلیارد متر مکعب آب باقی مانده است.

کد خبر 283199

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha