دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۰
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: ولادیمیر پوتین ،رئیس جمهور روسیه در مصاحبه با یک تلویزیون دولتی توضیح داد چگونه عملیاتی را اساسا با هدف الحاق کریمه به خاک روسیه پس از سقوط ویکتور یانوکوویچ ،رئیس جمهور هوادار روسیه اوکراین در ۲۲ فوریه ۲۰۱۴ آغاز کرد و آن را بازگشت کریمه به خانه نامید.

پوتین

22 فوریه در پایان چند ماه اعتراضات هواداران غرب،‌ ویکتور یانوکوویچ ،رئيس‌جمهور پيشين اوكراين از سوی پارلمان خلع شد و به شرق کشور فرار کرد. پس از آن حکومت در اوکراین به دست نیروهای هوادار غرب افتاد.

ولاديمير پوتین ،رئيس‌جمهور روسيه در این مصاحبه که با شبکه یک تلویزیون روسیه Rossia 1 انجام شد، می‌گوید: «من مسئولان سرویس‌های مخفی و وزارت دفاع را به کرملین فراخواندم و مأموریت نجات جان رئیس‌جمهور اوکراین را به آنان محول کردم. ممکن بود او به قتل برسد».

رئيس‌جمهور روسيه افزود: «نشست ما ساعت هفت صبح 23 فوریه به پایان رسید و هنگامی که از یکدیگر جدا می‌شدیم به همه همکارانم گفتم: ما مجبوریم عملیاتی را با هدف بازگرداندن کریمه به روسیه آغاز کنیم».

سپس، یک گروه کماندویی ناشناس و به شدت مسلح پارلمان منطقه‌ای کریمه را تصرف کرد و نمایندگان پارلمان به سرعت نشست تشکیل دادند و به برگزاری همه‌پرسی در مورد پیوستن به روسیه رأی دادند.

يك روز بعد از اين اقدام، اوکراین «تهاجم» روسیه و ورود دو هزار نیرو را به کریمه که کنترل تأسیسات راهبردی این شبه جزیره را در دست گرفتند، محکوم کرد.

شبه‌جزیره کریمه 18 مارس رسما به فدراسیون روسیه ملحق شد اما کی‌يف و غربی‌ها این «الحاق» را به رسمیت نشناختند.

به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه از مسکو، پوتین در این مصاحبه درباره نجات یانوکوویچ که به روسیه پناهنده شده است، توضیح داد: «مسلسل‌های سنگین برای محکم‌کاری مستقر شدند. ما خود را برای خارج کردن او از دونتسک از طریق زمینی، دریایی و هوایی آماده کردیم».

در این خلاصه منتشر شده از مصاحبه پوتین نمی‌گوید که یانوکوویچ در نهایت چگونه وارد روسیه شد.

دونتسک در حال حاضر پس از ده ماه جنگ که نزدیک به شش هزار کشته بر جا گذاشته است، تحت کنترل نیروهای جدایی‌طلب هوادار روسیه است.

کی‌يف و غربی‌ها روسیه را به دست داشتن در این مناقشه متهم می‌کنند اما روسیه این اتهام را رد می‌کند.

هنوز هیچ تاریخی برای پخش کامل این مصاحبه که «کریمه، بازگشت به خانه» نام دارد، اعلام نشده است.

کد خبر 289400

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha